Skutor
Re: Skutor
En järnare från Tjörn i slutet på 40-talet som hette Inga. Någon som vet något om henne. Hon fiskade troligen sill i Norge vintern 1949.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Nackdelen med denna 8057 Inga (1935-) är att hon 1948 fick detta namn och Malmö i röven:imar wrote:En järnare från Tjörn i slutet på 40-talet som hette Inga. Någon som vet något om henne. Hon fiskade troligen sill i Norge vintern 1949.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Uppgifter om Amazone väl presenterats så här kommer ett foto taget från Freja V sommaren 1947 nyligen scannat ur farsans album:imar wrote:
Det fanns en skuta som hette Amasone. Jag vill minnas att det fanns en sådan i Skärhamn och att det var en skonare med tre master och klipperstäv. Stämmer det? Kan det rent av ha varit en järnare? Hon lastade trävaror i Gävle i början av juni 1951 för Faaborg. Foto och lite uppgifter runtomkring uppskattas.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
INGA byggdes 1909 i Tyskland som ALMA komtill Sverige -Grundsund 1936
omdöpt till INGA 1939 till Bleket Janne Johansson 1947 till Skärhamn
Karl Ivar Andersson 1948 till Malmö Edström omdöpt till SIMEDA 1956 åter
till Skärhamn Kenneth Eliasson nu blir namnet CORTINA 1960 till Lidköping-
Hällekis Källsson TAMORA 1966 till Danmark 1967 haveri-vrak.
tdw 220/200 brutto 158/149 netto 105/101 L=28,1 B=6,71 Dj= 2,58.
Henry.
omdöpt till INGA 1939 till Bleket Janne Johansson 1947 till Skärhamn
Karl Ivar Andersson 1948 till Malmö Edström omdöpt till SIMEDA 1956 åter
till Skärhamn Kenneth Eliasson nu blir namnet CORTINA 1960 till Lidköping-
Hällekis Källsson TAMORA 1966 till Danmark 1967 haveri-vrak.
tdw 220/200 brutto 158/149 netto 105/101 L=28,1 B=6,71 Dj= 2,58.
Henry.
Re: Skutor
Som CORTINA: redaren bodde i Skärhamn, men befälhavaren bodde i Stockevik, så det var fartygets hemort. Den hette NUDDE som dansk. Den hann med att ha tysk, litauisk, österrikisk åter tysk flagg med namnen ALMA, ENNS, HANNE LORE och CLAUS, innan den blev svensk. Förliste den 17 maj 1967 på Lillegrund vid Fyns Hoved och blev totalförlust.
Re: Skutor
Hej igen!
Det har varit svårt att logga in sedan igår kväll men nu verkar det gå bra. Tack för bilderna och uppgifterna om Amazone och Inga. Bilden på Inga verkar lite stympad. En Osvald är nämnd i ett brev från 1949 under sillfiske i Norge och av formuleringarna i brevet kan man tro att Osvald var skeppare ombord. När jag gjort förfrågningar så har jag fått svar att det troligen var Inga som han var skeppare på då.
Av de svar jag fått här så framgår att det var Karl Ivar Andersson som ägde skutan då men kanske kan Osvald ha varit med till Norge istället för Karl Ivar. Är det någon som sett Osvalds namn i samband med skutan?
Det skulle vara trevligt med ett kort med fler master.
Det har varit svårt att logga in sedan igår kväll men nu verkar det gå bra. Tack för bilderna och uppgifterna om Amazone och Inga. Bilden på Inga verkar lite stympad. En Osvald är nämnd i ett brev från 1949 under sillfiske i Norge och av formuleringarna i brevet kan man tro att Osvald var skeppare ombord. När jag gjort förfrågningar så har jag fått svar att det troligen var Inga som han var skeppare på då.
Av de svar jag fått här så framgår att det var Karl Ivar Andersson som ägde skutan då men kanske kan Osvald ha varit med till Norge istället för Karl Ivar. Är det någon som sett Osvalds namn i samband med skutan?
Det skulle vara trevligt med ett kort med fler master.
Re: Skutor
Hej igen! Jag har äntligen fått en ny skanner som jag vill prova. Bilden har jag tagit 1959-1960 och om jag minns rätt så är det Koster som syns i bakgrunden. Skutan har sett bättre dagar verkar det som. Jag vet namnet men jag vill testa om ni kan detta.
Hälsningar
lmar
Hälsningar
lmar
Re: Skutor
Jag tror, att den hörde hemma i Norra Grundsund.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
Då är det väl 3977 Bror som strax därefter lades upp på hemorten för att förfalla under ett 20-tal år innan avfördes 1980. Så gjordes även med 7640 San och 1289 Garibaldi i Vettershaga.
Re: Skutor
Ja det är Bror. Vår bästeman ombord på min båt talade om det för mig när jag tog fotot.
Re: Skutor
... och här är en, som är rätt lik Bror.
- Attachments
-
- f d 3-mastskonare.jpg (53.13 KiB) Viewed 17289 times
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
Borde vara 7623 Harnäs som eldades upp i Simrishamn 12/9 1972. Rester kan beskådas utanför Hotell Svea därstädes.
Re: Skutor
Det är mycket riktigt Harnäs. Byggd 1922 i Swinemünde av Deutsche Schiffbau AG, Abteilung Pommernwerft, kanske på spekulation, för den fick namnet DESAG I, men såldes som ny till kapten Ernst de Buhr i Westrhauderfehn i Ostfriesland. Märkligt nog bytte han inte namnet. 1930 såldes den till Djupekås och blev WINDA. 1951 köptes den av Klas August Andersson i Karlshamn. 1956 såldes den till Kalmar och blev HARNÄS och från 1968 hörde den hemma i Malmö och blev på våren 1969 upplagd i Simrishamn.
Re: Skutor
Här kommer ett foto av 8057 Inga, byggd som 2-mastskonare.
- Attachments
-
- 8057 Inga i Sundsvall.jpg (35.69 KiB) Viewed 17236 times
Re: Skutor
Tack för det fotot av Inga Torsten. Man blir nästan lite tveksam till att ett så stort skrov inte skulle ha mer än två master 1909. Nu är jag ingen expert på segelfartyg men nog borde väl stormasten ha suttit lite längre föröver. Där blir ju gott om plats över mellan gaffelfocken och stormasten. Men stormasten kanske är flyttad någon gång för att få mera fritt för luckorna efter att maskin installerats. Kan det ha varit vanligt att båtar som lastade omkring 200 ton bara hade två master?
För mig är detta väldigt intressant och jag ser gärna fram emot ytterligare info.
Jag passar på att önska er alla Ett Gott Nytt År. (Jag tycker redan det blivit ljusare)
För mig är detta väldigt intressant och jag ser gärna fram emot ytterligare info.
Jag passar på att önska er alla Ett Gott Nytt År. (Jag tycker redan det blivit ljusare)