Okända fartygs bildgalleri
Re: Okända fartygs bildgalleri
Den såg riktigt ny ut. Liknar ju en bevakningsbåt som fått ansiktslyftning.
Fredrik Ahlman
Kan stämma med Norge, tycker det ser ut som ett Djupviksbygge.Lasse L wrote:Fotade en krigare i onsdags Långedrag Göteborg
Nybygge?
Norsk?
Jag var på varvet och servade en av deras maskiner i våras, och har för mig det låg en sådan där.
Enligt uppgift skulle det vara Norsk Kystvakt som var beställare på en serie.
Men ta inte mitt ord för sanning, det har hänt jag haft fel....

L-J
Haver letat: P 303 ingår i en leverans av 12 st till UAE
http://fredriksson.tv/2011/11/19/swede- ... -strommen/
Javisst 17 så var det, tackar.Lasse L wrote:Haver letat: P 303 ingår i en leverans av 12 st till UAE
Jag blandade ihop dom lite, ett av de fartygen stod på slipen i hallen när jag var där.

Åldern tar ut sin rätt.

L-J
-
Jag skulle gärna vilja fortsätt på denna tråd ang. okänd skutor och vissa som jag ser namnet på men saknar historik!
Jag undrar om det finns någon som vet vad detta är för skuta och var det kan vara!
Jag undrar om det finns någon som vet vad detta är för skuta och var det kan vara!

- Klas Andersson
Sjötorp ca 1950 ,Rysk fiskebåt
fuskade lite ! jag kände igen bilden !
så jag ringde "Gurun" Owe Gullberghi Sjötorp !
han mindes inte vilken just nu men ska kolla ,
Jag ser i hans upptecknade bygglistor att det byggdes 4 fiskebåtar till Ryssland 1950-51
Skutan i bakgrunden är Don Carlos
Jag ser i hans upptecknade bygglistor att det byggdes 4 fiskebåtar till Ryssland 1950-51
Mvh Klas
-
Hej KLas!
Vad kul, får se vad Ove har att säga! Don Carlos vet jag i alla fall är ett gammalt Sjötorpsbygge, men inte så mycket mer, än att hon är vacker!
Mvh/
Torsövargen/Åke
Vad kul, får se vad Ove har att säga! Don Carlos vet jag i alla fall är ett gammalt Sjötorpsbygge, men inte så mycket mer, än att hon är vacker!
Mvh/
Torsövargen/Åke

- Skepparättling
Skutan i bakgrunden är absolut INTE Don Carlos utan ZeusKlas Andersson wrote:Sjötorp ca 1950 ,Rysk fiskebåt
Och den sovjetiskafiskebåten är MPT-1023
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupn ... &Origin=SM
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
Tack igen! Vet du något mer om Zeus, ser riktigt fin ut! 

Fast det står MRT - motorfisketrålare; Motor Ryb... Travl...
Ryb... kan vara en felskrivning från polska.Torsten H wrote:Fast det står MRT - motorfisketrålare; Motor Ryb... Travl...
Ordet "rybka" betyder fisk på polska, och travl... kan vara ordet trawlery som betyder trålare.
Vet inte om detta kan vara till hjälp att identifiera motorfabrikat...

Det kan mycket väl vara så att en polsk motor monterades, eftersom deras industri kommit igång.
Sovjeterna var som bekant väldigt "hjälpsamma" mot sina västliga kamrater i uppbyggandet efter kriget.
En vild gissning som sagt...
L-J
Ryba - fisk heter ungefär samma på polska och ryska. De svenskbyggda fiskebåtarna för sovjetisk räkning hade svenska motorer; Skandia och June Munktell tror jag visst, att det var.
Ah, tackar.Torsten H wrote:Ryba - fisk heter ungefär samma på polska och ryska. De svenskbyggda fiskebåtarna för sovjetisk räkning hade svenska motorer; Skandia och June Munktell tror jag visst, att det var.
Av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att de utrustades med motorer i Sovjet...

L-J
Här ett foto på MRT-1045, som byggdes i Hälleviksstrand. Skandia-motorerna var 4-cylindriga på 300 hk.
- Attachments
-
- MRT-1045.jpg (70.79 KiB) Viewed 15255 times
- Skepparättling
Är det min tur att skriva "Fast det står" MPT-1045 i bogenTorsten H wrote:Här ett foto på MRT-1045, som byggdes i Hälleviksstrand. Skandia-motorerna var 4-cylindriga på 300 hk.
Mvh
Anders
Anders