Gratulerer med nytt forum, veldig hyggelig med flere kjente navn på medlemslisten
Litt info om Strømstadsbåten Vesleø II, eks Silverfjord hvor jeg holder til:
Avgang Korshavn på Kirkeøy (Hvaler) 09. januar for Smögen for bytte av hovedmotorer. På veg ut Kosterfjorden til Havstensund måtte vi snu grunnet skitvær med tilhørende bølger. Gikk til Strømstad og lå værfast der til 14. januar (samme uke som markedet for dieseldrevne generatorer tredoblet seg i Sverige grunnet strømmangel!!). Derifra en rolig seilas til Smögen hvor arbeidet med motorbytte startet 17. januar. Ferdig og klare til prøvetur 04. februar med hjemreise 05. februar.
To Scania DSI 14 anno 1980 byttet ut med Volvo Penta D12 550 (redusert til 450 grunnet maskinistplikt) anno 2005 med TD 5114 gear. Satt i samme slengen inn en ekstra hjelpemotor i styremaskinen.
Veldig fornøyd med de nye motorene men savners sårt Nogva Computerne som var på Scania.
Nå går tiden med å klargjøre båten til påsketurister som vil handle i Strømstad. Ettersom påsken er så tidlig i år blir det slippsetting uka etter påske på Smögenvarvet.
Hvis noen tilfeldigvis skulle vite om noen interesenter til 2 begagnande Scania med Twin Disc gear, ta gjerne kontakt .
Gratulerer igjen med nytt forum .
MVH
Terje Fineide
Grattis med nytt forum!
Smögenturer
Hej Terje!
Hur blev det med planerna om att starta turer till Smögen från Norge (Skaerhalden!?). Jag gissar att det handlar om sommarsäsongen men då får ni väl avvara en heldag till denna tur - hur lång tid tar det?
Tycka till med trafiken i vår!
/Daniel
Hur blev det med planerna om att starta turer till Smögen från Norge (Skaerhalden!?). Jag gissar att det handlar om sommarsäsongen men då får ni väl avvara en heldag till denna tur - hur lång tid tar det?
Tycka till med trafiken i vår!
/Daniel
Hei Daniel,
Planen var å ha dagstur til Smögen på fem søndager i høysesong når Vesleø II vanligvis ligger stille. Det har vært stor etterspørsel ettersom svenske vestkysten en flott skjærgård.
Vår gode venn Bush og diverse andre byrokrater i IMO mener det er skummelt mye terrorister på denne linjen (ISPS koden) og vi må da evt. foreta en "Assesment", sårbarhetsvurdering, for å annløpe Smögen havn. Noen kvadratmenter på kaien må også ha gjerde og en liten bod for kontroll av pax med metalldetektor. Dette blir for dyrt for oss for så få turer, men vi ser for oss en mulighet i 2006 sesongen da det diskuteres dispensasjoner (fører en DOS - Decleration Of Security) for fartøyer som anløper havner mindre enn 10 anløp.
Turen tar ca 4 timer med snitt fart på 10 knop. Da rekker vi å gå innom Grebbestad, Fjëllbakka, Hamburgsund, Hornörenna og Sotenkanalen.
Tøff hverdag!
MVH
Terje
Planen var å ha dagstur til Smögen på fem søndager i høysesong når Vesleø II vanligvis ligger stille. Det har vært stor etterspørsel ettersom svenske vestkysten en flott skjærgård.
Vår gode venn Bush og diverse andre byrokrater i IMO mener det er skummelt mye terrorister på denne linjen (ISPS koden) og vi må da evt. foreta en "Assesment", sårbarhetsvurdering, for å annløpe Smögen havn. Noen kvadratmenter på kaien må også ha gjerde og en liten bod for kontroll av pax med metalldetektor. Dette blir for dyrt for oss for så få turer, men vi ser for oss en mulighet i 2006 sesongen da det diskuteres dispensasjoner (fører en DOS - Decleration Of Security) for fartøyer som anløper havner mindre enn 10 anløp.
Turen tar ca 4 timer med snitt fart på 10 knop. Da rekker vi å gå innom Grebbestad, Fjëllbakka, Hamburgsund, Hornörenna og Sotenkanalen.
Tøff hverdag!
MVH
Terje
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Mjääääääh. Så förbaskat komplicerat behöver det inte alls vara....
Jag har jobbat med hela den här ISPS-sk****ten sedan den kom. Och har lärt mig f****nskapet från grunden. Utfört Ship Security Assessments samt skrivit Ship Security Plans, utbildat SSO och implementerat rasket till certifiering. Är dessutom CSO för flera fartyg. Så jag talar utifrån erfarenhet. Saken kan lösas ganska enkelt inom ramen för ISPS-koden - om man bara har fantasi och om motparten har ett minimum av god vilja.
Däremot finns det tyvärr flera konsultfirmor som gjort sig stora pengar på dyra och komplicerade säkerhetssystem. Men här där jag bor ligger några av världens mest högprofilerade kryssningsfartyg bakom portabelt staket och ett par halvsovande väktare.
Slå en telefonsignal (+47 90 61 62 72) skall du få en konsultation till priset av ett par pilsnerdricka vid tillfälle.
Bara för reklamens skull. Jag har jobbat ännu längre med ISM. Skrivit och implementerat system för flera rederier, från små familjeföretag till börsnoterade. Är DPA för ett antal båtar. Och författar sådana ting som SOPEP och all annan dokumentation.
Jag har jobbat med hela den här ISPS-sk****ten sedan den kom. Och har lärt mig f****nskapet från grunden. Utfört Ship Security Assessments samt skrivit Ship Security Plans, utbildat SSO och implementerat rasket till certifiering. Är dessutom CSO för flera fartyg. Så jag talar utifrån erfarenhet. Saken kan lösas ganska enkelt inom ramen för ISPS-koden - om man bara har fantasi och om motparten har ett minimum av god vilja.
Däremot finns det tyvärr flera konsultfirmor som gjort sig stora pengar på dyra och komplicerade säkerhetssystem. Men här där jag bor ligger några av världens mest högprofilerade kryssningsfartyg bakom portabelt staket och ett par halvsovande väktare.
Slå en telefonsignal (+47 90 61 62 72) skall du få en konsultation till priset av ett par pilsnerdricka vid tillfälle.
Bara för reklamens skull. Jag har jobbat ännu längre med ISM. Skrivit och implementerat system för flera rederier, från små familjeföretag till börsnoterade. Är DPA för ett antal båtar. Och författar sådana ting som SOPEP och all annan dokumentation.
Takk for et innlegg og takk for et forum som viser at det er mye kunnskap i omløp.
Du har selvfølgelig rett mtp at det kan gjøres forholdsvis billig. Ettersom SSAS, SSP og kurser for SSO og CSO er jo allerede klart gjennstår kun SSA.
Det beste hadde vært en lempelse på kravet ved sporadiske annløp men hvordan det går vil fremtiden vise.
Problemet er ofte "et minimum med god vilje". Det har blitt mange runder med DNV, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Sjöfartsverket for å prøve å få en billetteral avtale i havn. Det gikk ad dundas, men nå som "kjøret" rundt 01.07.2004 er ferdig virker det som velviljen er der igjen. Egentlig er jeg likeglad det ikke ble noen "disp. avtale" ettersom det hadde satt begrensninger for fartøyet til kun Skjærhalden - Strømstad.
Tar gjerne en telefonsamtale om emnet og setter pris på tilbudet om konsultasjon.
MVH
Terje F
Du har selvfølgelig rett mtp at det kan gjøres forholdsvis billig. Ettersom SSAS, SSP og kurser for SSO og CSO er jo allerede klart gjennstår kun SSA.
Det beste hadde vært en lempelse på kravet ved sporadiske annløp men hvordan det går vil fremtiden vise.
Problemet er ofte "et minimum med god vilje". Det har blitt mange runder med DNV, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Sjöfartsverket for å prøve å få en billetteral avtale i havn. Det gikk ad dundas, men nå som "kjøret" rundt 01.07.2004 er ferdig virker det som velviljen er der igjen. Egentlig er jeg likeglad det ikke ble noen "disp. avtale" ettersom det hadde satt begrensninger for fartøyet til kun Skjærhalden - Strømstad.
Tar gjerne en telefonsamtale om emnet og setter pris på tilbudet om konsultasjon.
MVH
Terje F
-
- Posts: 1
- Joined: 23 Oct 2012, 05:51
Re: Grattis med nytt forum!
Forumet har ju knappt vart uppe en vecka så helt dött tycker jag inte det är. Vi satsar ju på kvalitet snarare än kvantitet och jag tror vi kan få till ett intressant forum så småningom. Det är upp till alla besökare att bidra med historier och kajskvaller!
Bannlyst spamrobot ///Mod
Bannlyst spamrobot ///Mod
-
- Posts: 81
- Joined: 19 Jun 2005, 20:24
Re: Grattis med nytt forum!
En vecka ?????
Forumet startade ju 28 okt 2004 !!!!! Det blir väl 8 år idagarna ???
Mvh Christer
Forumet startade ju 28 okt 2004 !!!!! Det blir väl 8 år idagarna ???
Mvh Christer
Re: Grattis med nytt forum!
Jag förstår verkligen inget nu, varför dra upp trådar från starten av forumet? Visst gärna mer liv i detta mer gemytliga forum men jag vet inte vart man vill komma
Fredrik Ahlman
Re: Grattis med nytt forum!
longtian006 wrote:Forumet har ju knappt vart uppe en vecka så helt dött tycker jag inte det är. Vi satsar ju på kvalitet snarare än kvantitet och jag tror vi kan få till ett intressant forum så småningom. Det är upp till alla besökare att bidra med historier och kajskvaller!
Detta är ett citat av Magnus W gjort 5/2 2005, i en annan gammal tråd, så va det är frågan om kan man fundera på
----------------------------------------------------------------------
obd2 connector |obdii codes |VAG Tools
Håkan Sundström