Rederiflaggor och skorstensmärken
- Skepparättling
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Dags att vidga vyerna och testa andra farvatten och fartyg?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-

Courtesy of Torsten Hagnéus!
Och Transportbolaget, var det inte helt enkelt svart text på vit botten?
TB:s skorstensmärke och rederiflagga
- Attachments
-
- TB flagga o märke.jpg (3.7 KiB) Viewed 26795 times
Jag har fått ett tips om att TB-båten skulle kunna vara SNAPP. Se http://www.tugboatlars.se/Snapp.htm
-
Jag ger mig:

Dock, jag har dålig kunskap om bogserbåtar så VILKEN av TB:s bogserare vi ser vet jag inte (Bill eller Bull???). Tidpunkt? Början av juni 1968. Vi skulle vara med när min äldre kusin tog studenten; familjen bodde på Sjöfartshotellet, och givetvis måste vi ta djurgårdsfärjan över till Djurgården också...
Ursäkta allt fnas på den gamla diabilden.
Och ursäkta ursprunglig felskrivning; jag tror inte Sjöfatrsmuséet bedriver hotellverksamhet ...

Dock, jag har dålig kunskap om bogserbåtar så VILKEN av TB:s bogserare vi ser vet jag inte (Bill eller Bull???). Tidpunkt? Början av juni 1968. Vi skulle vara med när min äldre kusin tog studenten; familjen bodde på Sjöfartshotellet, och givetvis måste vi ta djurgårdsfärjan över till Djurgården också...
Ursäkta allt fnas på den gamla diabilden.
Och ursäkta ursprunglig felskrivning; jag tror inte Sjöfatrsmuséet bedriver hotellverksamhet ...

Last edited by johanmmolin on 25 Aug 2012, 19:29, edited 1 time in total.
Det är BILL.
-
Här behöver jag hjälp! Vilka var "Jupitrarna"? Uppenbarligen mer än en!om det är 1519 eller någon av de andra Jupitrarna vet jag inte
Det fanns tre kanalbåtar med namnet JUPITER:
1519 164 brt b 1878 Torskog, senare Vänern, Lommen, Gunbritt, pråm 1933
1677 174 brt b 1883 Göteborg, senare Alvar, upphuggen 1933
5677 204 brt b 1915 Sjötorp, upphuggen 1955
Det är Jupiter regnr 1519 på fotot från 1910 i Borenshult. Den var byggd för att också ta passagerare.
1519 164 brt b 1878 Torskog, senare Vänern, Lommen, Gunbritt, pråm 1933
1677 174 brt b 1883 Göteborg, senare Alvar, upphuggen 1933
5677 204 brt b 1915 Sjötorp, upphuggen 1955
Det är Jupiter regnr 1519 på fotot från 1910 i Borenshult. Den var byggd för att också ta passagerare.
- Skepparättling
Har det funnits ännu fler Jupitrar?
Bilden i Borenshult var påskriven 1519...
Men denna påstås föreställa 1519 Fartyget i Borenshult och denna är väl inte samma?
Tråden heter ju skorstens och rederi märken så här kommer En Jupiter 5677 Med Samseglingen/Helge märke eller hur var det? Tokförstorad ur ett vykort.
Och ett med Ångfartygs Ab Nerike?

Bilden i Borenshult var påskriven 1519...
Men denna påstås föreställa 1519 Fartyget i Borenshult och denna är väl inte samma?
Tråden heter ju skorstens och rederi märken så här kommer En Jupiter 5677 Med Samseglingen/Helge märke eller hur var det? Tokförstorad ur ett vykort.
Och ett med Ångfartygs Ab Nerike?
Mvh
Anders
Anders
Båda med 1519 påskrivet är samma båt. Den byggdes som John Erikson med plats för 18 passagerare.
- Skepparättling
Hmm Nu blir jag så där himla jobbig igen.Torsten H wrote:Båda med 1519 påskrivet är samma båt. Den byggdes som John Erikson med plats för 18 passagerare.
På fotot av John Eriksson 1519 ser man inte ankarklysens placering.
MEN på de nu bifogade fotona på 1519 Jupiter och 1519 Vänern. Ser man att överbygget och dess ventilers placering stämmer rätt bra överens med tidigare John Erikssons. Jämför dessa ankarklys placeringar med denna som i Vänerbåtar del 1 anges till 1677 Jupiter och som är samma fartyg som går ur slussen i Borenshult.
Mvh
Anders
Anders
-
Just 5677 är en doldis för mig, kan inte alls den Jupiters historia. Tycks ha undgått Sjöhistoriskas fotoarkiv också.
Nerikes Ångfartygs AB?
För mig ser det ut som om skorstensmärket består av en bård med en ljus femuddig stjärna. Vet vi mer om detta?
-
Upptäckte till min fasa att även 1519 i allt väsentligt är okänt territorium för mig.
- Skepparättling
Uppges ha prytt skorstenen på 4117 Bylgia, Nerike både 6511 och 3354, även 4007 Oden har haft detta märke kanske ännu fler?johanmmolin wrote: Nerikes Ångfartygs AB?
För mig ser det ut som om skorstensmärket består av en bård med en ljus femuddig stjärna. Vet vi mer om detta?
Mvh
Anders
Anders
- Skepparättling
Det runda märket var väl Rederi AB Halfdan? Men var det vitt och hade det 3 kronor? Här kommer ytterligare ett halvdant kort från Jönköping Ångaren har ett runt ljust skorstens märke är det Östergötland eller vilka fler hade detta märke? Kortet (vykort, sk ljustryck?) taget för 1932 för det är SS Södra Wettern som trotsar stormen och är på väg in mot Jönköpings trygga inre hamn.Skepparättling wrote: Ett sådant skorstens märke Runt Vitt? med 3 kronor hade väl SS Östergötland.
Har sett det runda märket på flera kort men aldrig mer detaljer än att det verkar vitt. Någon har dock sagt att det var 3 kronor på det.
Mvh
Anders
Anders