Skutor
Re: Skutor
Nja, inte ryskbyggd utan lettiskbyggd - det är skillnad. Den var byggd 1891 på en ort, som på lettiska heter Skulte och ligger på Rigabuktens östra strand - googla så hittar du en hel del om Skulte, som idag har en rätt stor hamn. Det tyska namnet var Adiamünde; floden heter Ade på lettiska. Byggmästaren hette J Kapmanis - det är allt jag vet om honom förutom att han 1881 i Upesgriva byggde 3-mastskonaren Livia på 230 brt. De här skutorna byggdes med enkla medel på en lämplig strand och 'rullades' och drogs ut på djupt vatten. Den enda ryskbyggda, som jag så här direkt kommer på, är Ida, senare Nanny, regnr 2628, som var byggd 1856 i Suma vid Belomorsk i Vita Havet.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Ryssland enligt Svensk skeppslista 1925. ex namn Breedis
Och det som står i tryck är väl aldrig fel... eller?
Tack för de rätta uppgifterna.
Och det som står i tryck är väl aldrig fel... eller?
Tack för de rätta uppgifterna.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
På sätt och vis är det rätt, för både Finland, Estland, Lettland, Litauen och den östra delen av Polen hörde fram till första värlskriget till Ryssland. När det gällde finska byggen anges ibland byggnadsorten, men när det gällde estniska och lettiska fartyg, så var okunnigheten om byggnadsorten stor. Ofta såldes fartygen liggande i en icke-baltisk hamn - Köpenhamn var en vanlig försäljningshamn - och språkförbistringen gjorde, att det blev fel. 3-mastskonaren Randy, regnr 8242, 160 tdw, som 1938 köptes till Sverige från Estland, uppges vara byggd 1932 i Haapsalu/Hapsal, men var i verkligheten byggd 1931 på Ösel - det var den säljande redaren, som bodde i Haapsalu.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
4021 Sigrun hamnade efter fraktseglationen hos Marinen som s.k. kalsongjagare = tvättbytesfartyg. 1963 blev hon liggande vid Norr Mälarstrand som popklubben Liverpool Club (där undertecknad spelade med vårt popband 1963). Brann efter en razzia 1970 och sjönk. 1974 gick hon i tre delar vid bärgningen och forslades bort.
Re: Skutor
... och efter 4021 kom A 256. Den byggdes 1961 av Kustvarvet, Höganäs/Falkenbergs Varv, 256 ton depl, 32 x 9 x 3.6 m, och utrangerades 1992, men var blev den av sedan?
- Attachments
-
- Sigrun A 256.jpg (52.01 KiB) Viewed 18943 times
Re: Skutor
Finns det någon på Fallrepet som vet hur och när M/S Yrsa (Reg.nr: 5449) slutade sina dagar.
Min historik på skutan slutar år 1962 och då var hon lustbåt i Uppsala.
Yrsa byggdes i Landskrona år 1913. 100dw/55brt.
Mvh Pelle
Min historik på skutan slutar år 1962 och då var hon lustbåt i Uppsala.
Yrsa byggdes i Landskrona år 1913. 100dw/55brt.
Mvh Pelle
Re: Skutor
Yrsa: ca 1965 strandat vid Gnarp, Hälsningland - mera vet jag inte just nu, men jag skall undersöka, om det går att få fram mera.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Mer Yrsa. När jag googlade fann jag förutom frågeställarens sammanfattning kring skutor från Kämpersvik (en intressant läsning). Även att hon kolliderat med en Dansk U-båt:
"Kollideret d. 25/5 54 i Sundet. Søforhør i København d. 26/s 54.
Kl. 2000 passerede S., der førte forskriftsmæssige lanterner, under en svag S.-lig luftning med tåge og N.-gående strøm Svælget lystønde. Strømmens fart var ca. 3/4 knob, og sigtbarheden var 100 m. Derefter styre-des 164°, idet forskriftsmæssigt tågesignal afgaves. Kl. 2012 passeredes Nordre Røse, og kort efter hørtes tågesignal fra et dampskib forude. Maskinen stoppedes, og kl. 2023, da det andet skib var trukket forbi, be-ordredes den langsomt frem, hvilket svarer til 6 knobs fart. Kl. 2026 sås ca. str. om bb. et modgående sejlskib med hjælpemotor, hvis kurslinie skar S.s kurslinie under en vinkel på ca. 10°. S.s maskine blev straks beor-dret fuld kraft bak, hvilket blev tilkendegivet ved 3 korte toner med fløjten. Umiddelbart efter blev roret lagt hårdt stb. Det andet skib, der senere viste sig at være SM. „YRSA" af Kämpersvik, drejede også til stb., men straks efter, da skibene lå på modsat kurs, tørnede S.s casing ved ankeret mod Y.s bb.s bov. Ved kollisionen gjorde S. næsten ikke fart gennem vandet, medens Y.s fart ansloges til ca. 4 knob.
Af den af Y.s besætning afgivne forklaring fremgår, at dette skib kl. ca. 1830 under en let SØ.-lig brise med tæt tåge passerede ca. 50 m V. om Drogden fyr. Derefter styredes dv. 5°, idet der afgaves forskriftsmæs-sigt tågesignal. Farten var ca. 2 knob, strømmen medgående. Kl. 1945 hørtes tågesignalet fra Nordre Røse over bb.s bov. Kl. ca. 1958 hørtes et tågesignal ca. 1 str. om bb., og roret lagdes stb. Straks efter sås toplys og begge sidelys fra det modgående skib, der senere viste sig at være S. Roret blev nu lagt bb., men samtidig tørnede S. mod Y.s bb.s bov som ovenfor nævnt. Ved kollisionen led Y. skade på ankerdavid, ræling, skan-dæk og de forreste røstjern om bb."
"Kollideret d. 25/5 54 i Sundet. Søforhør i København d. 26/s 54.
Kl. 2000 passerede S., der førte forskriftsmæssige lanterner, under en svag S.-lig luftning med tåge og N.-gående strøm Svælget lystønde. Strømmens fart var ca. 3/4 knob, og sigtbarheden var 100 m. Derefter styre-des 164°, idet forskriftsmæssigt tågesignal afgaves. Kl. 2012 passeredes Nordre Røse, og kort efter hørtes tågesignal fra et dampskib forude. Maskinen stoppedes, og kl. 2023, da det andet skib var trukket forbi, be-ordredes den langsomt frem, hvilket svarer til 6 knobs fart. Kl. 2026 sås ca. str. om bb. et modgående sejlskib med hjælpemotor, hvis kurslinie skar S.s kurslinie under en vinkel på ca. 10°. S.s maskine blev straks beor-dret fuld kraft bak, hvilket blev tilkendegivet ved 3 korte toner med fløjten. Umiddelbart efter blev roret lagt hårdt stb. Det andet skib, der senere viste sig at være SM. „YRSA" af Kämpersvik, drejede også til stb., men straks efter, da skibene lå på modsat kurs, tørnede S.s casing ved ankeret mod Y.s bb.s bov. Ved kollisionen gjorde S. næsten ikke fart gennem vandet, medens Y.s fart ansloges til ca. 4 knob.
Af den af Y.s besætning afgivne forklaring fremgår, at dette skib kl. ca. 1830 under en let SØ.-lig brise med tæt tåge passerede ca. 50 m V. om Drogden fyr. Derefter styredes dv. 5°, idet der afgaves forskriftsmæs-sigt tågesignal. Farten var ca. 2 knob, strømmen medgående. Kl. 1945 hørtes tågesignalet fra Nordre Røse over bb.s bov. Kl. ca. 1958 hørtes et tågesignal ca. 1 str. om bb., og roret lagdes stb. Straks efter sås toplys og begge sidelys fra det modgående skib, der senere viste sig at være S. Roret blev nu lagt bb., men samtidig tørnede S. mod Y.s bb.s bov som ovenfor nævnt. Ved kollisionen led Y. skade på ankerdavid, ræling, skan-dæk og de forreste røstjern om bb."
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
Ang YRSA så blev hon liggande kvar vid Gnarp där hon förliste enl.en notis
i Båtologen nr.2 1987 sid.77 skriven av Göran Stengel som gjort dykningar
på vraket och plockat upp namnbrädan.
i Båtologen nr.2 1987 sid.77 skriven av Göran Stengel som gjort dykningar
på vraket och plockat upp namnbrädan.
Re: Skutor
Tack för upplysningen om M/S Yrsa`s förlisning.
En annan fråga . Vad hände med jakten Linnéa (reg.nr:7346) när hon kom till Stockholm
som nöjesbåt på 60-talet?.
Jakten Linnéa byggdes 1921 på Galtö av C.A Stjern för Johan Jansson i Kämpersvik. SD 613.
75 dw / 27 netto/38 brutto. Kanske är det någon som har ett foto på henne ?.
Mvh Pelle
En annan fråga . Vad hände med jakten Linnéa (reg.nr:7346) när hon kom till Stockholm
som nöjesbåt på 60-talet?.
Jakten Linnéa byggdes 1921 på Galtö av C.A Stjern för Johan Jansson i Kämpersvik. SD 613.
75 dw / 27 netto/38 brutto. Kanske är det någon som har ett foto på henne ?.
Mvh Pelle
Re: Skutor
Linnea finns i 2011 års skeppslista. Googla t ex på sveriges skeppslista 2011 och använd sökfunktionen - kikarbilden uppe till vänster - och skriv sedan in namnet på fartyget du söker i rutan uppe till höger.
Re: Skutor
Tack Torsten. Det var roligt att höra att jakten Linnea (7346) finns kvar i Stockholm.
Mvh Pelle
Mvh Pelle
Re: Skutor
Fast om den finns i verkligheten eller bara i skeppslistan, det vet jag inte. Ibland är det si och så med att anmäla ändringar till Fartygsregistret.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Så är det väl med 7967 Gunnaren senast jag kollade skulle hon ha hemort Tjörn. Men ingen jag frågat har sett henne på många år...Torsten H wrote:Fast om den finns i verkligheten eller bara i skeppslistan, det vet jag inte. Ibland är det si och så med att anmäla ändringar till Fartygsregistret.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
Hittade denna lilla film från Lidköpings 500-års jubileum.
Ca 5 min in i filmen panorerar kameran över hamnen där både kända och okända skutor ligger förtöjda.
http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid= ... %C3%B6ping
Längre in i filmen, vid pass 16:40 syns även vänerskutan Gurli i all prakt.
Se och njut L-J.
Ca 5 min in i filmen panorerar kameran över hamnen där både kända och okända skutor ligger förtöjda.
http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid= ... %C3%B6ping
Längre in i filmen, vid pass 16:40 syns även vänerskutan Gurli i all prakt.
Se och njut L-J.