Ryktet säger att 9 besiktningsmän sagt upp sig på sjöfartsverket och nu finns bara 2 kvar.
Nån som vet vad dom håller på med? Avgifterna har chockhöjts och folket drar.
9400 i grundavgift och 1400 kronor timmen för besiktning där mediantiden beräknas till 12 timmar.
Säg adjö till den mindre sjöfarten...
Transportstyrelsen
- Stig Samuelsson
- Posts: 108
- Joined: 21 Nov 2005, 11:42
- Location: Lysekil
Re: Transportstyrelsen
Jaha om det är så, får vi flagga ut alla små passbåtar som ägs av idella föreningar och enbåtsredare till någon vänligare sinnad flagga!
Re: Transportstyrelsen
Är det så många som 9 fartygsinspektörer på Transportstyrelsens Sjöfartsavdelning(ex Sjöfartsinsp) som sagt upp sig? Det torde väl betyda slutet, jag har länge befarat att det minskade antalet fartyg på sikt skulle utarma kompetensen inom myndigheten. Nu är ju läget verkligen allvarligt.
Avgifterna har länge visserligen varit höga men det måste finnas något stopp.
Det är hög tid att regeringen går in och gör något för att stimulera den mindre sjöfarten ooch sjöfarten i stort. Bedrövligt man blir ledsen.
Avgifterna har länge visserligen varit höga men det måste finnas något stopp.
Det är hög tid att regeringen går in och gör något för att stimulera den mindre sjöfarten ooch sjöfarten i stort. Bedrövligt man blir ledsen.
Fredrik Ahlman
- Janne Duczynski
- Posts: 108
- Joined: 03 Jan 2006, 18:31
- Location: Falun
Re: Transportstyrelsen
Vad får vi då ut av vad Sjöfartsverket presterar idag, Eftersom numera i transports regi skall varje avdelning vara självbärande, dvs farledsavgifterna som betalade störe delen av verkets utgifter går numera all vinst till Staten.
Vi vet att fjärrfarten är på väg bort från Sverige, återstår en handfull men inom nåt år finns ingen kvar. Återstår då kustsjöfarten, dvs typ Waxholmsbolaget som trafikerar skärgård, räk och taco kryssningar i inre fart samt en del arbetsfartyg som pråmar och bogserare och fiskebåtar.
Nämnas kan att verket även utför säkerhetsprövning med tillsynsavgift för forsränning (4000 kr)
Besiktning och tillsyn kan med fördel privatiseras, detsamma gäller lotsverksamheten.
Fartygsregistret dör i samma takt som utflaggningen fortsätter.
Bemanning och behörighets avd verkar också vara en utdöende del av verkets plikter.Mönstrig hör till det förgångna, det räcker med ett arbetsgivarintyg.
Sjökarte avd är redan död, idag finns privata sjökortsutgivare som producerar sjökort i inre farvatten som baseras på moderna data och inte som verkets handlodade 1800-tals kort.
Återstår farledsavgifter och isavgifter som skatteverket med glädje kan administrera.
Det finns bara ett aber, alliansen lovade att minska myndigheter i landet men man lyckades bara få bort ett tiotal myndigheter, men... antalet anställda har ökat och kostnaderna stigit rejält.
Troligtvis beroende på att dessa politiker aldrig någonsin arbetat utanför den offentliga sektorn
och värnar om sina kollegor.
Vi vet att fjärrfarten är på väg bort från Sverige, återstår en handfull men inom nåt år finns ingen kvar. Återstår då kustsjöfarten, dvs typ Waxholmsbolaget som trafikerar skärgård, räk och taco kryssningar i inre fart samt en del arbetsfartyg som pråmar och bogserare och fiskebåtar.
Nämnas kan att verket även utför säkerhetsprövning med tillsynsavgift för forsränning (4000 kr)
Besiktning och tillsyn kan med fördel privatiseras, detsamma gäller lotsverksamheten.
Fartygsregistret dör i samma takt som utflaggningen fortsätter.
Bemanning och behörighets avd verkar också vara en utdöende del av verkets plikter.Mönstrig hör till det förgångna, det räcker med ett arbetsgivarintyg.
Sjökarte avd är redan död, idag finns privata sjökortsutgivare som producerar sjökort i inre farvatten som baseras på moderna data och inte som verkets handlodade 1800-tals kort.
Återstår farledsavgifter och isavgifter som skatteverket med glädje kan administrera.
Det finns bara ett aber, alliansen lovade att minska myndigheter i landet men man lyckades bara få bort ett tiotal myndigheter, men... antalet anställda har ökat och kostnaderna stigit rejält.
Troligtvis beroende på att dessa politiker aldrig någonsin arbetat utanför den offentliga sektorn
och värnar om sina kollegor.
Re: Transportstyrelsen
Kära vänner
Min kära hustru har arbetat inom ett statligt verk, dock ej sjöfartsrelaterat, men ändå. Dom som satt där hade NOLL kunskap inom området. Och om någon ev hade lite humm om det hela var det en halv eller helkokko person.
Varför kan man inte flagga ut tex små sandtransportfartyg och pråmar samt bogserare till som Switzer färöarna eller annan stekt ägg flagg. Detta kan ju var ett alternativ till om även fritidsbåtar skulle reggas och beskattas.
Douglas
Min kära hustru har arbetat inom ett statligt verk, dock ej sjöfartsrelaterat, men ändå. Dom som satt där hade NOLL kunskap inom området. Och om någon ev hade lite humm om det hela var det en halv eller helkokko person.
Varför kan man inte flagga ut tex små sandtransportfartyg och pråmar samt bogserare till som Switzer färöarna eller annan stekt ägg flagg. Detta kan ju var ett alternativ till om även fritidsbåtar skulle reggas och beskattas.
Douglas
Re: Transportstyrelsen
Ja det här med affärsdrivande verk känns lite fel faktiskt. Det känns som om näringsidkarna/redare skall betala hela verksamheten mer eller mindre.
Först måste vi bara klargöra att inspektioner numer görs av Transportstyrelsen och inte av Sjöfartsverket, man genomförde en skiljsmässa mellan de båda myndigheterna för några år sedan. Sjöfartsinspektionen sorterar under Transportstyrelsens Sjöfartsavdelning numer. Tilläggas kan att den kommer slås samman med Transportstyrelsens Luftfartsavdelning inom något år, kostnadseffektivisering.
Farledsavgifterna har enligt speciell delning gått bla till Sjöfartsverket och Transportstyrelsen men om jag förstått utredningarna rätt så kommer Transportstyrelsen inte ha del av dessa intäkter i framtiden, vilket betyder att de måste få in den intäkten från tex högre avgifter istället.
Sjökarteavdelningen får nog ett uppsving när man nu håller på att mäta om djupen längs kusterna. detta är väl en del i Mona Lisa projektet. Sådan verksamhet är kostsam men den pågår.
Lotsningen kommer att utvecklas enligt Sjöfartsverkets flerårsplan. Vissa leder som idag har lotskrav kommer att upprustas på sådant vis att de ej kommer att kräva lotsning i framtiden. Sådana projekt är inte gratis dem heller. Detta gäller bla Vänern och Mälaren.
Sjöfartsverket söker nu nya vägar att få in medel genom affärsutveckling, man lägger stora resurser på att bli mer marknadsinriktade.
När det kommer till Transportstyrelsens Besiktningsavgifter så börjar de nu bli väl höga för de mindre aktörerna. Det måste finnas något form av subventionssystem så att inte besiktningarna äter upp eventuell vinst för de små redarna.
Först måste vi bara klargöra att inspektioner numer görs av Transportstyrelsen och inte av Sjöfartsverket, man genomförde en skiljsmässa mellan de båda myndigheterna för några år sedan. Sjöfartsinspektionen sorterar under Transportstyrelsens Sjöfartsavdelning numer. Tilläggas kan att den kommer slås samman med Transportstyrelsens Luftfartsavdelning inom något år, kostnadseffektivisering.
Farledsavgifterna har enligt speciell delning gått bla till Sjöfartsverket och Transportstyrelsen men om jag förstått utredningarna rätt så kommer Transportstyrelsen inte ha del av dessa intäkter i framtiden, vilket betyder att de måste få in den intäkten från tex högre avgifter istället.
Sjökarteavdelningen får nog ett uppsving när man nu håller på att mäta om djupen längs kusterna. detta är väl en del i Mona Lisa projektet. Sådan verksamhet är kostsam men den pågår.
Lotsningen kommer att utvecklas enligt Sjöfartsverkets flerårsplan. Vissa leder som idag har lotskrav kommer att upprustas på sådant vis att de ej kommer att kräva lotsning i framtiden. Sådana projekt är inte gratis dem heller. Detta gäller bla Vänern och Mälaren.
Sjöfartsverket söker nu nya vägar att få in medel genom affärsutveckling, man lägger stora resurser på att bli mer marknadsinriktade.
När det kommer till Transportstyrelsens Besiktningsavgifter så börjar de nu bli väl höga för de mindre aktörerna. Det måste finnas något form av subventionssystem så att inte besiktningarna äter upp eventuell vinst för de små redarna.
Fredrik Ahlman