Hjulångaren Eric Nordevall II
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Eric Nordevalls djupgående uppges vara 2,5 meter. Alltså ganska gott om plats kvar till kanalens botten, en halv meter kvar, jämfört med båtar som Diana, Wilhelm Tham och Juno som ibland rent av kan studsa till lite mot kanalens botten. Hjulångare är i sig mer svårmanövrerade än propellerbåtar som normalt har vattenströmmen från propellern över rodret medan hjulångaren måste befinna sig i rörelse för att vatten ska strömma över rodret. Detta var en av de viktigaste orsakerna till att hjulångarna under endast knappt ett par årtionden slogs ut av propellerbåtarna. De svårigheter man på Eric Nordevall idag upplever på kanalen är snarast ett resultat av att man gett sig iväg utan att ha "träningskört" på Göta kanal.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Jag KAN ha helt fel.
Men jag har för mig ha hört att båda maskiner är sammankopplade på II:an. Bara för att slippa att de ska kunna hamna i dödläge. På så vis slipper de att springa igång dem på hjulen, som de enligt uppgift ska ha gjort på orginalet och dess systrar. MEN de förlorar ju möjligheten att köra med bara en maskin och därmed manöverbarhet.
Nordevall orginalet var ju på väg att skrotas när den körde på grund 1856. PGA att hjulångarna var omoderna.
Kommendör kapten brann upp utanför Vadstena 1855. Och en vars namn jag just nu glömt sjönk på slätbaken utanför Mem när den skulle bogseras för att skrotas.
Men jag har för mig ha hört att båda maskiner är sammankopplade på II:an. Bara för att slippa att de ska kunna hamna i dödläge. På så vis slipper de att springa igång dem på hjulen, som de enligt uppgift ska ha gjort på orginalet och dess systrar. MEN de förlorar ju möjligheten att köra med bara en maskin och därmed manöverbarhet.
Nordevall orginalet var ju på väg att skrotas när den körde på grund 1856. PGA att hjulångarna var omoderna.
Kommendör kapten brann upp utanför Vadstena 1855. Och en vars namn jag just nu glömt sjönk på slätbaken utanför Mem när den skulle bogseras för att skrotas.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
nja Göta älv nedströms! huamej.. då måste man ju paddla fortare än flödet för att inte fladdra omkring som en barkbit när man möter 80meters lastbåtar! i en krök
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Jag har för mig att max djupgående är 2,82 m för ett fartyg i Göta kanal...kan dock ha fel.
Jag vet inte hur ångaren beteer sig i vatten min hjulångarerfarenhet är rätt begränsad. Det skall nog gå bra på älven med.
Jag vet inte hur ångaren beteer sig i vatten min hjulångarerfarenhet är rätt begränsad. Det skall nog gå bra på älven med.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Maskinerna i Nordevall II är båda kopplade till en gemensam fast axel liksom hos de fiolbåtar som en gång trafikerade kanalen. Då maskinerna fastnade i dödlägen på de tidigare båtarna bör detta rimligtvis kunna inträffa även hos Nordevall II. Dock använder man sig av något högre ångtryck i Nordevall II än i de tidigare båtarna. Ångpannan av modernare starkare material tillåter detta. Det något högre ångtrycket bör kunna underlätta återstart.
Att båda skovelhjulen är placerade på en stel gemensam axel försvårar manövrering av båten genom att man saknar möjligheten att koppla loss ena eller andra hjulet från drivningen. Detta har man gjort påtagliga erfarenheter av under den nu pågående resan med Nordevall II mot Göteborg, där man redan vid några manövrer har klättrat med skovelhjulen på kanalbankarna och tvingats till ett stopp för att reparera skovelhjulen.
Axlar med frånkopplingsbara skovelhjul användes inte för mindre ångbåtar då de tidigare hjulångarna på Göta kanal var i trafik, men började började så småningom att användas på större hjulångare.
Det var Östergöthland, ex Linköping, som 1861 under bogsering mot Stockholm sjönk strax nordöst om Killingholmen i Slätbaken. Ligger på 16 meters djup. Marinarkeologisk undersökning har gjorts. Vraket är hyfsat välbehållet trots att det ligger i salt/bräckt vatten där mycket av järndetaljerna i skrovet rostat bort. Vraket av Eric Nordevall i Vättern är inte riktigt så unikt som gärna framställs. Hade någon kommit på idéen att bygga en replika av Östergöthland innan bygget av Eric Nordevall påbörjades hade Eric Nordevall helt säkert varit lika okänd och bortglömd som Östergöthland är idag.
Max tillåtet djupgående i kanalen är mycket riktigt 2,82 meter. En siffra som tillämpats sedan kanalen togs i trafik. Men kanalens lägsta garanterade djup är 2,97 meter (tio fot, även detta sedan kanalens begynnelse). De återstående 15 centimetrarna är en snål marginal vid ex-vis tillfälligt lägre vattenstånd. Under min senaste resa med kanalbåt (Juno) kändes på en kanalsträcka flera dunsar mot botten. Enligt befälhavaren ombord hade man samlat på sig lite slagvatten i båten som drog ner aktern några centimeter. Så tillkommer små "grundstötningar" mot sjunkna trädgrenar, ikastade cyklar, mm
Att båda skovelhjulen är placerade på en stel gemensam axel försvårar manövrering av båten genom att man saknar möjligheten att koppla loss ena eller andra hjulet från drivningen. Detta har man gjort påtagliga erfarenheter av under den nu pågående resan med Nordevall II mot Göteborg, där man redan vid några manövrer har klättrat med skovelhjulen på kanalbankarna och tvingats till ett stopp för att reparera skovelhjulen.
Axlar med frånkopplingsbara skovelhjul användes inte för mindre ångbåtar då de tidigare hjulångarna på Göta kanal var i trafik, men började började så småningom att användas på större hjulångare.
Det var Östergöthland, ex Linköping, som 1861 under bogsering mot Stockholm sjönk strax nordöst om Killingholmen i Slätbaken. Ligger på 16 meters djup. Marinarkeologisk undersökning har gjorts. Vraket är hyfsat välbehållet trots att det ligger i salt/bräckt vatten där mycket av järndetaljerna i skrovet rostat bort. Vraket av Eric Nordevall i Vättern är inte riktigt så unikt som gärna framställs. Hade någon kommit på idéen att bygga en replika av Östergöthland innan bygget av Eric Nordevall påbörjades hade Eric Nordevall helt säkert varit lika okänd och bortglömd som Östergöthland är idag.
Max tillåtet djupgående i kanalen är mycket riktigt 2,82 meter. En siffra som tillämpats sedan kanalen togs i trafik. Men kanalens lägsta garanterade djup är 2,97 meter (tio fot, även detta sedan kanalens begynnelse). De återstående 15 centimetrarna är en snål marginal vid ex-vis tillfälligt lägre vattenstånd. Under min senaste resa med kanalbåt (Juno) kändes på en kanalsträcka flera dunsar mot botten. Enligt befälhavaren ombord hade man samlat på sig lite slagvatten i båten som drog ner aktern några centimeter. Så tillkommer små "grundstötningar" mot sjunkna trädgrenar, ikastade cyklar, mm
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
intressant imårn 16m/s sv på vänern då de ska ner till M-stad.. bitigt o stå på bryggan då.
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Lite film från igår...
http://youtu.be/9hMDBcVB9Iw
http://youtu.be/9hMDBcVB9Iw
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Idag den 6 juni ligger Hjulångaren i Trollhättan. Vi guidar ombordstigande mellan 11 - 18.
I morgon torsdag välkomnar vi passagerare på resan till Vänersborg. Avgång Trollhättan kl 10.
I morgon torsdag välkomnar vi passagerare på resan till Vänersborg. Avgång Trollhättan kl 10.
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Hade medlyssning på VHFen i bilen igår kväll/natt där jag noterade att kanalcentralen varnade övrig trafik i kanalen för en hjulångare vid stadskajen i Trollhättan. Man reagerar ju för det är ju inget vanligt objekt som de varnar för.
Fredrik Ahlman
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Hjulångaren är nu tillbaka i hemmahamnen Forsvik efter en lyckad expeditionsresa till Göteborg under nästan två månader.
http://youtu.be/xqSV8pn3WWw
http://youtu.be/xqSV8pn3WWw
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Man får lite mer förståelse för sjöfarten förr och de förutsättningar som rådde då när man följt Hjulångaren under dess resa till och från Göteborg. Det var ett större projekt på den tiden att förflytta sig.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Inte är det så lätt idag heller.kapstans wrote:Man får lite mer förståelse för sjöfarten förr och de förutsättningar som rådde då när man följt Hjulångaren under dess resa till och från Göteborg. Det var ett större projekt på den tiden att förflytta sig.
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... 1#msg39351
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... 2#msg39362
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... 0#msg39410
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... 2#msg39442
http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... 3#msg39493
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Nej precis vad jag menade. Att genom att återskapa dåtidens farkost/fartyg och pröva på att framföra den så upptäcker man snart hur svårt det var på den tiden att ta sig från punkt A till B. Det var ett större projekt än som idag med modern båt vrida om nyckeln och köra med precistion.
Fredrik Ahlman