Sydfart till salu
Re: Sydfart till salu
Där har du en ide. Och när man ser alla hus på öar och stränder runt Stockholm, både i skärgården och i Mälaren så är det ingen dum idé , visst finns det tonnage redan men tror nog att man kan klämma in sig här.
Douglas
Douglas
Re: Sydfart till salu
Har någon hört hur det går för "Sydfart/Olof Trätälja". Har det kommit
någon köpare? Det var så mycket skriverier ett tag. Många kloka synpunkter
men det ska till skott också.
Bilderna har jag tagit på Danska ön Bornholm närmare bestämt
i Nexö. Bilderna är från 2007.
Någor ville att hon skulle gå i Stockholmstrakten men då tycker jag att hon kommer
fel. Hon ska ju naturligtvis vara i Vänern.
Hon borde vara på Säffle Kanal och visa upp sig, kanalen firar 175 år 6 maj 2012.
Hoppas på det bästa.
olof
Re: Sydfart till salu
Olof det är bara till att tömma spargrisen och köpa henne! Kanske för turisttrafik på Säffle kanal...
Fredrik Ahlman
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Sydfart till salu
Det börjar klarna lite, det var inte bara vikande frakt underlag.
Vila I Frid Larry.
Vila I Frid Larry.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Sydfart till salu
Allting har sin tid.. fartygen överlever många livsöden..
Hörde förresten att Alex halling har fått första hjälpen?? och medverkat i norsk film!! någon som vet mer?
Hörde förresten att Alex halling har fått första hjälpen?? och medverkat i norsk film!! någon som vet mer?
Re: Sydfart till salu
Hörde av en bekant att Halling varit ute och kört för ett tag sedan...
-
- Posts: 6
- Joined: 28 Sep 2009, 14:41
Re: Sydfart till salu
Annonsen är fortfarande ute, nu för en miljon. En förening med hundra medlemmar behöver en insats av 10 000 kronor per näsa för inköp, en förening med 1000 medlemmar behöver 1000 kronor per näsa. 1000 kronor per näsa är en rimlig insats från intresserade. Sedan behövs utöver frakt någonstans överkomligt att lägga upp fartyget,såväl vad gäller kaj som slip. Hur får man tag på och finansierar dessa?
Jag kollade Sydfarts omsättning på någon hemsida för sådant häromåret, då hade sydfart en årsomsättning om ca 870 000 om jag minns rätt, hur mycket krävs för att klara fartygets utgifter och besättningens förplägnad vid ideellt arbete?
Om man får skala upp drömmarna ett steg, kan man tänka sig ett "museirederi" som tar tag i någon övergiven/halvövergiven slip och tillhörande kajanläggning någonstans och på sikt utöver Sydfart räddar sämre Svenska Coasters eller andra räddningsvärda "moderna" svenska fartyg? Just Sydfart är ju unik då hon såvitt känt är nyckelfärdig och faktiskt gått i frakttrafik fram till tidiga våren.
Jag kollade Sydfarts omsättning på någon hemsida för sådant häromåret, då hade sydfart en årsomsättning om ca 870 000 om jag minns rätt, hur mycket krävs för att klara fartygets utgifter och besättningens förplägnad vid ideellt arbete?
Om man får skala upp drömmarna ett steg, kan man tänka sig ett "museirederi" som tar tag i någon övergiven/halvövergiven slip och tillhörande kajanläggning någonstans och på sikt utöver Sydfart räddar sämre Svenska Coasters eller andra räddningsvärda "moderna" svenska fartyg? Just Sydfart är ju unik då hon såvitt känt är nyckelfärdig och faktiskt gått i frakttrafik fram till tidiga våren.
Re: Sydfart till salu
Sydfart behöver ha en lite högre omsättning än vad hon hade nu senast för att gå runt rent ekonomiskt. Jobbar de som kör henne helt idellt med kost/logi förmån så kan hon plana ut till nollresultat.
Problemet är att hon är så liten i storleken att hon inte längre passar in till godspartiernas storlek. Då hon gick i trafik så såg man mellan fingrarna och lät henne bli befraktad vilket nu kan bli svårt för en ny aktör att ta över. Mäkleriet är ej så intresserat för det innebär ju mycket jobb och knappt någon återbäring, vilket är fullt förståeligt.
Vad du måste göra är att själv då ordna frakt hos någon som kan tänka sig att frakta så små volymer bara för den sakens skulla att det är ett museifartyg. Det är möjligt att tex lantmännen eller någon sådan större aktör skulle se det som lite Goodwill/bra PR eller liknande. Kanske skulle man kunna hitta någon passande litn projektlast inom tex vindkraft eller liknande men det krävs då att man själv bearbetar sådan aktör.
Du har ett annat problem med stigande bränslepriser. Nu har väl hon enkom en liten volvo som kanske skulle kunna ersättas med något mer modernt bränsle effektivt.
Underhåll av ett fartyg kostar pengar men som en vettig man en gång sa, -Små fartyg små bekymmer, -Stora fartyg stora bekymmer.
Problemet är att hon är så liten i storleken att hon inte längre passar in till godspartiernas storlek. Då hon gick i trafik så såg man mellan fingrarna och lät henne bli befraktad vilket nu kan bli svårt för en ny aktör att ta över. Mäkleriet är ej så intresserat för det innebär ju mycket jobb och knappt någon återbäring, vilket är fullt förståeligt.
Vad du måste göra är att själv då ordna frakt hos någon som kan tänka sig att frakta så små volymer bara för den sakens skulla att det är ett museifartyg. Det är möjligt att tex lantmännen eller någon sådan större aktör skulle se det som lite Goodwill/bra PR eller liknande. Kanske skulle man kunna hitta någon passande litn projektlast inom tex vindkraft eller liknande men det krävs då att man själv bearbetar sådan aktör.
Du har ett annat problem med stigande bränslepriser. Nu har väl hon enkom en liten volvo som kanske skulle kunna ersättas med något mer modernt bränsle effektivt.
Underhåll av ett fartyg kostar pengar men som en vettig man en gång sa, -Små fartyg små bekymmer, -Stora fartyg stora bekymmer.
Fredrik Ahlman
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Sydfart till salu
Sydfart 6 augusti 2012 i Grönhögen hamn
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Sydfart till salu
Visst är hon en skönhet! Känns nästan som ett fartyg från en annan tid bland alla toppmoderna fartyg. Ja hon är ju visserligen från en annan tid men i sådant fint skick idag.
Man hoppas ju lite innerst inne att någon förening tar över och bevarar fartyget till eftervärlden. Hon är ju minst lika om inte mer värd att bevara än tex Fryken på Maritiman. Sydfart var ju till åren kommen redan då Fryken levererades.
Man hoppas ju lite innerst inne att någon förening tar över och bevarar fartyget till eftervärlden. Hon är ju minst lika om inte mer värd att bevara än tex Fryken på Maritiman. Sydfart var ju till åren kommen redan då Fryken levererades.
Fredrik Ahlman
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Sydfart till salu
VEM blev den lycklige nya ägaren nån som vet?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Sydfart till salu
Glada nyheter ang Sydfart:
"Sydfart av Grönhögen är världens äldsta fraktfartyg i trafik. Nu får denna pigga och välskötta 133-åring nya ägare. Ett gäng sjöentusiaster har tagit över efter framlidne Larry Hansson och hans son Peter Hansson. Bland dessa nya ägare finns Stefan Svensson och Susanne Lövstedt Karlsson"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5306172
"Sydfart av Grönhögen är världens äldsta fraktfartyg i trafik. Nu får denna pigga och välskötta 133-åring nya ägare. Ett gäng sjöentusiaster har tagit över efter framlidne Larry Hansson och hans son Peter Hansson. Bland dessa nya ägare finns Stefan Svensson och Susanne Lövstedt Karlsson"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5306172
Re: Sydfart till salu
I sanning glädjande nyheter...
Kanske vi skall kontakta dom och erbjuda stöd?
L-J
Kanske vi skall kontakta dom och erbjuda stöd?
L-J
Re: Sydfart till salu
Ja det skall bli spännande att se hur detta skall gå. hm. Men tur att hon kan räddas ett tag till.
Fredrik Ahlman