Min morfar var på ångtrålare i olika omgångar på 1920 och 1930 talen. Det finns vissa namn som med åren kommit fram genom min mor. Stig har jag lyckats finna i olika litteratur, Den blev minsprängd så småningom. Men Gamen, Uttern och Edit skall vara andra namn på hans båtar som jag inte vet något om. En av de 4 uppräknade båtarna hade en skeppare som hette Larsson.
Är det någon här på forumet som känner till båtarna?
Ångtrålare
Re: Ångtrålare
Stig blev inte minsprängd, som man antog. Jag återkommer med förklaring.
- Attachments
-
- ---- Stig ångtrålare Krigförluster.jpg (86.21 KiB) Viewed 19928 times
Tack Torsten, kan du något om dom andra tre ångtrålarna?
'Stig' blev inte sänkt av en torped, utan av en minsvepningsparavan, bogserad av den tyska minsvepare 'R-47'.
Den brittiska underrättelsetjänsten snappade upp följande från minsveparen till staben i Norge:
"5 mars 22.17 - Svensk drivgarnsfiskebåt slog emot en bogserad cylinder, när den (båten) passerade akter om min akter. Sjönk på pos N 57 57 - O 009 54.3."
"6 mars 03.51 - Drivgarnsbåten sjunken. Tagit ombord besättningen. Ankommer Arendal kl 04.15."
Data om 'R-47': levererad den 19 april 1940 från Abeking & Rasmussen, Lemwerder, depl 125 ton, 37.8 x 5.8 m, djg 1.4 m, 2 x 918 = 1836 hk Man dieslar, 20 knop, 34 mans besättning.
Om man googlar på 'Räumboote', så hittar man mera information både på tyska och engelska.
Den brittiska underrättelsetjänsten snappade upp följande från minsveparen till staben i Norge:
"5 mars 22.17 - Svensk drivgarnsfiskebåt slog emot en bogserad cylinder, när den (båten) passerade akter om min akter. Sjönk på pos N 57 57 - O 009 54.3."
"6 mars 03.51 - Drivgarnsbåten sjunken. Tagit ombord besättningen. Ankommer Arendal kl 04.15."
Data om 'R-47': levererad den 19 april 1940 från Abeking & Rasmussen, Lemwerder, depl 125 ton, 37.8 x 5.8 m, djg 1.4 m, 2 x 918 = 1836 hk Man dieslar, 20 knop, 34 mans besättning.
Om man googlar på 'Räumboote', så hittar man mera information både på tyska och engelska.
- Attachments
-
- ---- Stig R-Boot silhuettritning.gif
- (67.25 KiB) Not downloaded yet
Last edited by Torsten H on 31 Mar 2012, 18:27, edited 1 time in total.
Väldigt intressant information. Var annars besitter folk denna kompetens om äldre fartygs öden än på Fallrepet.
Jag har faktiskt aldrig tidigare skänkt just ångtrålare en enda tanke så ny kunskap är aldrig fel.
Jag har faktiskt aldrig tidigare skänkt just ångtrålare en enda tanke så ny kunskap är aldrig fel.
Fredrik Ahlman
-
STIG på ett något suddigt foto ur boken "Dom hade inget val"
Skeppare på STIG var Rickard Olsson.
Skeppare på STIG var Rickard Olsson.
Jag har den boken. Det verkar vara svårt att hitta uppgifter om Gamen, Uttern och Edith. Gamen finns avbildad på en liten oljemålning som vi har.