Okända fartygs bildgalleri
Re: Okända fartygs bildgalleri
För säkerhets skull; den ligger väl i Valdemarsviken i Valdemarsvik och inte i Valdemarsviken i Stockholm? Flera av röstjärnen är 'kosmetika'/teaterkuliss. Jag har funderat på 'Ragnborg', men då stämmer inte masterna.
Valdermarsviken i Valdermarsvik sommaren 1973.
Det är SAARENTÄHTI, OFDA, byggd 1938 i Koivisto, såld 1961 och fick namnet AIDA med hemort i Beirut, Libanon. Och röstjärnen var faktiskt inte fejk - hon hade 6 vid fock(stor)masten och 4 eller 5 vid mesanmasten, fast på senare år användes bara 4 framme och 3 eller 4 akter.
Inte dåligt! Då kan jag ändra "UFU" till "SAARENTÄHTI".
Har du någon bild att jämföra med? Hittade ingen på nätet.
Hon såg ut att vara i bedrövligt skick då 1973, hon flöt nog inte så länge till.
Lite underligt är det med en Beirut-registrerad skuta liggandes i Valdemarsviken, känner någon till historien, var det någon med västindiendrömmar som köpt henne?
Tack Torsten H för identifieringen. Fler UFOs finns i fotoalbumet... kommer så småningom.
//Sluputen
Har du någon bild att jämföra med? Hittade ingen på nätet.
Hon såg ut att vara i bedrövligt skick då 1973, hon flöt nog inte så länge till.
Lite underligt är det med en Beirut-registrerad skuta liggandes i Valdemarsviken, känner någon till historien, var det någon med västindiendrömmar som köpt henne?
Tack Torsten H för identifieringen. Fler UFOs finns i fotoalbumet... kommer så småningom.
//Sluputen
Jag återkommer med historik. Det var inget med Västindien. Hon gick i östersjöfart något år under Libanon-flagg, jag minns inte vem som ägde henne då, men jag tror hon fick maskinhaveri, 180 hk Völund, 2 cyl, tog sig till Råå, och där blev hon liggande ett tag.
Lite 'schämigt' att inte komma på, när jag hade så många foton av henne.
Lite 'schämigt' att inte komma på, när jag hade så många foton av henne.
- Attachments
-
- Aida ex Saarentähti 6 1965 i Råå.jpg (49.97 KiB) Viewed 16544 times
-
- Aida ex Saarentähti 5 i Råå.jpg (38.63 KiB) Viewed 16544 times
-
- Aida ex Saarentähti 4.jpg (72.1 KiB) Viewed 16544 times
-
- Aida ex Saarentähti 3.jpg (67.58 KiB) Viewed 16544 times
-
- Aida ex Saarentähti 2.jpg (67.68 KiB) Viewed 16544 times
-
- Aida ex Saarentähti 1 1961 Råå.jpg (44.71 KiB) Viewed 16544 times
Inte för att jag misstror din identifikation men det är rätt stora skillnader på styrhus och kajuta på dina bilder jämfört med min...
I för sig skiljer det några år mellan bilderna.
I för sig skiljer det några år mellan bilderna.
Jag har också flera foton med de där höghusen akter, men vill inte skräpa ner sidan med att visa fler hemsikteter av samma sort.
-
http://www.flickr.com/photos/62809183@N05/6782384977/
Bild på Vänervik (ex Lidan).taget år 1974 då jag seglade i henne som jungman i 6 månader. Skeppare var "Galne" Gunnarsson från Kållandsö. Jag och bästeman Åke vart uppsagda minst 7 ggr under min tid ombord. Verkställdes aldrig få Gunnarsson inte klarade sig utan Åke. som i sin tur krävde att jag med skulle få vara kvar. Gunnarssons utbrott från o till var oförklarliga o skedde som en klar blixt från blå himmel.
Bra start på en lång sjömanskarriär blev det dock, bättre utbildning fanns inte på den tiden. När man sedan movade till större fartyg fixade man ju därför jobbet galant.
Vänervik var en liten pese, sommaren tillbringades i princip enbart på Göta Kanal i trafik mellan Åmmeberg och Otterbäcken med malm. Rapsresor till Karlshamn blev det ett antal och då träffade man på i princip alla på den tiden skutseglande sjöfolk. Tror det låg ca ett 50-tal mindre skutor och fartyg samtidigt på väntetörn. Vi låg som nummer 5 i en rad av skutor utifrån kajen.
Bild på Vänervik (ex Lidan).taget år 1974 då jag seglade i henne som jungman i 6 månader. Skeppare var "Galne" Gunnarsson från Kållandsö. Jag och bästeman Åke vart uppsagda minst 7 ggr under min tid ombord. Verkställdes aldrig få Gunnarsson inte klarade sig utan Åke. som i sin tur krävde att jag med skulle få vara kvar. Gunnarssons utbrott från o till var oförklarliga o skedde som en klar blixt från blå himmel.
Bra start på en lång sjömanskarriär blev det dock, bättre utbildning fanns inte på den tiden. När man sedan movade till större fartyg fixade man ju därför jobbet galant.
Vänervik var en liten pese, sommaren tillbringades i princip enbart på Göta Kanal i trafik mellan Åmmeberg och Otterbäcken med malm. Rapsresor till Karlshamn blev det ett antal och då träffade man på i princip alla på den tiden skutseglande sjöfolk. Tror det låg ca ett 50-tal mindre skutor och fartyg samtidigt på väntetörn. Vi låg som nummer 5 i en rad av skutor utifrån kajen.
- Skepparättling
Detta kort har på skrift Lea på "billerudspråm" 2 sep 1979. Vänerfolk och Billerudsskeppare är av den bestämda åsikten att det INTE är en Billerud utan en av Transportbolagetspråmar. Men vilken och vad är LEA för skuta?
- Attachments
-
- På skrivet Lea på Billerudspråm 2 september 1979 Men det ska vara en Transportbolagets pråm.jpg (91.88 KiB) Viewed 15533 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
ser ja rätt att den lilla skutan ligger lastad på den stora?
- Skepparättling
Ja så ser det ut.....
Mvh
Anders
Anders
Någon som vet vilken färja och bogserbåt som finns på bilderna på http://www.braship.no/images.php?id=813 ?
Enligt sidan är färjan byggd i Sverige.
/Patrik
Enligt sidan är färjan byggd i Sverige.
/Patrik
Jag bifogar ett nyårskort från 1941. Bilden är tagen ombord på HMS Gustav V. I bakgrunden ser man ett fartyg som jag ser som en Svea-båt. Någon som kan säga vilken eller om jag har fel?
Jag tror, att den är dansk - återkommer.