Bildgåta
-
Bildgåta
En vän till mej har hittat denna mojäng i skogen i samband med ett husbygge. Den verkar vara tillverkad av brons och väger 30-40kg. Min teori är att det har varit en slussportlucka eller liknande. Ett mysterium hur de har hamnat i skogen.
-
Re: Bildgåta
Gör ett nytt försök att bifoga bilden.
- Attachments
-
- lucka.jpg (90.6 KiB) Viewed 6137 times
Hej,
Har faktiskt sett nått liknande men då på damm luckor.
I damm luckan sitter två lister med motsvarande fas som "spjället" har och den vrids inte runt sin axel utan skjuts upp och ner.
Jag bodde som liten hos mormor/morfar som hade sågverk när föräldrarna var på sjön och det var mycket spännande att komma ner i turbinerna när det var service
.
Som sagt en gissning.....
God fortsättning
/Christian
I damm luckan sitter två lister med motsvarande fas som "spjället" har och den vrids inte runt sin axel utan skjuts upp och ner.
Jag bodde som liten hos mormor/morfar som hade sågverk när föräldrarna var på sjön och det var mycket spännande att komma ner i turbinerna när det var service

God fortsättning
/Christian
Enligt min mening har du rätt, jag var med och renoverade ett mindre kraftverk för ett antal år sen.sverre wrote:Hej,
Jag bodde som liten hos mormor/morfar som hade sågverk när föräldrarna var på sjön och det var mycket spännande att komma ner i turbinerna när det var service.
God fortsättning
/Christian
I skrothögen utanför låg en nästan identisk lucka utan dragstång, då hade jag inte en aning om vad det var för något.
Men nu... HEUREKA

L-J