Och hur fan ska du få in 50 meter båt i Göta kanal? Har du någon som helst verklighetsuppfattning!?Eskes wrote:Sedan är det väll en fördel om hon tas över i Danmark, då är halva bogseringen gjord, för inte kommer man låta henne gå genom Göta kanal och riskera att hon fastnar där.
Skogöy/Seaside
Re: Skogöy/Seaside
Re: Skogöy/Seaside
Jag är helt övertygad om att normännen kommer att göra något väldigt bra av skogöy, de har klarat av att bevara fartyg i betydligt sämre skick och verkar ha bra organisationer för fartygsbevarande, nu kommer en del att ta upp Hamen, jag har inget att säga om den båten men de ägarna är nog ett undantag i norskt fartygsvärn. Att påstå att norrmännen borde betala för bärgningen av skogöy (då svenska ägaren låtit henne förfalla något kopiöst samt kronofogden misslyckats vid bortforlingen, hon flöt då KFM övertog rätten till fartyget) verkar helt galet, hon skulle väl bärgas i vilket fall även om norrmännen inte velat köpa.....nej, gamla ägaren kommer att få betala bärgningen...
Re: Skogöy/Seaside
Rätta mig gärna om jag har fel.Har inte beställare och utförare ett kontrakt som skall utföras???
Om Ola vill ta rätt på vraket bör dom kontakta skrotvarvet i Danmark eftersom dom är sista instans i befintlig uppgörelse.
Tror inte det är några problem att köpa loss fartyget för en vettig peng då det trots allt kostar slantar att kapa ner ett fartyg.
Bogsering till Norge blir ju kortare från Fredrikshamn än från Sthlm.
Kommentaren att dra den genom kanalen lämnar vi därhän då den inte förtjänar vidare diskussion.
Den som kan motsäga eventuell försäljning är den som beställt skrotning, dvs kronolle.
Tror dock inte att kronolle har några synpunkter om inte eventuell köpare får för sig att bogsera upp den till Ekerö igen.
Jeppe
Om Ola vill ta rätt på vraket bör dom kontakta skrotvarvet i Danmark eftersom dom är sista instans i befintlig uppgörelse.
Tror inte det är några problem att köpa loss fartyget för en vettig peng då det trots allt kostar slantar att kapa ner ett fartyg.
Bogsering till Norge blir ju kortare från Fredrikshamn än från Sthlm.
Kommentaren att dra den genom kanalen lämnar vi därhän då den inte förtjänar vidare diskussion.
Den som kan motsäga eventuell försäljning är den som beställt skrotning, dvs kronolle.
Tror dock inte att kronolle har några synpunkter om inte eventuell köpare får för sig att bogsera upp den till Ekerö igen.
Jeppe
Re: Skogöy/Seaside
Vad jag kunnat läsa mig till via deras hemsida och FB, så är företaget i hamn. Dels finns en ö.k. med ägaren och dels en med Kronkalle.jeppe wrote:Rätta mig gärna om jag har fel.Har inte beställare och utförare ett kontrakt som skall utföras???
Om Ola vill ta rätt på vraket bör dom kontakta skrotvarvet i Danmark eftersom dom är sista instans i befintlig uppgörelse.
Tror inte det är några problem att köpa loss fartyget för en vettig peng då det trots allt kostar slantar att kapa ner ett fartyg.
Bogsering till Norge blir ju kortare från Fredrikshamn än från Sthlm.
Kommentaren att dra den genom kanalen lämnar vi därhän då den inte förtjänar vidare diskussion.
Den som kan motsäga eventuell försäljning är den som beställt skrotning, dvs kronolle.
Tror dock inte att kronolle har några synpunkter om inte eventuell köpare får för sig att bogsera upp den till Ekerö igen.
Jeppe
Dom har, vad jag förstår, gjort upp en deal med alla inblandade.
Så, kort och gott, hem till Norge...
Danskarna har än så länge inte lagt ut ett öre, och får dom sen en liten gratifikation för besväret så.......
De danskar jag har träffat under mina resor har aldrig varit omöjliga.... handlar bara om antalet Tuborg.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skogöy/Seaside
Om man verkligen vill SÅ går det.KRNI wrote:Och hur fan ska du få in 50 meter båt i Göta kanal? Har du någon som helst verklighetsuppfattning!?Eskes wrote:Sedan är det väll en fördel om hon tas över i Danmark, då är halva bogseringen gjord, för inte kommer man låta henne gå genom Göta kanal och riskera att hon fastnar där.
Ta bara spektaklet med Motala Express...Vissa saker SKA inte gå/göras
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skogöy/Seaside
Jag tänkte inte, klart hon inte kan gå i götakanal. 30m är max.
Någonstans läste jag att hon kommit via kanalen och tänkte inte på att det inte var götakanal som åsyftades.
Hoppas hon verkligen kommer till Norge och renoveras.
//Mattias
Någonstans läste jag att hon kommit via kanalen och tänkte inte på att det inte var götakanal som åsyftades.
Hoppas hon verkligen kommer till Norge och renoveras.
//Mattias
Re: Skogöy/Seaside
Hej!
Någon som vet om ex Skogöy dockat ut? Deras hemsida, Skogöys Venner, har stannat på 7 december.
Arnold
Någon som vet om ex Skogöy dockat ut? Deras hemsida, Skogöys Venner, har stannat på 7 december.
Arnold
Re: Skogöy/Seaside
Hej!
Någon som vet om ex Skogöy har lämnat Beckholm? I så fall destination?
Deras hemsida "Skogöys venner" har stannat på 7 december.
Arnold
Någon som vet om ex Skogöy har lämnat Beckholm? I så fall destination?
Deras hemsida "Skogöys venner" har stannat på 7 december.
Arnold
Re: Skogöy/Seaside
Seaside dockade ut i eftermiddag fvb Norge.
Enligt obekräftade uppgifter skjuter Norska staten in 40 miljoner till restaurering av fartyget.
Då blir det fan substans i projektet.
Jeppe
Enligt obekräftade uppgifter skjuter Norska staten in 40 miljoner till restaurering av fartyget.
Då blir det fan substans i projektet.
Jeppe
Re: Skogöy/Seaside
Låter underbart, hoppas det är sant!
//Mattias
//Mattias
Re: Skogöy/Seaside
Dom kan ju alltid lasta lite smör med hem på resan, det borde inbringa en hel del på hemmamarknaden.jeppe wrote:Seaside dockade ut i eftermiddag fvb Norge.
Enligt obekräftade uppgifter skjuter Norska staten in 40 miljoner till restaurering av fartyget.
Då blir det fan substans i projektet.
Jeppe
Re: Skogöy/Seaside
Vem bogserar Seaside?
Destination?
undrar Andreas
Destination?
undrar Andreas
Re: Skogöy/Seaside
Seaside ligger förtöjd jämte Marine Carriers Hans-Oskar i Värtahamnen.
Hanfot och reservdrag såg klart ut, intressant är att MC enligt media konkat??
Ursprungsort för Seaside är väl Narvik??
Ingen rolig bogsering dit upp den här årstiden.
Jeppe
Hanfot och reservdrag såg klart ut, intressant är att MC enligt media konkat??
Ursprungsort för Seaside är väl Narvik??
Ingen rolig bogsering dit upp den här årstiden.
Jeppe
Re: Skogöy/Seaside
Fotograferade henne för en liten stund sedan, då var de vid Sandö sugga. Lär väl strax vara i höjd med Sollenkroka. Kristianssand är målet enligt AIS:en!
/KRNI
Du har helt rätt Anders!Skepparättling wrote:Om man verkligen vill SÅ går det.
/KRNI
Re: Skogöy/Seaside
Hej!
Dessa bilder tog jag i Värtahamnen kl 12:30 idag. Hon avgick 13:00,
men då hade jag redan kört hem. Obs! Master och livbåt är kvar iland.
Hälsningar