Skogöy/Seaside
Re: Skogöy/Seaside
Om inte annat är hon ett betydligt bättre objekt än exempelvis "Hammen" som varit föremål för allehanda dumheter den senaste tiden.
-
- Posts: 81
- Joined: 19 Jun 2005, 20:24
Re: Skogöy/Seaside
Ja idag så var det dags för bogseringen av Seaside till Beckholmen. Marin-och Haverikonsults bogserare Tom var den som fick till uppgift att bogsera ut henne från kajen.
Här kopplas bogsertrossen.
..och här har bogseringen börjat.Spontana applåder hördes från den lokala befolkningen.
Ute på fjärden låg bogseraren Tug som kopplades akterut för att hjälpa till att styra och bromsa upp.
Här passeras Solviksbadet på Brommalandet.
..och här har de kommit in i Essingesundet.
Christer
Här kopplas bogsertrossen.
..och här har bogseringen börjat.Spontana applåder hördes från den lokala befolkningen.
Ute på fjärden låg bogseraren Tug som kopplades akterut för att hjälpa till att styra och bromsa upp.
Här passeras Solviksbadet på Brommalandet.
..och här har de kommit in i Essingesundet.
Christer
Re: Skogöy/Seaside
Är det fortfarande upphuggning som gäller, eller har "Ola Norman" lyckats beveka de svenska myndigheterna?
Re: Skogöy/Seaside
Hittade denna bild där hon ligger i dockan på Beckholmen efter bärgningen: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _2011a.jpg
Jag tror att jag åkt med denna båt, eller kanske en syster, från Narvik till Svolvaer i början på 60-talet. Kanske -63? (Fast jag kan ju ha fel, har hänt förr ...) Fick en skakande hytt i aktern. På den tiden var svenskar illa sedda i nordnorge på grund av tysktågen, alltså den s.k. permittenttrafiken.
Tack och lov läker tiden sår.
mvh Göran S
Jag tror att jag åkt med denna båt, eller kanske en syster, från Narvik till Svolvaer i början på 60-talet. Kanske -63? (Fast jag kan ju ha fel, har hänt förr ...) Fick en skakande hytt i aktern. På den tiden var svenskar illa sedda i nordnorge på grund av tysktågen, alltså den s.k. permittenttrafiken.
Tack och lov läker tiden sår.
mvh Göran S
Re: Skogöy/Seaside
Ett så oerhört vackert fartyg!
Hoppas innerligt och håller tummarna för att hon kommer räddas.
Hoppas innerligt och håller tummarna för att hon kommer räddas.
Re: Skogöy/Seaside
Berget fra hugging!!!
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 834290.ece
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 834290.ece
Re: Skogöy/Seaside
Det är fullt tänkbart. På den tiden gick den i linjetrafik Narvik - Svolvaer. Så här var turlistan sommaren 1964 när jag åkte med "Skogøy".GS wrote: Jag tror att jag åkt med denna båt, eller kanske en syster, från Narvik till Svolvaer i början på 60-talet.
Måndag: 1100 Narvik, Kjeldebotn, Lødingen, Erikstad, Skrova, Svolvaer 1900
Måndag: 2300 Svolvaer, Øksneshamn, Offersøy, Lødingen, Ramsund, Narvik 0700 (tis)
Tisdag: 1100 Narvik, Lødingen, Skrova, Svolvaer 1900
Tisdag: 2300 Svolvaer, Vågehamn, Lødingen, Kjeldebotn, Narvik 0700 (ons)
Ons: 1100 Narvik, Liland, Lødingen, Vågehamn, Oksneshamn, Skrova, Svolvaer 1900
Ons: 2300 Svolvaer, Holandshamn, Rinøyvåg, Lødingen, Revelsøy, Skarstad, Liland, Ballangen, Narvik 0830 (tors)
Tor: 1500 Narvik, bogen, Kjeldebotn, Myklebostad, Lødingen, Harstad, Risøyhamn, Sortland, Svolvaer 1300 (fre)
Fre: 2300 Svolvaer, Skrova, Holandshamn, Vågehamn, Lødingen, Kjeldebotn, Narvik 0700 (lør)
Lør: 1100 Narvik, Liland, Kjeldebotn, Lødingen, Erikstad, Rinøyvåg, Skrova, Svolvaer 1900
Lør: 2300 Svolvaer, Holandshamn, Offersøy, Lødingen, Ballangen, Narvik 0730 (søn)
Søn: 1100 Narvik, Liland, Myklebostad, Lødingen, Offersøy, Risvær, Holandshamn, Svolvær 1900
Søn: 2300 Svolvær, Skrova, Vågehamn, Lødingen, Kjeldebotn, Narvik 0700 (mån)
Tidtabellen var konstruerad för att ge anslutning till både Nord- och Sydgående Hurtigrute i Svolvaer. Det var ett våldsamt liv på kajen i Svolvaer de där kvällstimmarna mellan 19 och 23. Förutom "Skogøy" var det dessutom flera andra lokalbåtar som korresponderade där.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Skogöy/Seaside
Ingen som vart och fotat henne på Beckholmen? Svalt intresse mao!
Re: Skogöy/Seaside
Nu får ni ursäkta kära medlemmar men...
Seaside har jag kollat in på GV-varv, enligt tjockleksmätningen skall i princip all plåt under linjen bytas.
All el är slut eftersom den legat kantrad, all inredning är slut sedan länge.
Maskineri är slut, hydraulik är slut.
"Föreningen" har samlat 400000 Nkr och skriver att den är räddad?????????
Jag skulle inte bogsera fanskapet till Södertälje för 400 kkr.
Försäkringen skulle kosta mer än så, för att inte tala om att bogsera den till Narvik.
Det känns lite som att vissa medlemmar var och kramade tv-eken, föreningen som med besvär fått ihop 400 nkr behöver få ihop ca 15 miljoner nkr för att snygga till vraket.
Seaside kommer att sluta som en sprucken dröm i Norge istället för Sverige, till stor kostnad för några stollar som är mera drömmare än realister.
Enligt min uppfattning skall man huggaupp skiten snarast.
Jeppe
Seaside har jag kollat in på GV-varv, enligt tjockleksmätningen skall i princip all plåt under linjen bytas.
All el är slut eftersom den legat kantrad, all inredning är slut sedan länge.
Maskineri är slut, hydraulik är slut.
"Föreningen" har samlat 400000 Nkr och skriver att den är räddad?????????
Jag skulle inte bogsera fanskapet till Södertälje för 400 kkr.
Försäkringen skulle kosta mer än så, för att inte tala om att bogsera den till Narvik.
Det känns lite som att vissa medlemmar var och kramade tv-eken, föreningen som med besvär fått ihop 400 nkr behöver få ihop ca 15 miljoner nkr för att snygga till vraket.
Seaside kommer att sluta som en sprucken dröm i Norge istället för Sverige, till stor kostnad för några stollar som är mera drömmare än realister.
Enligt min uppfattning skall man huggaupp skiten snarast.
Jeppe
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skogöy/Seaside
Förstår inte heller hur "ola" tänker!
enlikt det fantastiska kontraktet ! i en tidigare länk så är det ju solklart skrivit !
Bärgar Firman är ju tvingade bogsera den till Danmark och det skrotvarv som man redan skrivit kontrakt med !!
allt annat vore ju kontraktbrott ! även gällande kontraktet mellan Fogden och Bärgarna
och det kan jag inte tänka mej varken bärgarfirman eller Fogden har nåt intresse av att omförhandla nu ?
Risken är ju dårätt stor att Norrmännen inte kommer iväg med vraket !!
och att hon kantrar på Svenskt vatten igen
de norska 400.000 måste väl vara tänkta till att köpa vraket av skrotvarvet ,NÄR det kommit till Skrotvarvet i Dannmark ?
för den bogseringen dit har ju redan Fogden betalat för ! eller ?
Hur Norrmännen sen tänkt komma vidare vete f-n ......
eller kan det vara så illa att dom inte tänkt alls ?
enlikt det fantastiska kontraktet ! i en tidigare länk så är det ju solklart skrivit !
Bärgar Firman är ju tvingade bogsera den till Danmark och det skrotvarv som man redan skrivit kontrakt med !!
allt annat vore ju kontraktbrott ! även gällande kontraktet mellan Fogden och Bärgarna
och det kan jag inte tänka mej varken bärgarfirman eller Fogden har nåt intresse av att omförhandla nu ?
Risken är ju dårätt stor att Norrmännen inte kommer iväg med vraket !!
och att hon kantrar på Svenskt vatten igen
de norska 400.000 måste väl vara tänkta till att köpa vraket av skrotvarvet ,NÄR det kommit till Skrotvarvet i Dannmark ?
för den bogseringen dit har ju redan Fogden betalat för ! eller ?
Hur Norrmännen sen tänkt komma vidare vete f-n ......
eller kan det vara så illa att dom inte tänkt alls ?
Mvh Klas
Re: Skogöy/Seaside
Eftersom skrotnigen skall kosta lite över 100 000:- när man väl kommit dit så skulle skrotvarvet tjäna bra även om man säljer henne för 1 SEK.
Sedan är det väll en fördel om hon tas över i Danmark, då är halva bogseringen gjord, för inte kommer man låta henne gå genom Göta kanal och riskera att hon fastnar där.
Så om Kronofogden okejar att skrotvarvet säljer vidare borde det inte vara några problem. Vad ajg förstå är att de kommer få "statliga pengar" när de samlat i hopp 400 000:- på något set. (Eller räknar med det).
Även om mycket plåt skulle behöva bytas, hur akut är det? Måste man byta plåt innan bogsering till skrot? Vad skulle det kosta? Bara skrovet är ok, kan ju resten få ta tid.
//Mattias
Sedan är det väll en fördel om hon tas över i Danmark, då är halva bogseringen gjord, för inte kommer man låta henne gå genom Göta kanal och riskera att hon fastnar där.
Så om Kronofogden okejar att skrotvarvet säljer vidare borde det inte vara några problem. Vad ajg förstå är att de kommer få "statliga pengar" när de samlat i hopp 400 000:- på något set. (Eller räknar med det).
Även om mycket plåt skulle behöva bytas, hur akut är det? Måste man byta plåt innan bogsering till skrot? Vad skulle det kosta? Bara skrovet är ok, kan ju resten få ta tid.
//Mattias
Re: Skogöy/Seaside
Norge satsar nog en del statliga pengar på fartygsbevarande, det finns ju en del pengar i det landet. Ingen vet väl riktigt vad skogöy skall bevaras som, stillaliggande museum eller fungerande passagerarfartyg. Är skrovet verkligen så dåligt att allt under linjen måste bytas, hon har ju legat i mälaren och dessutom beviljades väl bogseringstillståndet. Är det % av ursprunglig tjocklek som är problemet, någon som vet?
Re: Skogöy/Seaside
Men i Norge har man faktiskt räddat flera vrak på senare år. Vi kan till exempel nämna sds "Hansteen" och ss "Hestmanden". Jag var ombord i bägge dessa fartygen för si så där 25 år sedan och de var ännu värre än "Skogøy". Men i dag si så där 100 millar senare är bägge bevarade i fantastiskt skick. Och det finns ännu fler exempel på andra sidan kölen.
"Skogøy" är det enda kvarvarvarande exemplet på ett "lokalruteskip" av den moderna generationen. Den är byggd i samma tid som de kvarvarande gamla Hurtigruterna "Nordstjernen", "Lofoten" och "Finnmarken". Under 50-, 60- och in på 70-talet var det en hel armada av fartyg som "Skogøy" som svarade för lokaltrafiken i ett land som saknade både järnvägar och landsvägar. Dessa "lokalruter" ersattes med tiden av först färjor som i sin tur med tiden ersattes av broar och tunnlar. Det finns ett par exempel på äldre "lokalruter" men inte något av den sista generationen och inget alls i Nord där de här båtarna levde längst.
Det är inte heller någon ny tanke i Narvik att bevara "Skogøy". Redan när hon blev liggande herrelös i Göteborg försökte man komma över båten men då blev man överbjudna av intressen i Stockholm. Visst är det så att 400 "lakan" inte räcker långt men med tanke på vad andra entusiastgrupper har klarat i Norge så skulle jag inte hålla det för otroligt att man faktiskt lyckas. Även om projektet nog kommer att ta lång tid att genomföra.
Och jag bävar inför den mediastorm som skulle uppstå i de här trakterna om Svenska myndigheter skulle tvinga fram en skrotning samtidigt som Norrmän står med pengarna i hand och kan ta väck problemet från Sverige. Då blir det inte roligt att vara Svensk här uppe. Skulle så ske är det nog lämpligast att ta en längre semestertur någon annan stans.
"Skogøy" är det enda kvarvarvarande exemplet på ett "lokalruteskip" av den moderna generationen. Den är byggd i samma tid som de kvarvarande gamla Hurtigruterna "Nordstjernen", "Lofoten" och "Finnmarken". Under 50-, 60- och in på 70-talet var det en hel armada av fartyg som "Skogøy" som svarade för lokaltrafiken i ett land som saknade både järnvägar och landsvägar. Dessa "lokalruter" ersattes med tiden av först färjor som i sin tur med tiden ersattes av broar och tunnlar. Det finns ett par exempel på äldre "lokalruter" men inte något av den sista generationen och inget alls i Nord där de här båtarna levde längst.
Det är inte heller någon ny tanke i Narvik att bevara "Skogøy". Redan när hon blev liggande herrelös i Göteborg försökte man komma över båten men då blev man överbjudna av intressen i Stockholm. Visst är det så att 400 "lakan" inte räcker långt men med tanke på vad andra entusiastgrupper har klarat i Norge så skulle jag inte hålla det för otroligt att man faktiskt lyckas. Även om projektet nog kommer att ta lång tid att genomföra.
Och jag bävar inför den mediastorm som skulle uppstå i de här trakterna om Svenska myndigheter skulle tvinga fram en skrotning samtidigt som Norrmän står med pengarna i hand och kan ta väck problemet från Sverige. Då blir det inte roligt att vara Svensk här uppe. Skulle så ske är det nog lämpligast att ta en längre semestertur någon annan stans.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skogöy/Seaside
Kanske jag inte helt har hängt med i alla svängar men !.....
Norrmännen har väl haft alla changser i världen att
"ta väck problemet från Sverige"
men då hon låg kantrad så fanns det tydligen inga pengar !
till att bärga och ta "hem" henne !
uppdraget att bärga och skrota gick ju ut på anbud !
och vad jag förstått så har inget bud på detta kommit in från Norge ? eller ?
Var fanns dom "statliga" Norska pengarna då ??
Så nu har .....vi skattebetalare ? fått betala hela skiten !
för Fogden lär väl inte ha ett öre att hämta från "ägaren"
men visst ! för MEJ så kan Norrmännen gärna få henne !
OM !! dom nu !betalar hela den summa som Fogden ("vi") nu får betala bärgarfirman !
så jag skulle inte skämmas för att vara svensk i nordNorge !
dom har väl haft alla Changser ? eller ?
Hela utgången på det hela just nu borde väl istället hänga på om Norrmännen kan göra affär med skrotvarvet i DANNMARK ?
Lite underligt att Fogden här betalar flera miljoner !! för att få bort ett "fult" vrak !
medan Fogden i Värmland backade från att betala bärgning och skrotning av AILA som står på grund i Vänern sedan flera år !
eftersom de inkommna Buden var för dyra !!??
något får mej att tro att om AILA legat i "08" området ! så hade hon varit borta sedan länge
Norrmännen har väl haft alla changser i världen att
"ta väck problemet från Sverige"
men då hon låg kantrad så fanns det tydligen inga pengar !
till att bärga och ta "hem" henne !
uppdraget att bärga och skrota gick ju ut på anbud !
och vad jag förstått så har inget bud på detta kommit in från Norge ? eller ?
Var fanns dom "statliga" Norska pengarna då ??
Så nu har .....vi skattebetalare ? fått betala hela skiten !
för Fogden lär väl inte ha ett öre att hämta från "ägaren"
men visst ! för MEJ så kan Norrmännen gärna få henne !
OM !! dom nu !betalar hela den summa som Fogden ("vi") nu får betala bärgarfirman !
så jag skulle inte skämmas för att vara svensk i nordNorge !
dom har väl haft alla Changser ? eller ?
Hela utgången på det hela just nu borde väl istället hänga på om Norrmännen kan göra affär med skrotvarvet i DANNMARK ?
Lite underligt att Fogden här betalar flera miljoner !! för att få bort ett "fult" vrak !
medan Fogden i Värmland backade från att betala bärgning och skrotning av AILA som står på grund i Vänern sedan flera år !
eftersom de inkommna Buden var för dyra !!??
något får mej att tro att om AILA legat i "08" området ! så hade hon varit borta sedan länge
Mvh Klas
Re: Skogöy/Seaside
Ja men det är väll klart, och hade skiten kantrat i Djursholm ja då hade det bärgats nästkommande dag. Lite fördröjning hade det det ändå blivit, de måste ju hinna ringa några samtal först!
Till skillnad mot Aila så är det ju så typiskt resonerat att det man inte ser det lider man inte av.
Så då går det bra att låta de byråkratiska kvarnjulen mala!
Till skillnad mot Aila så är det ju så typiskt resonerat att det man inte ser det lider man inte av.
Så då går det bra att låta de byråkratiska kvarnjulen mala!