Bildgåta

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kentolsson

Bildgåta

Post by kentolsson »

En vän till mej har hittat denna mojäng i skogen i samband med ett husbygge. Den verkar vara tillverkad av brons och väger 30-40kg. Min teori är att det har varit en slussportlucka eller liknande. Ett mysterium hur de har hamnat i skogen.
kentolsson

Re: Bildgåta

Post by kentolsson »

Gör ett nytt försök att bifoga bilden.
Attachments
lucka.jpg
lucka.jpg (90.6 KiB) Viewed 6133 times
sverre

Post by sverre »

Hej,
Har faktiskt sett nått liknande men då på damm luckor.
I damm luckan sitter två lister med motsvarande fas som "spjället" har och den vrids inte runt sin axel utan skjuts upp och ner.
Jag bodde som liten hos mormor/morfar som hade sågverk när föräldrarna var på sjön och det var mycket spännande att komma ner i turbinerna när det var service :D .
Som sagt en gissning.....
God fortsättning
/Christian
L-J

Post by L-J »

sverre wrote:Hej,
Har faktiskt sett nått liknande men då på damm luckor.
I damm luckan sitter två lister med motsvarande fas som "spjället" har och den vrids inte runt sin axel utan skjuts upp och ner.
Jag bodde som liten hos mormor/morfar som hade sågverk när föräldrarna var på sjön och det var mycket spännande att komma ner i turbinerna när det var service :D .
Som sagt en gissning.....
God fortsättning
/Christian
Enligt min mening har du rätt, jag var med och renoverade ett mindre kraftverk för ett antal år sen.
I skrothögen utanför låg en nästan identisk lucka utan dragstång, då hade jag inte en aning om vad det var för något.
Men nu... HEUREKA :wink:
L-J
Post Reply