Hej det var
ett tag sedan som den här tråden uppdaterades, så jag tänkte rista ner ett par rader och berätta vad som hänt på
Nica den senaste tiden. Ni som följt tråden, har sett våra senaste planer. Dessa planer har gåtts igenom nogrant och vi har kommit fram till att vi skall försöka få tid på varvet för att bygga till den nya överbyggnaden enligt bilderna. Vi håller på att undersöka möjligheten att använda oss av en färdig överbyggnad som skall både förlängas och breddas. Fördelen med detta är att samtliga ventiler och genomföringar finns redan. Vi kommer att dela upp den i fyra delar och varje del skall placeras i vardera hörn och mellanrummet av dessa skall svetsas igen med nytt aluminiumplåt.
På detta viset sparar vi både tid och material har vi kommit fram till.
Samtidigt skall vi även svetsa dit ett rör i stäven där vi kommer att placera en
kraftig pump som kommer att användas som en bogpropell och nu är vi på jakt efter en sådan pump. (
likn pumpar användes i fiskebåtar för att snabbt kunna spola mellan tankarna).
Sedan har en ny panna (Pulsonex) införskaffats eftersom den var på väg att slängas pga nya uppvärmningsmöjligheter och ingen blev gladare än vi för det fjuttiga priset 1000 kronor vi fick betala för denna fina panna som liknar en diskmaskin och släpper inte ut någon rök enbart vattenånga. Denna fina pannan hade kosta 34.000 kronor den förre ägaren som desutom var en äldre och nogrann herre som sett till att serva sköta den på ett förnämligt bra sätt.
Bilder från utförda arbeten kommer att lägga ut inom kort, men eftersom jag håller på medverkar i renoveringen av
M/S Stokcholms
(http://www.polarquest.se/?SID=2&PID=5&T ... ode=simple) motor, så har jag inte tid/möjlighet riktigt än. //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.