Aila
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Karlsson kommenterar i Nya Wermlands tidning nätupplagan:
http://www.nwt.se/ArticlePages/200805/1 ... 13.dbp.asp
Sicken j...a fars.
http://www.nwt.se/ArticlePages/200805/1 ... 13.dbp.asp
Sicken j...a fars.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Kul det här, det verkar som om vi har fått en skvätt internationelltvatten mitt i vår största insjö.
I den skvätten ligger ett problem som ingen av de kringliggande länderna ( komunerna) vill beröras av.
Man kanske kan utropa en ny republik eller sända oanständiga tv program eller något annat kul därifrån, kanske rent av börja sälja tax-free eller skapa ett skatteparadis vad vet jag?
I den skvätten ligger ett problem som ingen av de kringliggande länderna ( komunerna) vill beröras av.
Man kanske kan utropa en ny republik eller sända oanständiga tv program eller något annat kul därifrån, kanske rent av börja sälja tax-free eller skapa ett skatteparadis vad vet jag?
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Intressant situation egentligen. Karlsson får betala vite om han inte flyttar skrotet som ingen vill flytta ocH ingen tar emot. Han får inte flytta den förrän en besiktning har gjorts. Och som jag bedömmer det så blir en botten besiktning svår när hon står på grund... och hon får inte flyttas... och ingen vill ha henne... Ett fall för Joe Labero kanske: Simsalabim
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
JA det är rätt underhållande men samtidigt sorgligt.
Man undrar hur det gått ifall hon sålts innan hon "sjönk" vid kaj.
Vet inte ifall det är VM i pajkastning eller i att leka struts.
Alla verkar gömma huvudet i sanden. Hotet om vite börjar gälla från att ägaren fått posten.
Och den lär han väl inte hämta (skulle inte jag göra), när man i pressen kan läsa vad som står i den.
Lidköpingsnytt:
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/2215.asp
Man undrar hur det gått ifall hon sålts innan hon "sjönk" vid kaj.
Vet inte ifall det är VM i pajkastning eller i att leka struts.
Alla verkar gömma huvudet i sanden. Hotet om vite börjar gälla från att ägaren fått posten.
Och den lär han väl inte hämta (skulle inte jag göra), när man i pressen kan läsa vad som står i den.
Lidköpingsnytt:
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/2215.asp
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Enligt vad man läst så säger kustbevakningen att det inte är "deras bord" då det inte finns någon motor och därmed ingen olja som kan komma ut om hon sjunker. Enligt vad jag hört sitter det dock en Cummins v12 monterad i maskinrummet. Tidigare i tråden här så läste jag att det suttit en scania v8 i henne. Någon som vet när cumminen kom i?
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
När den låg som restaurang i Karlstad så satt cumminsmotorn med backslag monterat. Man försökte även att få henne körbar men instalationen var väl inte utförd riktigt som den borde för det var så mycket vibrationer så det blev ringar på vattnet när de låg vid kaj och körde maskin!
Och jag håller med om att hela situationen egentligen är sorglig, slutar förmodligen med att hon blir läck o sjunker där hon ligger. Det behövs väl egentligen bara ett ordentligt blåsväder från rätt håll så är det färdigt.
Sen kan fajten börja om vems felet är och vem som ska bärga vraket....
Och jag håller med om att hela situationen egentligen är sorglig, slutar förmodligen med att hon blir läck o sjunker där hon ligger. Det behövs väl egentligen bara ett ordentligt blåsväder från rätt håll så är det färdigt.
Sen kan fajten börja om vems felet är och vem som ska bärga vraket....
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
har lösningen!!!
Vårt kära flygvapen! F7 såtenäs kan ju alltid ladda fullt och öva sjömål
en lågsniff förbi pålgrund och sen öppna bombluckorna.. sen finns skutan i flera kommuner och problemet delas lika!!
annars gillar jag förslaget med en dockusåpa!! "vraket" skeppsbrutna stabor och några storbystade brudar som ska "överleva"
en lågsniff förbi pålgrund och sen öppna bombluckorna.. sen finns skutan i flera kommuner och problemet delas lika!!
annars gillar jag förslaget med en dockusåpa!! "vraket" skeppsbrutna stabor och några storbystade brudar som ska "överleva"
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Är det någon internationell titel på programmet typ "Bimbobay". Det borde ju då finnas gott om silikon att trycka in i läckande nitskarvar
10 frågor kräver 10 svar, ägaren undrar vad som krävs för att han ska få kaj plats i Karlstad.
Skulle tro att det underlättar att plocka rent efter sig innan man släpar dit mer.
http://www.vf.se/Nyheter/Karlstad/2008/ ... t-fel.aspx
"Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är felfri som jag"
10 frågor kräver 10 svar, ägaren undrar vad som krävs för att han ska få kaj plats i Karlstad.
Skulle tro att det underlättar att plocka rent efter sig innan man släpar dit mer.
http://www.vf.se/Nyheter/Karlstad/2008/ ... t-fel.aspx
"Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är felfri som jag"
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
"Ur Kurs"
Håller mig till den ursprungliga tråden.
Direkt från kammar:n:
Alla är inte lika våghalsiga som "offshore"!
Bloms Bogsertjänst skyr Aila.
Hr Blom kan ju ha fel han menar att ingen vill ha med Aila att göra, men det är ju tydligen fel......
http://www.vf.se/Nyheter/Allman/2008/Ma ... 15023.aspx
Synd föresten om Ailas ägare som hade med sig dubbelt av allt. Utom det han verkligen skulle behövt, ytterligare en bogserbåt.
Uppfattningen om nödhamn är ett vitt begrepp....
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1149508
Ordet hamn har för mig betydelsen skyddad förtöjningsplats
Som tidigare " det är inte lätt att vara ödmjuk........."
Direkt från kammar:n:
Alla är inte lika våghalsiga som "offshore"!
Bloms Bogsertjänst skyr Aila.
Hr Blom kan ju ha fel han menar att ingen vill ha med Aila att göra, men det är ju tydligen fel......
http://www.vf.se/Nyheter/Allman/2008/Ma ... 15023.aspx
Synd föresten om Ailas ägare som hade med sig dubbelt av allt. Utom det han verkligen skulle behövt, ytterligare en bogserbåt.
Uppfattningen om nödhamn är ett vitt begrepp....
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... ik_1149508
Ordet hamn har för mig betydelsen skyddad förtöjningsplats
Som tidigare " det är inte lätt att vara ödmjuk........."
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Lite rörliga bilder från den 23 maj......
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=rubrik
Och Karlstad håller fast vid inslagen väg 26 maj:
http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyhet ... el=2094825
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=rubrik
Och Karlstad håller fast vid inslagen väg 26 maj:
http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyhet ... el=2094825
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 92
- Joined: 22 Dec 2005, 21:13
- Location: Grödinge
Ja Vad säger man?
Ja Vad säger man?
Jo, Du (lennart) glömmde en del innan Du tog över ansvaret av Det så kallade fartyget.
För Några tiotal år sedan såg alltid Grekerna till att ha försäkrat.
Så att Någon kunde betala De yttersta kostnaderna.
För det Naturliga Haveriet som Då och Då inträffar.
Du borde ta en resa neröver till medelhavet, kanske Det finns Någon kurs för detta och Ditt betende.
Jo, Du (lennart) glömmde en del innan Du tog över ansvaret av Det så kallade fartyget.
För Några tiotal år sedan såg alltid Grekerna till att ha försäkrat.
Så att Någon kunde betala De yttersta kostnaderna.
För det Naturliga Haveriet som Då och Då inträffar.
Du borde ta en resa neröver till medelhavet, kanske Det finns Någon kurs för detta och Ditt betende.