Har fått nedanstående bild från Sjöhistoriska Museet i Stockholm.
Kan någon identifera båten och platsen? Den enda information jag har är att båten heter ERIK.
Tack för svaren. Visst har hon lite Lundby-stuk, men jag hittar ingen som riktigt passar.
Försöker man ta reda på vilken torrdocka hon ligger i tycker jag inte det ser ut som varken Stockholm, Karlskrona eller Göteborg. Knappast heller Kållandsö, Malmö, Helsingborg, Oskarshamn eller Sölvesborg. Ser inte heller ut att vara någon docka längs Göta Kanal.
Kvar blir då (av de jag känner till) Gustafsvik, Limhamn.
Jag funderade först på Trellevarvet men har för mig att sidorna ser annorlunda ut i dockan, lite osäker. Byggnader kan ha stått placerade för 60-70 år sedan på ett annat sätt än idag. Men nej troligen är detta någon annanstans. En bogserare förändras ofta flera gånger under sin levnad vilket gör det svårt. Det är inte omöjligt att det rör ett Lundbybygge men samtidigt fanns ju många tillverkare. Det finns ju många möjliga tex Thorskogs Varv eller CJ Wennberg Mek i Karlstad så helt lätt är det inte.
En duktig båtolog har berättat för mig vem som ägde den och var den ligger.
Den heter ERIK, tillhörde Sölvesborgs stad - det är stadsvapnet, som man ser i skorstenen.
Den ligger i Sölvesborgsvarvets torrdocka.
Tyvärr har jag ingen historik.
Det enda jag vet om den är att den ägdes av Kvillebäcks verkstad och hette KVILLEBÄCKEN. Den såldes i november/december 1903 till Sölvesborgs hamn och döptes då om till ERIK.
Skall ha haft en ångmaskin om 30hk.
Skulle vara intressant att få reda på var hon var byggd...
ERIK anno 1872 från Motala är en kandidat, men i så fall har man döpt om en båt som hette KVILLEBÄCKEN tillbaka till sitt ursprungliga namn ERIK. Inte omöjligt...
ERIK från Motala hade dock 10nhk, d.v.s. cirka 40ihk, medan ERIK på bilden har 30hk. Kanske har man bytt ångmaskin, men det var väl sällan man bytte till en svagare?
Man kan ju ha monterat en diesel på senare år och det har jag sett i flera fall att de fått svagare dieselmaskiner jämfört ångan. Det är svårt när det kommer till oregistrerade båtar. Motala bygget är en möjlighet men det kan ju finnas fler... Kanske det finns handlingar arkiverade hos Sölvesborgs stad som kan lösa mysteriet?
Nominella hästkrafter är en STYGGELSE! Det går inte att exakt översätta. Vid googling hittade jag ett omnämnande i Barnekows mejerikalender - han föreslår 2 à 2½ ggr nhk = ihk. Ett klokt råd - kontakta Sölvesborgs stad. Ångpannorna besiktigades, men var hittar man besiktningsprotokollen?
Jag har länge trott, att Kvillebäcken var/är en bifurkation, men så är det nog inte, och namnet passade i varje fall inte i Sölvesborg - där var Erik bättre.