Tekla

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
pny

Tekla

Post by pny »

Någon som vet denna båtens historia?
SFC-2658. Enligt skeppslistan byggd 1946 i Sverige. Nuvarande ägare Jock-Shipping AB, Nacka Strand.

Image
Bilden tagen av Nils-Henrik Krokstedt vid Nybrokajen den 4 november 2003.
Arne Timmerling

Post by Arne Timmerling »

Jag tror att det är Oaxen I, byggd 1946. Hon ägs nog ite idag av Jock-shitting som jag inte tror existerar längre. Hon såldes till Fjäderholmarna för några år sedan och har nog blivit såld igen.
Magnus Wadell
Administratör

Post by Magnus Wadell »

Från Christer Samuelsson kommer detta foto på Tekla. Fotot togs från Blidösund under en förhalning från Kl.Mälarstrand till G III:s staty söndagen den 3 sept 2006. Tekla ligger på bilden i N.Hammarbyhamnen bredvid vikingaskeppet Hector nära slussen.
Attachments
IMG_2530.JPG
IMG_2530.JPG (99.09 KiB) Viewed 4841 times
Arne Timmerling

Post by Arne Timmerling »

Jag har för mej att hon ägdes av vägföreningen som driver färjan mellan Oaxen och Fastlandet. Dom hade henne som reservbåt när färjan var på varv, trasig eller att det var för mycket is. Dom skaffade sig senare en 13,5 meters lotskutter som heter "Röde". Jock-Shipping startade en linje mellan Lidingö - Nacka Strand - Nybroviken med en liten taxibåt och skulle ha "Tekla" som vinterbåt för den trafiken. Dvs den linjen som Myrsten/Leffler driver med "Ballerina" och hyr in "Movitz" eller "Kanholmen" vintertid där.
Post Reply