Virkeslaster

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Husum

Virkeslaster

Post by Husum »

Hej
Jag kom helt plötsligt på att tiderna har förändras, några av oss här på forumet lägger in bilder på virkeslastade fartyg på väg till våra hamnar.
Betänk att dessa otroliga virkesmängder som våra massa och pappersbruk i mestadels norra sverige förbrukar, har dragits på vattnet
i flera årtionden av bogserbåtar, och att det inte fanns digitalkameran då
på den tiden :( , vilka härliga bilder att dela med sig det hade blivit.
Jag personligen, som har jobbat på bogserbåtar (hamnbogs och kustbogs.i över 12-15 års tid) får under sommar halvåret sådana längtatillbaks perioder att man ligger och drömmer tillbaka i tiden och förbannar sig själv med att inte haft åtminstånde en instamatic kamera med sig på resorna ialla fall.
Men förmodligen var det väl så att man var så uppe i alltihop, att man inte tänkte på att det tar slut en vacker dag. Men sent skall syndaren vakna.
Kom gärna med inlägg i denna fundering om en härlig epok som varit.
MVH sommar hälsn.
Håkan Sundström
belsebub

virkeslaster

Post by belsebub »

Hej!
Jag har en del gamla foton på timmerbogserare(ej negativ).Problemet
är väl att kunna föra över dem till att lägga in på datan.
Någon som kan göra det? Jag kan skicka dem med post för utlåning.
Husum

Bogserare

Post by Husum »

Hej
Belsebub, du kan om du vill mejla till Lars Jonson från Skogås och han hjälper säkert gärna till med dina bilder.
Han har hemsidan tugboatlars.se.
Ni bor ju i samma ort så det fixar sig säkert.
Hälsn.
Håkan Sundström
Claes Thure Moberg

Post by Claes Thure Moberg »

Jag har jobbat på timmerbogserare i ett par olika omgångar. Både på 70-talet med steam och i slutet på 80-talet med "moderna" båtar. Och jag vill definitivt påstå att det är det bästa jobb jag haft. Jag var chief på "Kempe" och "Frans Michael" under den senare perioden och då stod det helt klart att timmerdragningen var inne i slutskedet. Hade situationen varit annorlunda så skulle jag aldrig ha slutat.

Det var bra arbetsförhållanden. Sex veckor på och sex veckor ledigt. Sju man ombord inklusive en kocka som hade som ambition att få oss att äta ihjäl oss. Visst var det trångt i hytter och mässar men det spelade inte någon roll. Jobbet var bra.

Glömmer aldrig när vi låg i Öregrund och väntade väder på hösten. Men det blev aldrig "flottväder" så flerparten gjorde sin sexveckorstörn utan att lasten kom en meter närmare Husum. Tvärtom - vi fick dra tillbaka släpet och vinterlägga det i skärgården norr om Singö / Fogdö. Så fick vi gå tomma tillbaka till Husum. Och jag kan garantera: "Öregrund by winter är inte någon höjdare". Det är nog svårt att hitta en mer död plats.

Samtidigt som jag inte kan klaga på de jobb jag har haft efteråt. Det har också varit spännande och givande ting. Men det är en annan historia.
Lars Johnson

Post by Lars Johnson »

Nu har Stig varit över med sina fina bilder. Jag lägger ut dem på min hemsida vartefter jag hinner. Kolla här:
http://www.tugboatlars.se/StigLarsson.htm

Smakprov:

Image

/Lasse
Post Reply