Okända fartygs bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Den som tog kortet gjorde sin militärtjänst på minsveparen M19 1947. Kortet satt i hans album i närheten av de andra korten från hans militärtjänstgöring. Är det troligt att de var i Köpenhamn med minsveparen? De svepte mycket i Öresund och både norr, söder och öster om Öresund. Det verkar vara en liten båt som kortet tagits från men man ser inte mycket av nospartiet.

Det är naturligtvis möjligt att det är taget vid annan tidpunkt men tydligen inte senare än i juni 1947.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Den svarta passagerarbåten kan vara MALMÖ, byggd 1914, flaggade 1948 från dansk till svensk flagg, regnr 8960, byggd 1914, 712 brt, såld 1960 tillbaka till Danmark, upphuggen 1961. ÖRESUND, byggd 1905, 632 brt, var snarlik, så en av dem är det.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Tack Torsten! Och Köpenhamn säger du att det är. Det gjordes ju flottbesök även på den tiden så det är nog inte otänkbart.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Micke E »

Ja, den här är ju inte okänd men namnet är okänt för mig.
Adriano får jag det till, och den ligger i Vassbotten, kanske så sent som på 1980-talet.
Jag har som ung grabb varit och hoppat på denna tror jag.
Har ni något att berätta?
Foto: Stig Hjelm
Attachments
adriano.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Nja - jag vet inte om det är Köpenhamn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Den hette ADRIANA. Den köptes från Danmark till Sverige. Dk Skl 1963: Adriana-Fredriksvaerk OWUB. 137/74/160 ton. Byggd 1927 i Groningen av NV Scheepswerf Gideon. Redare: L J Bager, Marstal.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Den hette ADRIANA. Den köptes från Danmark till Sverige. Dk Skl 1963: Adriana-Fredriksvaerk OWUB. 137/74/160 ton. Byggd 1927 i Groningen av NV Scheepswerf Gideon. Redare: L J Bager, Marstal.
Tack för det. Inga fler personnamn i Sverige?
Trevlig helg!
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

I april 1972 såldes Adriana till Lars Brunberg, Göteborg; använd som husbåt. Sjunken 1991 i Vänersborg.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Jan Schönemann »

Sjönk april 1992 i Vänern och ligger på 26 meters djup väster om Järna. Se tidigare tråd "Haverialbum"
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Micke E »

Tack Torsten och Jan!

Ang. tråden "Haverialbum"
Har gått igenom forumet både framifrån och bakifrån, men aldrig nått mitten om man säger så.
Jag kanske lägger i en haverist där vid tillfälle...
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Klas Andersson »

Re: Haverialbum, ADRIANA

kopierat vad jag skrev där en gång !

Adriana var en gammal Järnskuta byggd i Holland , och ochså registrerad där tror jag ?
vill minnas det hade stått "Leuwarden" i aktern ! Lastrummet var inrett med möbler
hon blev övergiven i Vänersborg av sin ägare ? troligen efter ett maskinhaveri ,
för när jag senare dök i maskinrummet så fanns bara blocket kvar där ! tror det var en 3-cyl ALPHA ?

sedan nån gång på 80-talet låg hon vid järnvägsbron ,mittemot där nu Gästhamnen är.
Efter att någon bränt upp styrhytten och hon sjunkit !
så ledsnade tydligen komunen och begärde in anbud på bärgning och bortforsling !
Tydligen var det Trellevarvet på Kållandsö som hade "lägsta" budet ? och fick uppdraget !
Tanken lär ha varit att efter bärgning skrota henne på varvet

Bärgningen gick tydligen bra ,och man lämnade Vänersborg i tät dimma på morgonen den 11/4 1992.
MEN ! när man kommit norr om Hindens rev ! just där Vänern börjar bli djup ! så började hon läcka mer än vad pumparna klarade av !
Det slutade med att hon sjönk väster om Järna och hamnade på 26 meters djup !!
ganska brant sluttning där , det syns på mina SideScan bilder att hon kanat lite i bottenleran!

Jag fick reda på saken av förre Lotsen Tore Granath , och var där och dök bara några dagar efteråt !
då bubblade det fortfarande upp ur luftfickor i vraket

På bilden så ligger det en båt bredvid , DET är Christina ! som var uppe i en annan tråd !
nuvarande ägara till varvet hade lånat henne för att bogsera med !
skanna0007.jpg
skanna0006.jpg
skanna0009.jpg
skanna0013.jpg
skanna0003.jpg
Adriana 1.JPG
Attachments
skanna0008.jpg
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by imar »

Kanske är den här bilden inte okänd men jag lägger den här ändå. Det är en av Marstrandsbolagets båtar som passerar Kyrkesund på sydgående. Jag är osäker på vilken det är men det fanns en som hette Lysekil med fallande stäv. Jag tror det fanns någon mera. Kortet är nog från 50-tal eller möjligen början av 60-talet.
Attachments
Bild nr 260.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Det finns en utmärkt sida om passagerarbåtar: www.skargardsbatar.se De vet nästan allt om såna båtar.
Båten på fotot är mycket riktigt Marstandsbolagets LYSEKIL, och den kan man läsa mera om i Wilhelm Hansson bok 'Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år' plus kapitlet Skärgårdstrafiken i hans bok 'Bohuslän genom hundra år', som behandlar slutet på epoken.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by Torsten H »

Allt jag vet om det här skonertskeppet är, att det står skrivet 1934. Det behöver ju inte vara svenskt.
Attachments
Okänt skonertskepp 1934.jpg
Okänt skonertskepp 1934.jpg (47.61 KiB) Viewed 14876 times
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Okända fartygs bildgalleri

Post by båtolog »

Skonnertskeppet är KIANA-Skillinge samma foto finns på sid. 158 i boken
om Skillinge skutor och sjöfart.
Post Reply