Jag har funderat lite...igen och jag har många gånger undrat varför inte mer bulkmässigt gods fraktas med pråmar och bogserbåt i våra vatten, istället för att köra med mindre general cargo fartyg?
Det borde väl vara smartare att frakta med pråm än med fartyg. Fartyget måste ju också ligga still i väntan på lastning och lossning medan bogserbåten kan kan direkt gå ut med en ny pråm. I alla fall på västkusten ser jag nästan aldrig en bogserbåt med pråm lastad med bulk.
Ja det är intressant det där, har också funderat över det här med bogser-och knuffbåtar med pråmar, för o nackdelar ?
- kom igen nu alla knuffbåtskeppare!
Det går nog inte att vrida tillbaka klockan, jag sysslade med fraktfart
längs svenska kusten och i Öster-och Nordsjöfart 1954-1994 och märkte
då att längs svenska kusten var det redan då svårt att konkurera med
två av världens största lastbilstillverkare skulle inte tro det är lättare idag.
Finns det överhuvudtaget någon kustsjöfart kvar, ja jag har väl sett att
gamla Olof Trätälja nuvarande Sydfart är igång men finns det fler och
är det i så fall annat än spannmål som fraktas hit och dit så det där med
pråmar och bogserbåtar är nog inget att tänka på.
OK medger att sydfart är lite väl liten, jag menade mindre fartyg typ DWT 3000-4000. Jag har ju noterat att man på östersjön kör carriers med bulk och timmer men det ser jag ju aldrig på västkusten. Jag menade då att en bogserbåt kan ju frakta en carrier släppa den i hamn och hämta en ny och det borde väl bli mer lönsamt än som ett vanligt fartyg bli tvungen att ligga still under lastning och lossning.