Stora tändkulor
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Problemet är väl att dataanvändarna idag inte söker tändkulor, utan oftast någon celluloidbåt med ett par hundra hästars utombordare.
Med andra ord tror jag att vi är få "gubbar", bäst man tillägger "gummor" också, som använder detta media, i förhållande till vilka motorer som finns kvar.
Förhoppningsvis kanske informationen sprids till ägarna, för dom finns, via den vanliga djungeltelegrafen.
Med andra ord tror jag att vi är få "gubbar", bäst man tillägger "gummor" också, som använder detta media, i förhållande till vilka motorer som finns kvar.
Förhoppningsvis kanske informationen sprids till ägarna, för dom finns, via den vanliga djungeltelegrafen.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Det är väl så att ett tag så var dessa motorer klassade som omoderna och inte något att ha.Arne Balderud wrote:Mysko det här! Det nästan dräller av tändkulor men ingen 150 hk Skandia (285c)som jag behöver
Numera har det gått mode i att ha en tändkula, och den som har en sådan sitter hårt på den.
Men det kanske inte gäller en sån klump som du söker, finns väl ingen glad entusiast som har en sån i garaget?
Den klumpen jag räddat är bara på 7-8 hkr, och väger precis så mycket 2 man kan jordlyfta ( kanske säger mer om styrkan på dessa än vikten).
Den har väl egentligen inte under denna tråden att göra, den handlar ju om stora tändkulor. Och ska det vara riktigt är det enl "vetare" ingen tändkula utan en semidiesel.
Skillnaden får någon annan reda ut.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: FAXEN
Bildet viser ein Wichmann type 2AB, på 120 hk. boring 320mm, slag 320mm. Faksen derimot har ein Wichmann type K, den er 50 hk (bremset til 120 hk), denne har ein boring på 380mm og eit slag på 400mm.tugtrafik wrote:Här finns lite godis om M/K FAXSEN från Norge med en 50 hk Wichmann.
http://www.faxsen.com/
http://www.youtube.com/watch?v=RnV1odHZLBc
Bilden visar en större Wichmann-maskin
Vingas maskin
Är det någon som vet om Bolindern i VINGA kan räddas?
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Hmm...
Vet någon vad det är för maskin i BERGVIK som ligger i Strängnäs?
http://www.tugboatlars.se/BergvikPH.htm

http://www.tugboatlars.se/BergvikPH.htm

SVANØY
Norrmännen är duktiga på att bevara gamla fartyg.
Här är ett ambitiöst projekt med SVANØY som har en omkastbar tvåcylindrig Bolindermaskin på 120 hk.
Läs mer här:
http://www.haugaland-veteranbatlag.no/b ... otoren.htm
Här är ett ambitiöst projekt med SVANØY som har en omkastbar tvåcylindrig Bolindermaskin på 120 hk.
Läs mer här:
http://www.haugaland-veteranbatlag.no/b ... otoren.htm
- Attachments
-
- svanoy.JPG (46.54 KiB) Viewed 75943 times
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: VINGAs maskin
är detta en w7 ??
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
"Stora" Tändkulor
Hej !
här har ni 2 länkar till bilder på mina små leksaker !
http://rides.webshots.com/album/5633030 ... host=rides
http://rides.webshots.com/album/5632594 ... host=rides
här har ni 2 länkar till bilder på mina små leksaker !
http://rides.webshots.com/album/5633030 ... host=rides
http://rides.webshots.com/album/5632594 ... host=rides
Mvh Klas
Tingvalla
Här är en bild på TINGVALLAs 5-cylindriska SEFFLE-maskin tagen i Säffle den 7 juni 2008.
Mer om TINGVALLA här: http://www.polstjarnan.nu/tingvalla.htm
Mer om TINGVALLA här: http://www.polstjarnan.nu/tingvalla.htm
- Attachments
-
- tingvalla5cyl.JPG (80.29 KiB) Viewed 75022 times
Såg att ägaren till Vinga vill ha ca 1.5 miljoner för henne.
Det är väl sådär en 4 gånger skrotvärdet.
Dessutom kan man tydligen hyra kajplatsen om man inte har kommersiell verksamhet ombord.
Det senare borde göra henne mycket mer lättsåld.
Tidigare stod det ju att hamnplatsen inte kunde övertas.
//Mattias
Det är väl sådär en 4 gånger skrotvärdet.
Dessutom kan man tydligen hyra kajplatsen om man inte har kommersiell verksamhet ombord.
Det senare borde göra henne mycket mer lättsåld.
Tidigare stod det ju att hamnplatsen inte kunde övertas.
//Mattias
Angående gissning
Postat: tor jul 10, 2008 10:02 pm Rubrik: Angående gissning
--------------------------------------------------------------------------------
Detta är en Bolinder med frislagsreglering och direkt omkastning genom mottändning. En mycket ålderdomlig konstruktion, det skulle vara mycket inressant att veta om den fortfarande finns kvar och i såfall i vilken båt. Något fyrskepp låter som en trolig gissning eftersom komersiella fartyg skrotade bort sådana maskiner redan på 50- 60-talet.
--------------------------------------------------------------------------------
Detta är en Bolinder med frislagsreglering och direkt omkastning genom mottändning. En mycket ålderdomlig konstruktion, det skulle vara mycket inressant att veta om den fortfarande finns kvar och i såfall i vilken båt. Något fyrskepp låter som en trolig gissning eftersom komersiella fartyg skrotade bort sådana maskiner redan på 50- 60-talet.
theoneanduno
VM IV
Detta är Vielle Montagne IV:s trecylindriga June-Munktell.
Tyvärr saknas avgassamlaren (ljuddämparen)
VM IV är byggd på Thorskogs varv 1922. Fler överlevande Thorskogare finns här: http://tugtrafik.se/thorskogare/
Bilden är tagen av Anders Winter med tacksamt bistånd från ägarna.
Här finns mer om VM IV: http://www.festinfo.nu/historia-vieille-montagne.html
Tyvärr saknas avgassamlaren (ljuddämparen)
VM IV är byggd på Thorskogs varv 1922. Fler överlevande Thorskogare finns här: http://tugtrafik.se/thorskogare/
Bilden är tagen av Anders Winter med tacksamt bistånd från ägarna.
Här finns mer om VM IV: http://www.festinfo.nu/historia-vieille-montagne.html
- Attachments
-
- VM IV maskin.JPG (100.34 KiB) Viewed 74466 times