Böll wrote:Prata med en som vill förbli anonym,han är insatt i fartyget,frog påstår att dom är erbjudna runt 500000 av upphuggaren i danmark,ja är mkt skeptisk till de,men tänker inte lägga mer energi på det,har insett att de inget ja vill lägga mer tid på,verkar va för mkt veleri runt fartyget..............söker vidare efter nåt som är färdigt,.........
När du har kollat och fått eventuell pris uppgift är det från konkursförvaltaren? för Frog Dredging AB har väl knappast med eventuellt pris sättning att göra, om det är konkursförvaltaren som säljer för F.M ligger väl förtöjd vid hans skrivbord om den ingår i Noås-Nordmuddring AB.s konkurs och det vore väl lite konstigt av k-fövaltaren att anlita dom med en prisättning av det dom har kört i BOTTEN för egen vinning märkligt isofall, vore mer logiskt av K-förvaltaren att anlita experter typ Djurgårdsvarvet eller liknande företag som kan branchen och inte några klåpare för att få fram ett eventuellt värde på (Nordsvenska KÄMPEN F.M.). En eventuell skrotning av F.M innebär enligt dom kontakter jag har, att dom får i princip inte ens betalt för diseloljan vid bogseringen över sundet, för skrothandlarn betalar skrotpris, minus arbete med sanering och maskinkostnad vid nerklippning av F.M. det (Höga) skrotpriset avser bitar som är ca. 500 x 500 x 1500 mm så att snacka om högt skrot pris är nog bara snack och eventuell kringutrustning är väl inte precis ny så den lär väl inte vara spesiellt lättsåld? ja eventuellt till någon kameldrivare då ?
Jag tror de skall vara glada om det dyker upp någon som erbjuder sig att utan ersättning omhänderta och borttransportera vraket. Större värde än så har den knappast. Men sedan har vi en annan faktor - den siste entusiasten (=dåren) har inte fötts än.
Vad skall man ha F.M. till. Att göra användbar bogserbåt av den kostar mer än att köpa en fix och färdig båt på marknaden. Så kan man göra nöjesbåt, sommarstuga eller villa av den. Då kommer det första problemet, nämligen att ordna en kajplats där man får ligga. Sedan upptäcker man ganska snart att det är dyrbart att ha en sådan båt även om man inte kör med den. Skall man bo och vistas ombord så går det åt stora mängder med ström eller olja. Dessutom är det tvivelaktigt om hytter och inredning är i sådant skick att de är användbara efter kalluppläggning i flera år. Antagligen är det bara att sätta "yxan" i det och bygga nytt. Ett annat problem är sk****thusen. Visst finns det septic tank men den skall tömmas då och då. Kosta fläsk. Så skall man ha färskvatten. Inte gratis. Kan man över huvud taget få vvs i ordning "as is" eller måste man investera. Slutligen - kan man lita på skrovet. Att det inte finns någon pora som plötsligt öppnar sig, eller någon nit som släpper. Och så vidare ......
Jag ringde konkursförvaltaren Mickael kubi,men han sa att dom inte längre har nåt med Frans-mickael att göra,all kontakt om F-M skulle gå genom Frog dyk,så ja ringde en som hette Bengt där,de va han som sa att dom fått ett bud från Danmark på en större summa,,han som nämnde 500.000,vill va anonym för han vill inte ha med de hela att göra,men han är insatt i hela affären.Min polare är med och äger Skrotfrag i GBG,ja han äger alla anläggningar i hela Sverige med familjen.....han sa att dom i yttersta nödfall skrotar ner större fartyg,de för mkt jobb med sanering,skära ner,mm blir för lite pengar över,så när ja nämnde 500.000 till han så sa han att de måste vart Italienska Lire,dom mena....han sa att inte en krona över 50.000 skulle han betala för F-M..men man hoppas ju att nån med stadig kassa kan ta hand om F-M,men de ju som ni alla sagt,mkt mkt jobb.....