Jobbig tid för öbona
Jobbig tid för öbona
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:39, edited 2 times in total.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Riktigt trevlig bild. Undrar om "sörlänningarna" tror att den är från idag?
Jag ser att den är tagen från Haparandakajen i Båtskärsnäs och den ö som man är så angelägen att komma till är Risön. Där bor ännu några familjer och dessa var riktigt utsatt för båttrafiken förr om åren.
ASSI hade ett sågverk 500 m till vänster om bilden och MODO hade flottläggning på samma plats ändå till början av 80-talet. Idag finns Norrkust Marina på samma ställe.
Gissa om öborna varit "drabbade" av sjöfarten genom åren. Värst av de båtar som inte dragit ner på farten när man passerat "vägen". Man har alltid fått lära sej att passera helt sakta för att minimera skadorna på istäcket.
Jag ser att den är tagen från Haparandakajen i Båtskärsnäs och den ö som man är så angelägen att komma till är Risön. Där bor ännu några familjer och dessa var riktigt utsatt för båttrafiken förr om åren.
ASSI hade ett sågverk 500 m till vänster om bilden och MODO hade flottläggning på samma plats ändå till början av 80-talet. Idag finns Norrkust Marina på samma ställe.
Gissa om öborna varit "drabbade" av sjöfarten genom åren. Värst av de båtar som inte dragit ner på farten när man passerat "vägen". Man har alltid fått lära sej att passera helt sakta för att minimera skadorna på istäcket.
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
-
- Posts: 62
- Joined: 21 Sep 2005, 13:59
- Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
-
- Posts: 62
- Joined: 21 Sep 2005, 13:59
- Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa
Apropå förfall och omtanke, som en annan skribent här var inne på tidigare.
Följande skall ha ägt rum i en av våra större norrländska älvdalar, på en ö med bofast befolkning, i närheten av älvens mynning mot havet men där vattnet fortfarande är strömt och isarna därmed förrädiska. Tidpunkten var någon gång under 1900-talets första hälft. Ön saknade då fast landförbindelse. För att något lindra förfallet på vårsidan så ”spånades” stigar på isen där man visste att isen låg som längst.
Hemmansägaren Boman på ön ringer in till handlaren på fastlandet :
”Ja guda, de ä Boman på ön. Ja skicka iland kärringa över spånstiga för att inhandla en blåblus, ett par yxskaft å ett ½ kg snus, å nu undra ja om det går för sig att få skriva upp, för ja vill ju inte skicka peninga me na nu när isen är så svag.”
Följande skall ha ägt rum i en av våra större norrländska älvdalar, på en ö med bofast befolkning, i närheten av älvens mynning mot havet men där vattnet fortfarande är strömt och isarna därmed förrädiska. Tidpunkten var någon gång under 1900-talets första hälft. Ön saknade då fast landförbindelse. För att något lindra förfallet på vårsidan så ”spånades” stigar på isen där man visste att isen låg som längst.
Hemmansägaren Boman på ön ringer in till handlaren på fastlandet :
”Ja guda, de ä Boman på ön. Ja skicka iland kärringa över spånstiga för att inhandla en blåblus, ett par yxskaft å ett ½ kg snus, å nu undra ja om det går för sig att få skriva upp, för ja vill ju inte skicka peninga me na nu när isen är så svag.”
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Den historien passar bra för Fi (feministiskt initiativ) eller?
Hur det gick med frun och snuset förtäljer inte historien, men att det ligger båtar och pråmar under isen i Båtskärsnäs det är däremot sant. Vid Ängören ligger Waltaris gamla Kubik och Boströms Otto sjunkna. Sågverksägaren på Ängören, Muotka, ska visst ha haft någon pråm som också sjunkit.
Hur det gick med frun och snuset förtäljer inte historien, men att det ligger båtar och pråmar under isen i Båtskärsnäs det är däremot sant. Vid Ängören ligger Waltaris gamla Kubik och Boströms Otto sjunkna. Sågverksägaren på Ängören, Muotka, ska visst ha haft någon pråm som också sjunkit.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
För kännedom, trots att Forumet är för det "lilla" tonaget, så har Christer hittat uppgifter om m/s Tai Ping Yang, som förövrigt lär betyda Stilla Havet på kinesiska.
Byggd för Wilhelm Wilhelmsen, Oslo(trots att det borde stå Tönsberg), 1929 vid Kockums. 9500 DW.
Hon ligger akterförtöjd i två dykdalber med båda ankarna ute förut. Nästan exakt i samma läge som första tråden med spåren efter isekan.
Byggd för Wilhelm Wilhelmsen, Oslo(trots att det borde stå Tönsberg), 1929 vid Kockums. 9500 DW.
Hon ligger akterförtöjd i två dykdalber med båda ankarna ute förut. Nästan exakt i samma läge som första tråden med spåren efter isekan.