Okända fartygs bildgalleri
- Skepparättling
Re: Okända fartygs bildgalleri
Någon som vet vad det här är för Pråm:
Fotad i Hjelmaredocka fredag 23 okt 2009
Fotad i Hjelmaredocka fredag 23 okt 2009
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
Ytterligare en okänd "större" seglare, är det en bark?
På baksidan fanns en anteckning om F W Ljungmark och Örebro, jag tror inte att det är taget på Hjälmaren iaf.
Denna har också en "väderkvarn", som jag har förstått det var det en vinddriven länspump, andra ideer?
Namnet ser ut att vara kort och börja på H, enl flaggan som är hissad. Måste vara vid något högtidligt tillfälle då de försöker flagga över topp.
På baksidan fanns en anteckning om F W Ljungmark och Örebro, jag tror inte att det är taget på Hjälmaren iaf.
Denna har också en "väderkvarn", som jag har förstått det var det en vinddriven länspump, andra ideer?
Namnet ser ut att vara kort och börja på H, enl flaggan som är hissad. Måste vara vid något högtidligt tillfälle då de försöker flagga över topp.
Mvh
Anders
Anders
De 4 översta signalflaggorna är: PHWE eller PKWE - det första är mest troligt. Nu är det Nederländerna, som har signalbokstäver, som börjar på P - om det var så på den här barkens tid, vet jag inte.
Det kan också vara så, att man bara har hissat några signalflaggor på måfå - utan att det är fartygets signalbokstäver. Den ser inte holländsk ut.
Jag tror, att den är identifierad i ett nummer av Båtologen eller Länspumpen, men vilket minns jag inte.
Det kan också vara så, att man bara har hissat några signalflaggor på måfå - utan att det är fartygets signalbokstäver. Den ser inte holländsk ut.
Jag tror, att den är identifierad i ett nummer av Båtologen eller Länspumpen, men vilket minns jag inte.
- Skepparättling
Mer Bark.
Nerderländerna har horisontella fält i sin flagg har jag för mig (nu är ju kortet svartvitt så färgerna får man gissa) men jag tycker mig se en svenskflagg i aktern men även en ev Fransk?
Det som jag trodde var det nedblåsta "flaggspelet" kanske i själva verket är tvätt.
Då får man sätta sig och bläddra i gamla tidningar.......
Nerderländerna har horisontella fält i sin flagg har jag för mig (nu är ju kortet svartvitt så färgerna får man gissa) men jag tycker mig se en svenskflagg i aktern men även en ev Fransk?
Det som jag trodde var det nedblåsta "flaggspelet" kanske i själva verket är tvätt.
Då får man sätta sig och bläddra i gamla tidningar.......
Mvh
Anders
Anders
Den 'franska' är signalflaggan 'T' och den 'svenska' är 'J' med ett fall, som korsar. Jag skulle vilja hitta ett foto på barken HERA, regnr 5644, att jämföra med.
Hera finns i Båtologen nr:4-1990 sid. 151, 152 men tyvärr bara historiken samt hennes förlisning.
Göran /
Göran /
...och i Lubrikatorn 3-1988 och samma där.
-
W Ljungmark var en fotograf från Gottne i Ångermanland verksam i början av 1900-talet. Mängder av glasplåtsnegativ såldes på loppmarknad efter hans död. Förmodligen är fotot på barkskeppet taget vid Örnsköldsvik/Moälven.
- Skepparättling
Den Hera har jag ingen bild av bara 4139 och 9689, ingen av dem är seglare.
Någon som har Longitude nr 34 för där ska enl:
http://www.bruzelius.info/Nautica/Bibli ... itude.html
Någon som har Longitude nr 34 för där ska enl:
http://www.bruzelius.info/Nautica/Bibli ... itude.html
Kanske inte alls är 5644 Hera, jag har inga Longitude så jag kan inte kolla.Rauth, R.: En saltpeterresa med Hera.
Longitude Nr 34, Stockholm, 1998. pp 58-67, ill.
Mvh
Anders
Anders
'Salpeter'-Hera var en 4-mastbark på 2084 brt, byggd 1886 i Geestemünde av stål, Rhererei-AG von 1896, Hamburg, förliste i februari 1914.
-
På länken www.kolumbus.fi/jamikko/Suuret%20purjelaivat.htm finns en annan Hera byggd 1875 (även en Hans byggd samma år)
- Skepparättling
Kan bifogad Sydia vara nr 3 i ordningen? En delförstoring av ett vykort från SundsvallTorsten H wrote:De 5 första Sjötorpsbyggena med jolleskrov var: 615 Örnen 1893, 2659 Ester 1895, 2824 Margot/Sydia 1895, 2936 Essie 1896 och 3761 Göta 1900. De 4 första byggdes för Styrsö, medan Göta byggdes för Donsö.
Jag hittar ingen annan Sydia..
Men i mina skeppslistor stämmer inte hemma hamnen Kolsvik.
Mvh
Anders
Anders
Den hörde hemma i Kolsvik på Yxlan från februari 1948 till april 1955, då den blev lustfartyg. Den var i fraktfart till omkring 1952. Blidö var den registrerade hemorten - det ligger på andra sidan om sundet.
- Skepparättling
Snabb, snabbare, Torsten.
9 minuter måste vara snudd på rekord
Tusen Tack.
Skulle nog ha startat den där separata Sjötorpstråden.....
9 minuter måste vara snudd på rekord
Tusen Tack.
Skulle nog ha startat den där separata Sjötorpstråden.....
Mvh
Anders
Anders
On 13 April 1947 the Dutch coaster Glory nearly capsized, but with assistance of the tug she was brought to the Norwegian harbour Mandal.
Who has any idea of the name of the tug?
Photo: collection L. Johannes.
Who has any idea of the name of the tug?
Photo: collection L. Johannes.