Okända fartygs bildgalleri
Re: Okända fartygs bildgalleri
Hello Ben If you can see a 'Z' in the funnel of the steamer with a name ending on 'LENE', it is the HELENE of Zerssen & Co, Rendsburg, 691 grt, built 1890 by Howaldtswerke, Kiel. In 1907 sold to F Alexander, Antwerp; new name ELZA ALEXANDER. On Nov 16, 1917 sunk off Le Havre on voyage London-Le Havre with general cargo after collision with HMS P.18.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Okända fartygs bildgalleri
Ny okändis.
Inte en aning men landskapet tycker jag ser Bohuslänskt ut.
Inte för att jag är någon landskaps vetare. Min geografilärares visdoms ord på avslutningsdagen i årkurs nio var:
"Lämna aldrig Vättern"
Något jag väl inte alltid följt. Men det är klart mina dåvarande geografi kunskaper lämnade nog ett och annat att önska.
Sedan har ju världens geografi ändrats under tidens gång. Men då som 16-17 åring brydde jag mig inte ett skvatt om vilken stad som var huvudstad var.
Inte en aning men landskapet tycker jag ser Bohuslänskt ut.
Inte för att jag är någon landskaps vetare. Min geografilärares visdoms ord på avslutningsdagen i årkurs nio var:
"Lämna aldrig Vättern"
Något jag väl inte alltid följt. Men det är klart mina dåvarande geografi kunskaper lämnade nog ett och annat att önska.
Sedan har ju världens geografi ändrats under tidens gång. Men då som 16-17 åring brydde jag mig inte ett skvatt om vilken stad som var huvudstad var.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Okända fartygs bildgalleri
Jag har fått veta, att galeasen är SALUS, regnr 502, byggd 1889 i Lillesand, Norge, 50 brt, såld 1893 till partrederi i Mörrum, 1894 till Gullholmen, 1899 till Fiskebäckskil, 1907 till Gåsö, 1912 till Fiskebäckskil igen, 1924 rapporterad upphuggen där.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Okända fartygs bildgalleri
Tackar.
Denna då?
Denna då?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 1
- Joined: 18 Feb 2009, 14:11
- Location: Franfurt (M.), Germany
- Contact:
Unknown Barkentine with a windmill onboard in the baltic sea
Good Morning!
This is Peter Hartung from Germany, living near Frankfurt am Main.
I have a question:
The following photo from an old album showing an unknown Shoonerbark ("Schonerbark") or Barkentine with a deck cargoload of scandinavian lumberwood. This old photo has been made in the baltic sea end of the twenties of last Century by a german captain may be on board an old steamer of Messers. H. M. Gehrckens Hamburg.
Source: Old album of Captain Richters, Hamburg, from the collections of Mr. Norbert Roeth, Rottorf, grandnephew of Capt. Richters.
On the forecastle you may find a very special kind of "windmill":
I am looking forward for some information regarding name, owner, technical data and the "course of life" of this old sailing vessel (shoonerbark) shown above.
For comparison look to this foto of an old beached whaler at the shore of Bluff in New Sealand, dated 1902:
Source: Photographer: David De Maus: Sailing ship Chance, aground at Bluff, 1902. The old "Chance", as man of war, merchantman, and whaler for over one hundred years. In her last resting place. Bluff, N.Z.. Dry plate glass negative - Reference No. 1/1-001999-G - De Maus Collection, Alexander Turnbull Library, National Library of New Zealand.
The norwegian FRAM also had a "windmill" onboard, as you may see here:
Source: http://www.forum-schiff.de
For further information (in german language) pls refer to: http://www.forum-schiff.de/phpBB3/viewt ... 840#p18840
Thanking in advance
I remain with best regards
Peter Hartung
NB: If you like, pls refer to http://unter-blauer-flagge.de/index2.php
This is Peter Hartung from Germany, living near Frankfurt am Main.
I have a question:
The following photo from an old album showing an unknown Shoonerbark ("Schonerbark") or Barkentine with a deck cargoload of scandinavian lumberwood. This old photo has been made in the baltic sea end of the twenties of last Century by a german captain may be on board an old steamer of Messers. H. M. Gehrckens Hamburg.
Source: Old album of Captain Richters, Hamburg, from the collections of Mr. Norbert Roeth, Rottorf, grandnephew of Capt. Richters.
On the forecastle you may find a very special kind of "windmill":
I am looking forward for some information regarding name, owner, technical data and the "course of life" of this old sailing vessel (shoonerbark) shown above.
For comparison look to this foto of an old beached whaler at the shore of Bluff in New Sealand, dated 1902:
Source: Photographer: David De Maus: Sailing ship Chance, aground at Bluff, 1902. The old "Chance", as man of war, merchantman, and whaler for over one hundred years. In her last resting place. Bluff, N.Z.. Dry plate glass negative - Reference No. 1/1-001999-G - De Maus Collection, Alexander Turnbull Library, National Library of New Zealand.
The norwegian FRAM also had a "windmill" onboard, as you may see here:
Source: http://www.forum-schiff.de
For further information (in german language) pls refer to: http://www.forum-schiff.de/phpBB3/viewt ... 840#p18840
Thanking in advance
I remain with best regards
Peter Hartung
NB: If you like, pls refer to http://unter-blauer-flagge.de/index2.php
Husbåt
Hej
> Känner ni till något om båten på bilden?
> Den ligger (halv) sjunken i Södertälje och vi försöker bärga den.
> Ej utan viss framgång! Vet ej byggåret. Sitter en stor Säffle, tändkula i.
> Den är f.ö. flatbottnad. Enligt en historia byggdes flera liknande
> för ett skogsbolag och fraktades över till Amazonas för att
> användas vid inspektion av skogen. Några blev kvar i Sverige
> bla. detta ex. som påstas ha tillbringat några år vid
> eminenta Djurgårdsvarvet.
>
> Hälsningar Anders Gustavsson
> Känner ni till något om båten på bilden?
> Den ligger (halv) sjunken i Södertälje och vi försöker bärga den.
> Ej utan viss framgång! Vet ej byggåret. Sitter en stor Säffle, tändkula i.
> Den är f.ö. flatbottnad. Enligt en historia byggdes flera liknande
> för ett skogsbolag och fraktades över till Amazonas för att
> användas vid inspektion av skogen. Några blev kvar i Sverige
> bla. detta ex. som påstas ha tillbringat några år vid
> eminenta Djurgårdsvarvet.
>
> Hälsningar Anders Gustavsson
Re: Okända fartygs bildgalleri
Har du några dimensioner? Längd, bredd?
Re: Okända fartygs bildgalleri
Vad är det för SEFFLE-maskin?
Modell? Antal cylindrar? Styrka? Skick?
Kolla gärna denna tråd:
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=995
Modell? Antal cylindrar? Styrka? Skick?
Kolla gärna denna tråd:
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=995
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Husbåt
Lägger in följande mail från Anders tillsammans med ett par små bilder.Teaterbåt wrote:Hej
> Känner ni till något om båten på bilden?
> Den ligger (halv) sjunken i Södertälje och vi försöker bärga den.
> Ej utan viss framgång! Vet ej byggåret. Sitter en stor Säffle, tändkula i.
> Den är f.ö. flatbottnad. Enligt en historia byggdes flera liknande
> för ett skogsbolag och fraktades över till Amazonas för att
> användas vid inspektion av skogen. Några blev kvar i Sverige
> bla. detta ex. som påstas ha tillbringat några år vid
> eminenta Djurgårdsvarvet.
>
> Hälsningar Anders Gustavsson
Hej igen.
Undrens tid är ej förbi! Husbåten flyter. Presenningar häftades fast runt den sjukna aktern, Länspumpar
pumpade. Var där i måndags och idkade nutidsarkeologi. Som Wasa på 2000-talet. Sjödränkt
IKEA inredning är hemskt tung! Spånplatta suger bra..
Den vänliga skeppsföreningen i Södertälje har lovat bistå med
sliptagning.
Det som har gått snett, hittills är att lägga in bilder och frågor om båtens historia
på Fallrepet.se.. Vet ej om man måste vara IT-chef el. dylikt. Jag lyckades iaf. ej
Du kanske kan?
Hälsningar Anders
bifogar bild från sidan och på motor.
- Attachments
-
- saffle.jpg (8.89 KiB) Viewed 24807 times
-
- ark.jpg (8.31 KiB) Viewed 24808 times
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Re: Okända fartygs bildgalleri
Hej, kan Du läsa av tillverkningsnumret på motorn så kan jag kolla vilket år den är tillverkad och ev. vem som köpte motorn.
Okända fartygs bildgalleri
Hej! Undrar om det är någon som vet någonting om ett stor segelfartyg som för några år sen seglade som "turistbåt". Det var en segelbåt där klasser kunde få åka med mot en viss summa. Tror den låg i stockhom och var ett gammalt fraktfartyg. Tror även det var privatpersoner som ägde dennna båt. Vet inte namn eller så bara att den var väldigt stor.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Okända fartygs bildgalleri
Om du går in på http://www.djurgardsvarvet.se under passagerarfartyg och scrollar ner en bit bland de sålda hittar du Älva.
Kan det vara den du tänker på?
Det var den första som slog mig men det finns/fanns fler.
Kan det vara den du tänker på?
Det var den första som slog mig men det finns/fanns fler.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 13
- Joined: 05 Mar 2009, 11:45
Re: Okända fartygs bildgalleri
Woglinde.
Befälhavare när den gick mellan Torsö (Skeberga brygga) och Mariestad var Gerhard Johansson, Torsö och
1939 var det Viktor Johansson som var befälhavare, han var från Gaperhult.
Det var en tändkulemotor som sattes in i Göteborg, Gerhard var med och hämtade den i Göteborg. Den konkurerade med TORSÖ på traden.
Vid Skeberga var det en restaurang och jag tror att den finns kvar än, inte helt säker.
Lades upp ett år p.g.a. att det inte fanns någon olja, troligen år1940.
Hälsningar Björn Larsson
Befälhavare när den gick mellan Torsö (Skeberga brygga) och Mariestad var Gerhard Johansson, Torsö och
1939 var det Viktor Johansson som var befälhavare, han var från Gaperhult.
Det var en tändkulemotor som sattes in i Göteborg, Gerhard var med och hämtade den i Göteborg. Den konkurerade med TORSÖ på traden.
Vid Skeberga var det en restaurang och jag tror att den finns kvar än, inte helt säker.
Lades upp ett år p.g.a. att det inte fanns någon olja, troligen år1940.
Hälsningar Björn Larsson
-
- Posts: 13
- Joined: 05 Mar 2009, 11:45
Re: Okända fartygs bildgalleri
Detta är ''MjölELLIDA'' Reg nr 3950, Hette senare SILIKA II och KATRIN.m/s munter wrote:Köpmanehamn uppdragen på grunt vatten
vad har varit dess öde?
du kan läsa hela hennes historia i min bok del 2 sidan 165.
Hälsningar Björn Larsson
Telefon 0533-15120
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Okända fartygs bildgalleri
ja det står en hel del om henne. trist avslut på livet.
I somras var vi runt köpmanehamn o träffade två herrar som bor strax intill som är kusiner och deras farfar var brukets ägare som köpte Alex H. de berättade en hel del om hur man drog timmer moser genom köpmanehamnskanalen.
Finns det några foton från detta?
Vi träffade även slussvakten upp till sjön ärr, Bernt Qvist och språkade med han en hel del. han har mycket kuriosa att berätta. fin bok "vårt land" del 1 med 80 sidor kanalsjöfart.
I somras var vi runt köpmanehamn o träffade två herrar som bor strax intill som är kusiner och deras farfar var brukets ägare som köpte Alex H. de berättade en hel del om hur man drog timmer moser genom köpmanehamnskanalen.
Finns det några foton från detta?
Vi träffade även slussvakten upp till sjön ärr, Bernt Qvist och språkade med han en hel del. han har mycket kuriosa att berätta. fin bok "vårt land" del 1 med 80 sidor kanalsjöfart.