Överlevare från Thorskog

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Torsten H »

CEMENT 5 ex Wasa
174 brt 123 nrt 210 tdw 30.54 x 6.86 x 2.62 m. Compoundmaskin; 90 ihk.
1901: P Larsson, Thorskog. WASA.
1908: E Johansson, Östebo.
1908: pr P Larsson, Thorskog.
1912: AS Christiania Portland Cementfabrik, Oslo. CEMENT-5 Signal:MHJD/LDBU
1955: motor insatt; 300 hk Bergen diesel, 6 cyl, 2-t.
1969: förlängd; 220 brt 129 nrt 228 tdw 38.16 x 6.85 x 2.66 m.
1969: Norwegian Aggregates (Norcem), Oslo.
1979: pr Hansen & Kristiansen, (Engalsvik), Oslo.
1984: Norcem Cement AS, Holmestrand.
1985: omändrad till läktare.
1996: såld för upphuggning till Graveservice, Porsgrunn, men det blev inte så, utan den finns kanske fortfarande. Jag skall försöka ta reda på det och återkomma. Se f ö Wichmanns svar.
Last edited by Torsten H on 31 Jan 2009, 14:11, edited 1 time in total.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Betr. Nordre Elf nr. 142 (Kronprinsen, Oslo) Här är ytterligare en länk: http://www.fjordfaehren.de/ssf/ssf_e.htm
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wichmann »

Jan Schönemann wrote:Betr. Nordre Elf nr. 142 (Kronprinsen, Oslo) Här är ytterligare en länk: http://www.fjordfaehren.de/ssf/ssf_e.htm
Call signal LJLA
Vessel name KRONPRINSEN
Status ACTIVE

J. no. Date Information
05194 2002.08.30 NOTIFICATION TO THE REGISTER
Name of ship KRONPRINSEN
Call signal LJLA
Homeport OSLO
Required reg. YES
Yard
Yard TORSKOGS MEK VERKSTAD
Place built TORSKOG
Place built SWEDEN
Year built 1898
06976 2002.11.15 TONNAGE CERTIFICATE
Document date 2002.11.08
Nationality NORWAY
Type of ship HOUSEBOAT/BARGE
Material STEEL
Propulsion ENGINE
Length 29.070 METERS
Breadth 6.400 METERS
Depth 2.810 METERS
Max. length 30.010 METERS
Gross tonnage 182
Net. tonnage 54
05194 2002.08.30 BILL OF SALE
Amount of 295,000 SEK
Owner PETTER YRAN & BJØRN STORBRAATEN ARCHITECTS AS
Org no 853606162
Address FROGNERSTRANDA 2
0250 OSLO
NORWAY

Observert 29 april 2006 innerst i Frognerkilen,
den ene enden av Oslo havn. Ved Kongen roklubb. Foto: Tomhar.
Attachments
Kronprinsen.jpg
Kronprinsen.jpg (88.3 KiB) Viewed 22052 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by tugtrafik »

Tack för all information om de gamla Thorskogarna i Norge :D
Kanske någon vet mer om 152 MARS byggd 1900 som eventuellt kan ha Helsingfors som hemmahamn?
Undrar om den finns kvar?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Bild och info om 152 Mars liggande som restaurangfartyg i Helsingfors 2001. Länk: http://www.hhlweb.biz/00-mars.htm
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wichmann »

Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Tack Wichmann! Den har vi sökt länge. Taubåten for salg hos Braship är NIEREN av Hals vid Limfjordens mynning. Bild liggande på slip i Hals se http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewto ... ren#p67874
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Torsten H »

Nierns historik?
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Kent Olsson »

I Malte Erikssons översikt av bogserbåtar byggda på Thorskog kan man läsa följande:

" DUX 1902 A&L. Gustaf E Reuter, Gbg. (Kolimport?)till 1916.
1919-1928 AB Bergelin & reuter. Från 1932 AB reuters Kolimport Gbg. Från 1932 AB Billners Kolimport Gbg. Omdöpt till Bill. Såld 1951 till Motorbogserbåtarne AB gbg. Omdöpt till Arne, såld 1966 t. Bab Stormking Gbg. Omdöpt till Stormcenter. Efter 1973 till Danmark. Danska namn: Aktiv, Hop II , Limfjord."

Sedan har Malte i sin lista:

"Nieren (Dk) 1902 Dansk bb,enligt uppgift byggd Torskog 1902. Exnamn: Alfix och Veldig"

Är troligen samma båt då det i varvslistan jag har, endast finns 2 bogserbåtar byggda 1902 Rex och Dux.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Torsten H »

I danska fartygsregistret finns idag:
XP 3801 LIMFJORD b/b hemort: Nibe b 1902 okänt varv ---- brt 15.00/14.08 x 3.81 x 1.70 m 110 kW
OU 4893 NIEREN b/b hemort: Hals b 1926 Thorskog 19.72 brt 14.81 x 3.81 x 1.70 m 172 kW

Samma båt eller två olika?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Måste vara två olika om man jämför bilderna. Bilden på Limfjord 24 juli 2008 under denna tråd. Dessutom är varvslistan ej helt komplett.
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Wichmann »

Jan Schönemann wrote:Tack Wichmann! Den har vi sökt länge. Taubåten for salg hos Braship är NIEREN av Hals vid Limfjordens mynning. Bild liggande på slip i Hals se http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewto ... ren#p67874
Ja men det var artig :D
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Borgholm »

Hittade den här länkartikeln om Sydfart - lite kul för oss som inte sett den förut, även bildspel:

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3434675
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Jan Schönemann »

Här en Thorskogare som var med rätt länge i Norge www.faktaomfartyg.se/lilly_1916.htm
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Överlevare från Thorskog

Post by Eskes »

Jag fick ett mail angående BJÖRN (1899) från Per (Ägaren?), hon ligger kvar halvägs upp på land och vattennivån i maskinrum matchar den utanför då det är ett antal rosthål i skrovet..
Spelet och kranen ombord vid bärgningen av en sjunken segelbåt.

//Mattias
Post Reply