Aila
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
ärkepuckon
jag tog ett span över horisonten i solnedgången men såg inget mat-vrak komma guppande mot kinnekulle iallafall.. jag är imponerad av hur talanglöst allt har skötts.. dom får la ta henne till "106an" på sjökortet och dra pluggen..
det vore ju rätt ball om den glider in här i hällekis i natt
det vore ju rätt ball om den glider in här i hällekis i natt
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Navigationsvarning:
Vänern-Trollhätte kanal / Lake Vänern-Trollhätte Canal
211300 UTC APR
SWEDISH NAV WARN 158
LAKE VANERN.
AN ABANDONNED VESSEL WITHOUT LIGHT IS ADRIFT EAST OF THE LURO ARCHIPELAGO. THE DRIFTING VESSEL IS A WHITE, 32 METRES LONG RESTAURANT SHIP.
VÄNERN.
ETT ÖVERGIVET FARTYG UTAN BELYSNING DRIVER OST OM LURÖ SKÄRGÅRD. DET DRIVANDE FARTYGET ÄR ETT 32 METER LÅNGT, VITT, RESTAURANGSKEPP.
Vänern-Trollhätte kanal / Lake Vänern-Trollhätte Canal
211300 UTC APR
SWEDISH NAV WARN 158
LAKE VANERN.
AN ABANDONNED VESSEL WITHOUT LIGHT IS ADRIFT EAST OF THE LURO ARCHIPELAGO. THE DRIFTING VESSEL IS A WHITE, 32 METRES LONG RESTAURANT SHIP.
VÄNERN.
ETT ÖVERGIVET FARTYG UTAN BELYSNING DRIVER OST OM LURÖ SKÄRGÅRD. DET DRIVANDE FARTYGET ÄR ETT 32 METER LÅNGT, VITT, RESTAURANGSKEPP.
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Nattugglan kollade den fria AIS:en runt 03.00 i natt.
Hittade nått som motsvarar position, fart och kurs 290.
Men den transpondern satt enl data på SSRS Signe och Gunnar Nilsson 11x4 m.
Signalen försvann kl 03.00, men nu när jag skriver detta (04.00) är den synlig igen kurs 350,5 pos 58°47,016'N ,13°16,494'E. Tycker den ser ut att vara längre söder ut nu än kl 03.00 kommer inte ihåg exakta positionen kl 03.00.
Tillagt 05.00 fick lite tid över kollade och då var räddningskryssaren på väg mot Kållandsö i 18 knop.
Rena spekulationer men kanske de satt "fast" Aila nånstans.. eller så är hon ett dykmål.
Hoppas på uppföljning av er som får vara vakna dagens ljusa del.
Hittade nått som motsvarar position, fart och kurs 290.
Men den transpondern satt enl data på SSRS Signe och Gunnar Nilsson 11x4 m.
Signalen försvann kl 03.00, men nu när jag skriver detta (04.00) är den synlig igen kurs 350,5 pos 58°47,016'N ,13°16,494'E. Tycker den ser ut att vara längre söder ut nu än kl 03.00 kommer inte ihåg exakta positionen kl 03.00.
Tillagt 05.00 fick lite tid över kollade och då var räddningskryssaren på väg mot Kållandsö i 18 knop.
Rena spekulationer men kanske de satt "fast" Aila nånstans.. eller så är hon ett dykmål.
Hoppas på uppföljning av er som får vara vakna dagens ljusa del.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Även Wermlandstidningen har skrivit om Aila.
http://www.nwt.se/ArticlePages/200804/2 ... 43.dbp.asp
http://www.nwt.se/ArticlePages/200804/2 ... 43.dbp.asp
Hej.
Är det någon som håller med mig om jag säger att det verkar vara amatörmässigt alltihopa, med den lilla bogserarn och allting
Historien bakom allting, är det nån som vill sammanfatta det lite kort?
bortsett det som har skrivits på forumet.
OK, ändrat. det står ganska klart för mig enligt tidn artikeln här ovan.
Hälsn.
Är det någon som håller med mig om jag säger att det verkar vara amatörmässigt alltihopa, med den lilla bogserarn och allting
Historien bakom allting, är det nån som vill sammanfatta det lite kort?
bortsett det som har skrivits på forumet.
OK, ändrat. det står ganska klart för mig enligt tidn artikeln här ovan.
Hälsn.
Håkan Sundström
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/1906.asp
Självklart så kunde man ankrat upp henne när bogseraren lade av, men det gjorde man inte........
Självklart så kunde man ankrat upp henne när bogseraren lade av, men det gjorde man inte........
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Tacka f...n för att han inte får någon att bärga henne.
Bärgarlönen brukar väl räknas i procent av värdet. Han köpte väl henne för 1 kr, hur många öre blir det.
När det dessutom inte finns någon hamn som är villig att ta emot henne...
Som nån tidigare skrev moment 22.
Underligt förresten att något som ska vara i så dåligt skick, klarar av så många grundstötningar utan att sjunka. Även ifall de skett i låg fart.
Bärgarlönen brukar väl räknas i procent av värdet. Han köpte väl henne för 1 kr, hur många öre blir det.
När det dessutom inte finns någon hamn som är villig att ta emot henne...
Som nån tidigare skrev moment 22.
Underligt förresten att något som ska vara i så dåligt skick, klarar av så många grundstötningar utan att sjunka. Även ifall de skett i låg fart.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge