Skutor
Re: Skutor
Enligt uppgift skulle hon vara byggd 1867 i Syltnäshall på Orust. Ägare uppges vara M Österberg med AJ Johansson som befälhavare. Signalbokstäverna har uppgets till HBDF. Men reg nr saknas fortfarande.
Re: Skutor
Det fanns en sjökapten Matias Stefanus Österberg som var född 1844 i Mollösund och i folkräkningar 1890 och 1900 bodde på Stenungsön. Det skulle kunna vara skonerten Annas ägare. Om Anna var byggd på Orust så hade hon väl en rund akter med rodret på ryggen? Uppgifterna kan vara fel, dels kan båttypen vara fel och även byggnadsorten. Men det kanske går att gå på signalbokstäverna?
Re: Skutor
Anna-Mollösund byggdes 1867 på Syltenäs med måtten L=26,7 B=7,60 Dj=3,60. red. O.Olsson införd i skeppsreg.1894 reg.nr 2094 Brutto 172 och netto 158. övergavs 1909 i Köpenhamn och såld exekutivt.
Re: Skutor
Det låter väldigt bra om det är riktigt. Vet du om det finns bild på henne och känner du till om hon hade den vanliga looken för ett orustbygge? Rund akter med rodret på ryggen? Registreringsnummer 2094. Inte för att jag misstror dig men det vore bra om någon med tillgång till skeppslistorna kunde bekräfta dina uppgifter. Stort tack för dina uppgifter.
Re: Skutor
I Danmarks skeppslista finns 1897 – 1919 ett fartyg byggt i Syltenäs. Troligen stämmer det inte på Anna. Det är LBPG Gerda skbg (skonertbrig) byggd 1870. 13.6 – 200- 200. TE Tulinius (KBHVN) Eskifjördr. Hon finns som isländsk sejlskib. Hon är inte med före 1897 och jag har inte tittat efter 1919.
Re: Skutor
Ingemar,Varför skulle jag berätta sagor, samtliga uppgifter kommer från skeppsregistret.
Re: Skutor
Jag tror inte att du berättar sagor. Uppgiften om källan var det jag saknade och den har jag fått nu. Stort tack för detta. Du nämner inget om vilken typ av fartyg hon är införd i registret som. Är det nämnt?
Re: Skutor
Nja - inte hade de skonare, som byggdes på östersidan av Orust roder på ryggen i verdertaget språkbruk.
Så här som tyska galioten Hoffnung såg de INTE ut.
Jag bifogar också ett foto av 2094 Anna - det visar garanterat den skutan - du får tror på det eller inte.
Så här som tyska galioten Hoffnung såg de INTE ut.
Jag bifogar också ett foto av 2094 Anna - det visar garanterat den skutan - du får tror på det eller inte.
Re: Skutor
Torsten, om denna Anna var byggd på Syltenäs så har jag just lärt mig något nytt. Det tar jag gärna till mig. Om jag förstår ditt inlägg rätt så menar du att din bild på Anna föreställer ett Orustbygge. Vet du några andra Orustare med det utseendet?
Re: Skutor
Efter den skrovformen, som Anna har, byggdes i stort sett samtliga skonare, skonertbriggar, briggar och barkar på hela Orust, i hela Sverige, i hela Norden, i stora delar av Tyskland och Storbritannien, i Italien (se RAB Örnens nybyggen från Genuatrakten - som t ex 705 Albatros) och det Österrike-Ungerska Kroatien, i östra USA och Canada. En del hade flat akterspegel - en del var rundgattade som t ex Svendborgbyggen.
O A Brodin i Gävle byggde några stycken udda rätt stora pråmliknande skonare med roder på ryggen. Jag letar efter ett foto på John, regnr 684, för att illustrera, men det har försvunnit ur min dator. Det är de enda svenskbyggda, som jag känner till.
Det enda land, där det byggdes större skonare med 'roder på ryggen' var mig veterligt Lettland, men det var lite senare. Daina på det bifogade fotot var byggd 1924.
Sedan byggdes det ju jakter och galaeaser upp till ca 110 ton last, men de var ju bara avsedda för kustfart.
Skonarna av Annas typ seglade på brittiska, franska, spanska, portugisiska och italienska hamnar med t ex järn, sågat trä och pitprops ut och salt - en mycket stor artikel på den tiden - och kol, kanske koks och porslinslera hem.
De här bohuslänska skonarna, typ Anna, hörde t ex hemma i Kåröd, Hässleröd och andra små orter på insidan och norrsidan av Orust, i Mollösund, Hälleviksstrand, Gullholmen. Ägarna var bönder, sjökaptener, skeppshandlare och någon från Göteborg - inte några fattiga fiskare eller jaktskeppare från t ex Skärhamn eller Edshultshall. Det var skillnad på folk och folk på den tiden.
Jag lägger med ett foto på aktern av Thekla Maria, regnr 1138, byggd 1874 på Krogane skeppsvarv på östra Orust under upphuggning i Torekov
O A Brodin i Gävle byggde några stycken udda rätt stora pråmliknande skonare med roder på ryggen. Jag letar efter ett foto på John, regnr 684, för att illustrera, men det har försvunnit ur min dator. Det är de enda svenskbyggda, som jag känner till.
Det enda land, där det byggdes större skonare med 'roder på ryggen' var mig veterligt Lettland, men det var lite senare. Daina på det bifogade fotot var byggd 1924.
Sedan byggdes det ju jakter och galaeaser upp till ca 110 ton last, men de var ju bara avsedda för kustfart.
Skonarna av Annas typ seglade på brittiska, franska, spanska, portugisiska och italienska hamnar med t ex järn, sågat trä och pitprops ut och salt - en mycket stor artikel på den tiden - och kol, kanske koks och porslinslera hem.
De här bohuslänska skonarna, typ Anna, hörde t ex hemma i Kåröd, Hässleröd och andra små orter på insidan och norrsidan av Orust, i Mollösund, Hälleviksstrand, Gullholmen. Ägarna var bönder, sjökaptener, skeppshandlare och någon från Göteborg - inte några fattiga fiskare eller jaktskeppare från t ex Skärhamn eller Edshultshall. Det var skillnad på folk och folk på den tiden.
Jag lägger med ett foto på aktern av Thekla Maria, regnr 1138, byggd 1874 på Krogane skeppsvarv på östra Orust under upphuggning i Torekov
Re: Skutor
Det känns skönt att ha fått reda på vad Anna var för sorts fartyg. Det ger en bättre bild av vad som hände den där dagen i augusti 1878 när samtliga lotsar på Grönskären omkom under lotsuppdrag. Det fanns en artikel i GP för många år sedan med en teckning av skutan. Den här bilden är ännu bättre. Tack.
Re: Skutor
En bok med bra bilder av de här fartygen är 'Sjökaptener, frakt- och skutskeppare i Fiskebäckskil', och den är lätt att få tag i.
I Anders Olssons böcker 'Briggar från Skaftö och Gåsö', 'Skonare från Skaftö och Gåsö' och 'Barkar och skonertskepp från Skaftö och Gåsö' finns också många bilder, men de böckerna är nog svårare att få tag i.
I Anders Olssons böcker 'Briggar från Skaftö och Gåsö', 'Skonare från Skaftö och Gåsö' och 'Barkar och skonertskepp från Skaftö och Gåsö' finns också många bilder, men de böckerna är nog svårare att få tag i.
Re: Skutor
Off topic men kanske ändå värt att ta upp; Albatros är det största fartyg av alla slag, 956 brt, som hört hemma på Orust - hemort: Stala, och det var mellan februari 1913 och oktober 1915.
Vilka är Tjörns resp Ölands största?
Vilka är Tjörns resp Ölands största?
Last edited by Torsten H on 17 Jul 2019, 09:43, edited 1 time in total.
Re: Skutor
Tremastade barken Prins Carl 1296 var nog bland de största med sina 382,25 brt och 363 nrt. Hon var byggd 1843. Sista hemorten var Östra Långekärr i Klövedal. Fyrmastskonaren Inger 7387 var det största träfartyg som funnits i Skärhamn. Som mest mätte hon 399,90 brt 1947. Hennes netto var då 307,65, lastförmåga 550 tdw eller 200 std trävaror. Prins Carls lastförmåga har jag inte just nu. Jag skulle tro att de här två var Tjörns största träskutor.
Re: Skutor
Det största fartyget hittills med hemort på Tjörn verkar vara OT:s tankbåt Selma på 22591 brt, byggd 1979.
Men så får Orust-flottan inom kort en tankbåt på 63661 brt, 114809 tdw, byggd 2004, men tyvärr får den Malta-flagg.
Men så får Orust-flottan inom kort en tankbåt på 63661 brt, 114809 tdw, byggd 2004, men tyvärr får den Malta-flagg.