Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Har hon börjat i turistsvängen?, köra turister...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta IMO 4659 som kom med bogserare den 13 november gick idag med bogserare. Det blev inte som jag hörde på kajen. Hon är på väg till Salamina utanför Aten. Där finns både skrotningsföretag och varv. Med tanke på hennes ålder (1976) så är det kanske dags. Släpet befinner sig nu utanför den mellersta udden med 7,7 knops fart så om inget inträffar så är de framme under morgondagen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det är ju frågan om det är lönt att åtgärda om det är ett dyrt fel hon är ju inte purung och betingar i dagens läge inget astronomiskt belopp.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogseringen av Alta gick som förväntat och hon kunde idag på eftermiddagen ankra i sundet mellan Salamina och Perama. Hon är nu Restricted Manoeuvrability.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ALTA#first
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Intressant att se vad som händer henne om hon blir reparerad eller om hon går till upphuggning. Försäkringsbolagen kan ju inte av naturliga skäl sträcka sig hur långt som helst när det kommer till ett äldre tonnage. Betydligt nyare fartyg har slutat i upphuggning efter kostsamt haveri. Tycker mig se att man lättare löser in numer jämfört med förr.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride 4688.JPG
Ledra Pride 4689.JPG
Ledra Pride 4693.JPG
Ledra Pride 4695.JPG
Ekmen 4694.JPG
Ekmen 4692.JPG
Ekmen 4691.JPG
Ekmen 4690.JPG
Här kommer några julbilder från Kalamata hamn idag på morgonen den 18 december. Mer text följer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det är säkrast för en novis att dela upp inlägget så att inte allt försvinner.

Ekmen IMO 9136888 har legat några dagar i hamnen efter att dessförinnan ha legat på redden i nästan en vecka. Hon är delvis lastad men jag vet inte varifrån hon kom. Hon skall till Aveiro i Portugal. Panamaflagg och byggd 1996 tar hon 6830 tdw. Det var inga aktiviteteter idag förutom en vakt vid landgången. Jag har heller inte sett att hon lastat eller lossat här.

Ledra Pride som nu legat här ganska länge presenteras nu som Standby Safety Vessel. Hon verkar att ha funnit en bas här. Vem vet. Hon är ofta ute och jag har vid några tillfällen sett henne ligga långsides någon stor tanker i yttre Messinian Bay. Få se om en stund vart hon går den här gången. Hon gick just förbi balkongen i mörkret på väg någonstans på sydlig kurs.

Som framgår av bilderna så ligger smugglarna kvar. Simone blev de aldrig av med på auktionen som hölls och nu har hon samlat ännu mera rost.

Ytorna i hamnen belades med ny asfalt i somras så där är ganska rent nu men några kryssningsfartyg har det inte varit på länge. För min del gör det inget om vi istället kunde få in torrlastare istället lite oftare.

Ha det så bra, jag återkommer med Ledra Pride senare och vart Alta tog vägen (hon från Afrika) är också intressant.
Hej så länge.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Prides ärende ikväll visade sig vara ett besök hos en mycket stor tanker som ligger långt ut i Messinian bay. Hon ligger vid låringen på tankern. Tankern är Pantariste från Malta på 309287 tdw, byggd 2002. Hon ligger nu utan styrfart med en mindre tanker långsides. Det är den grekiska tankern Kriti på 47999 tdw. Detta verkar vara något nytt från i år och det är väl här som Ledra Pride funnit en födkrok.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ITI#158147


http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ISTE#first


De två stora bilbåtarna ligger kvar hos oss men är ofta ute och rör på sig.

Alta som var från Tanzania ligger fortfarande vid Salamina utanför Aten. Hon har flyttat sig närmare Salamina där det ligger ett varv som heter Spanopoulos Hellenic Shipsyard. Det är ett reparationsvarv.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja tack för trevliga julbilder. Bulkern gör kanske bara en proviantering även hon. Båtar som Leda Prides har kanske inte häcken full heller med jobb men man tar det man kan få. Ja då blir väl Alta reparerad då så snart får du kanske se henne hos er igen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta var på väg till Västindien när haveriet inträffade ute i Messinian Bay. Jag har en känsla av att hon ger sig iväg västerut om hon blir reparerad. Men man vet aldrig. Tankbåten Minerva ligger fortfarande långsides den stora tankern Pantariste. Ledra Pride har däremot återvänt till hamnen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är kanske inte osannolikt att hon är såld till Västindien eller Sydamerika om ett mindre fartyg likt hon har en sådan destination på AIS. Det finns en bättre marknad för små fartyg där. Väldigt många mindre har hamnat där över under senare år. Man befinner sig i lite olika lägen på olika platser runt om i världen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ytterligare en stor tanker i yttre Messinian Bay har fått en något mindre tanker långsides. Det är Georgy Maslov IMO 9610793 på 122 tusen tdw och med Liberia flagg som kommit och ligger med restricted manoeuvrability. Jag gissar att det är den långsides liggande tankern som ger henne den benämningen. Tankern som ligger långsides är SCF NEVA från Liberia på 47 tusen tdw. Hon kom från Tuapse på den ryska svarta havskusten. Tuapse är slutstation för oljeledningar från Kaukasus. På AIS-bilden ser det ut som fartygen ligger med ca 50 meters avstånd? när man förstorar. Georgy Maslov har kommit från Sarroch oljeterminal på södra Sardinien. Nytt för i år. För mig verkar det som man ligger här ute och lastar om olja till större enheter.

Ledra Pride har gått ut igen och ligger ett par distansminuter nor om den andra stora tankern, Pantariste, som fortfarande har besök av en mindre tanker Minerva Rita som också kommit från Ryssland, Novorossijsk. Det ligger på svarta havskusten en bit öster om Krim. Man börjar nästan se ett mönster i detta. Och Ledra Pride får arbete för att hjälpa till med säkerheten antar jag, ett ännu så länge inte alltför betungande arbete. Men det hörs väl inte alltför bra med denna hantering i närheten av vår kust. De ligger på behörigt avstånd från land men om det nu är så att de lastar om olja så har de en ledning mellan sig som i det här fallet är den svaga punkten.

Det är därför Ledra Pride har stationerat sig här i Kalamata och Messinian Bay. Platsen ligger bra till och det finns gott om utrymme med inte allt för mycket trafik om man inte lägger sig i farleden som går söder om Grekland mot Italien. Där är mycket trafik. Men just nu ligger de 10 - 20 distansminuter nord om den leden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Georgy Maslov och SCF Neva som legat långsides varandra i yttre Messinian Bay har skilts åt. Geofry Maslov som var den större på 122 tusen tdw är på väg till Pascagoula i USA. SCF NEVA är återigen på väg tillbaka till Taupse i Ryssland vid Svarta havet.

Även det andra paret har skiljts åt. Supertankern Pantariste ligger kvar i yttre Messinian Bay med dest OPL Kalamata, vad nu det betyder. Den mindre Minerva Rita har fortfarande Kalamata som dedtination men går med 12 knop åt SO.

Ledra Pride har återvänt till hamnen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Som vanligt gäller det att spara pengar i sjöfart. OPL= Off Port Limit. Ett hamnstopp kostar tid, tid är pengar. Likväl slipper man hamnavgifter, lotsar och liknande genom att man gör sitt "stopp" en bit ut, utanför hamnområdet. Det räcker att sänka farten en smula så kommer ett servicefartyg ut med provianten man vill ha, reservdelar fartyget kan tänkas behöva eller att man tex gör ett besättningsbyte i farten. På samma gång slipper du massa kul administration kopplad till anlöpet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ekmen som finns på bilderna ovan kom iväg den 20 december och befinner sig just nu söder om Sicilien på väg till Aveiro i Portugal dit hon beräknas anlända den 27.
Post Reply