Skutor
Re: Skutor
Tack Klas, Jag hade för mig att det var en träbåt. Den som du säger är en sk engelsk kutter.
Re: Skutor
Det fanns som synes två olika fartyg med namnet Shamrock, en engelsk kutter och en stållogger.
Loggern i Gullholmens hamn är DYNING, regnr 9367, 155 tdw, byggd 1914 i Leiden. Den svartmålade skutan är troligen GULLSKÄR, reg nr 7746, 160 tdw, byggd 1914 i Marstal.
Loggern i Gullholmens hamn är DYNING, regnr 9367, 155 tdw, byggd 1914 i Leiden. Den svartmålade skutan är troligen GULLSKÄR, reg nr 7746, 160 tdw, byggd 1914 i Marstal.
Re: Skutor
Bra att du inte sade Knape på järnbåten för det stämmer inte med styrhytten vad jag minns. Men Knape var den enda järnbåt jag kunde komma på som brukade ligga på Gullholmen. Ursäkta att jag sade kutter om träskutan. Det syns ju på springet att det inte är någon engelsk kutter (som tidigare fanns i massor på Gullholmen). Gullskär känner jag inte till.
Re: Skutor
Det kan det absolut stå!Torsten H wrote:Kan det stå DROGDEN?
Fanns det en sådan?
Re: Skutor
Den passar bra in;
381 brt, 600 tdw, byggd 1917 i Svendborg av Svendborg Skibsvaerft og Maskinbyggeri , # 18, av stål. 160 hk Holeby diesel, 4 cyl, 4-t.
1918, jan: levererad till Rederi AS Drogden (J Övrebeck), Köpenhamn. DROGDEN. Signal: NVWP.
1922: Rederi AS Halla (T C Christensen), Kph.
1928: C Alme, Kph.
1929: AS Margit (E S Bang-Ebbestrup), Kph.
1930: Luigi Gotelli & Co, Genua. NINI PODESTÀ. Signal: PAHX.
1934: Riccardo Garrè, Viareggio. FRANCESCO GARRÈ. Signal: IREA senare INHW.
1940, jan: rekvirerad av Kungliga Italienska Flottan (Regia Marina) som vaktfartyg med beteckningen: V 113.
1941, aug 23: torpederad och sänkt i Sirtebukten av brittiska ubåten TETRARCH.
381 brt, 600 tdw, byggd 1917 i Svendborg av Svendborg Skibsvaerft og Maskinbyggeri , # 18, av stål. 160 hk Holeby diesel, 4 cyl, 4-t.
1918, jan: levererad till Rederi AS Drogden (J Övrebeck), Köpenhamn. DROGDEN. Signal: NVWP.
1922: Rederi AS Halla (T C Christensen), Kph.
1928: C Alme, Kph.
1929: AS Margit (E S Bang-Ebbestrup), Kph.
1930: Luigi Gotelli & Co, Genua. NINI PODESTÀ. Signal: PAHX.
1934: Riccardo Garrè, Viareggio. FRANCESCO GARRÈ. Signal: IREA senare INHW.
1940, jan: rekvirerad av Kungliga Italienska Flottan (Regia Marina) som vaktfartyg med beteckningen: V 113.
1941, aug 23: torpederad och sänkt i Sirtebukten av brittiska ubåten TETRARCH.
Re: Skutor
Torsten H wrote:Den passar bra in;
381 brt, 600 tdw, byggd 1917 i Svendborg av Svendborg Skibsvaerft og Maskinbyggeri , # 18, av stål. 160 hk Holeby diesel, 4 cyl, 4-t.
1918, jan: levererad till Rederi AS Drogden (J Övrebeck), Köpenhamn. DROGDEN. Signal: NVWP.
1922: Rederi AS Halla (T C Christensen), Kph.
1928: C Alme, Kph.
1929: AS Margit (E S Bang-Ebbestrup), Kph.
1930: Luigi Gotelli & Co, Genua. NINI PODESTÀ. Signal: PAHX.
1934: Riccardo Garrè, Viareggio. FRANCESCO GARRÈ. Signal: IREA senare INHW.
1940, jan: rekvirerad av Kungliga Italienska Flottan (Regia Marina) som vaktfartyg med beteckningen: V 113.
1941, aug 23: torpederad och sänkt i Sirtebukten av brittiska ubåten TETRARCH.
Tack för detta och frågan har sannolikt fått sin lösning
Bilden i sin helhet finns på länken.
http://ericssonska.se/gota-alv/
Re: Skutor
Fint foto - vem ägde pråmarna, som Zeus bogserar?
Jag skickar med ett foto på Drogden som italiensk.
Jag skickar med ett foto på Drogden som italiensk.
-
- Posts: 18
- Joined: 01 Nov 2016, 11:48
Re: Skutor
LR
Har fått ta del av ett dokument om Örnen 7833 som kan vara ett utdrag/en avskrift från fartygsregister. Där förekommer förkortningen LR, som ex-vis LR 1961-1964:partrederi Örnen (Bengt Birger Lindros).
LR förekommer endast i anslutning till uppgifter frän skutans tid i dansk resp. finsk ägo. Vad kan bokstäverna LR stå för?
Har fått ta del av ett dokument om Örnen 7833 som kan vara ett utdrag/en avskrift från fartygsregister. Där förekommer förkortningen LR, som ex-vis LR 1961-1964:partrederi Örnen (Bengt Birger Lindros).
LR förekommer endast i anslutning till uppgifter frän skutans tid i dansk resp. finsk ägo. Vad kan bokstäverna LR stå för?
Re: Skutor
Torsten H wrote:Fint foto - vem ägde pråmarna, som Zeus bogserar?
Jag skickar med ett foto på Drogden som italiensk.
Ja, vem ägde pråmarna?
Säfveåns AB ägde förmodligen Zeus vid fototillfället. Kan dom också ägt pråmarna?
Bifogar bild på en av pråmarna...
Re: Skutor
Det är nog så, att de också ägde pråmarna. En donkeypanna står för om förmasten för ånga till lastvinscharna.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skutor
moose65
Inlägg Re: Skutor
Hej!
Jag söker fotografier och historik om skutor från Kållandsö.
Skutorna jag söker finns på länken nedan:
http://klubbmaritim.com/efterlysningen/
Här är den sista som jag tror mig ha koll på ,nämligen nr: 4214 SVANEFJORD
ex, AGA byggd i Södra Garn 1903
59 brutto och 45 netto Ton ,
brann och sjönk i Vänern 6/1 1952
Vill minnas det finns bilder från bärgningen av lasten inne på Cafét -butiken vid Campingen i Dalbergså vidare har jag någonstans fått en rejäl lunta som är någon sorts avhandling om folk och båtar på kålland !
tar mej friheten att lägga in de listor som finns i slutet över båtar och folk
Inlägg Re: Skutor
Hej!
Jag söker fotografier och historik om skutor från Kållandsö.
Skutorna jag söker finns på länken nedan:
http://klubbmaritim.com/efterlysningen/
Här är den sista som jag tror mig ha koll på ,nämligen nr: 4214 SVANEFJORD
ex, AGA byggd i Södra Garn 1903
59 brutto och 45 netto Ton ,
brann och sjönk i Vänern 6/1 1952
Vill minnas det finns bilder från bärgningen av lasten inne på Cafét -butiken vid Campingen i Dalbergså vidare har jag någonstans fått en rejäl lunta som är någon sorts avhandling om folk och båtar på kålland !
tar mej friheten att lägga in de listor som finns i slutet över båtar och folk
Last edited by Klas Andersson on 07 Apr 2017, 05:55, edited 1 time in total.
Mvh Klas
Re: Skutor
Klas, Jag har lagt in en bild här tidigare, en del av en bild på vinterupplagda skutor i Skärhamn. Den är från krigsåren för Aga har målad flagga på utsidan.