Dieselmotorn
Re: Dieselmotorn
Kan det ha blivit en utförsäljning av kvarvarande varulager några år efter nedläggningen som är orsak att de kom att nyttjas så många år efter nedläggningen av tllverkningen?
Fredrik Ahlman
Re: Dieselmotorn
Jag tror också, att någon annan tog över, och jag gissar på Jönköpings Motorfabrik/ June Munktell, eftersom två av skutorna fick sådana motorer. Karl Isberg var modernare och köpte en B&W Alpha till Messina.
En uppgift anger, att man byggde Zoroasters motor plus ytterligare 7 ofärdiga motorer, så de kan ha varit några av dessa, som byggdes färdiga.
Skutskepparna var rädda för de höga trycken i en diesel, därför var de skeptiska.
En uppgift anger, att man byggde Zoroasters motor plus ytterligare 7 ofärdiga motorer, så de kan ha varit några av dessa, som byggdes färdiga.
Skutskepparna var rädda för de höga trycken i en diesel, därför var de skeptiska.
Re: Dieselmotorn
Jag har digitaliserat omkring 150 bilder från Nobel, men ingen på någon liten 2 cylindrig motor.
Bifogar en produktbild på en större stationär 2-cyl samt en rejäl pjäs avsedd för u-båt.
Båda är garanterat produkter från tiden i St. Petersburg. Varför man tar fram en sådan produktbild med Nynäshamn på kan man fråga sig?
Tydligen gick bilden till branschtidningen " Motorship"...
Bifogar även en bild på Zoroasters maskin med Anton Carlsund vid dess sida.
Jag har en trycksak från Nobel i Nynäshamn tryckt 1925, och året därpå lade man ner verksamheten där.
Motorkonstruktör Oscar Derans, som varit med redan i St. Petersburg värvades till det nästan uträknade Nydqvist & Holm i Trollhättan 1926
för att där starta upp ett nytt ben - dieselmotortillverkning.
Bifogar en produktbild på en större stationär 2-cyl samt en rejäl pjäs avsedd för u-båt.
Båda är garanterat produkter från tiden i St. Petersburg. Varför man tar fram en sådan produktbild med Nynäshamn på kan man fråga sig?
Tydligen gick bilden till branschtidningen " Motorship"...
Bifogar även en bild på Zoroasters maskin med Anton Carlsund vid dess sida.
Jag har en trycksak från Nobel i Nynäshamn tryckt 1925, och året därpå lade man ner verksamheten där.
Motorkonstruktör Oscar Derans, som varit med redan i St. Petersburg värvades till det nästan uträknade Nydqvist & Holm i Trollhättan 1926
för att där starta upp ett nytt ben - dieselmotortillverkning.
Re: Dieselmotorn
Tack alla för den fina historiken och alla bilder.
Sitter och gräver i faderns gamla bilder och betyg.
Han började på Nobel Diesel 1921 och höll på där till slutet av 1923, det är han som står på maskinen på Mickes tredje inlägg..
Sedan så blev det Zoroaster från det till slutet 1929, han var dock en mellantid hos Nobel.
Hittade också lite bilder, men kan inte skanna dom så vill någon, kanske Micke så kan vi kanske köra dom via snigelpost mellan oss.
Efter Zoroaster var han i Neptuns Belos i medelhavet, det måste varit en lugn tid för mest bilder från Aten, Pireus, Istanbul och andra medlhavshamnar, bara en där man ligger långsides en haverist. Kommer ihåg att han tyckte denna tid var trevlig. Ja även Nobel och Zoroaster var en fin tid.
D
Sitter och gräver i faderns gamla bilder och betyg.
Han började på Nobel Diesel 1921 och höll på där till slutet av 1923, det är han som står på maskinen på Mickes tredje inlägg..
Sedan så blev det Zoroaster från det till slutet 1929, han var dock en mellantid hos Nobel.
Hittade också lite bilder, men kan inte skanna dom så vill någon, kanske Micke så kan vi kanske köra dom via snigelpost mellan oss.
Efter Zoroaster var han i Neptuns Belos i medelhavet, det måste varit en lugn tid för mest bilder från Aten, Pireus, Istanbul och andra medlhavshamnar, bara en där man ligger långsides en haverist. Kommer ihåg att han tyckte denna tid var trevlig. Ja även Nobel och Zoroaster var en fin tid.
D
Re: Dieselmotorn
Jag kan lägga in alla bilder jag har från bygget av Zoroasters maskin, så kan du kolla om det samma som du också har, sign "Zoroaster".
Återkommer ikväll...
Återkommer ikväll...
Re: Dieselmotorn
Bilder från Oscar Dreans arkiv.
Verkstäderna i Nynäshamn - Nobel Diesel
Bereder plats för Zoroasters maskin
Verkstäderna i Nynäshamn - Nobel Diesel
Bereder plats för Zoroasters maskin
Re: Dieselmotorn
Nu har jag tillgång till en Bureau Veritas registerbok - det var där, som Gunborg och Messina var klassade:
Gunborg - 74 hk, 2 cyl, 2-t, 290 x 340 mm, 340 vpm, tillverkad 1925
Messina - 100 hk , 2 cyl, 2-t, 340 x 480 mm, 300 vpm, tillverkad 1924
Jag återkommer till Heimdals motor, när/om jag får tillgång till rätt BV-register. LR/Sv Skl anger: 95 hk, 2 cyl, 2-t, 280 x 350 mm, ? vpm, tillverkad 1929(?).
Jag har inte tillgång till något BV-register för de åren, då Heimdal hade den här motorn. Norske Veritas registerbok har: 70 hk, 2 cyl, 2-t, 280 x 350 mm, tillverkad 1929.
Gunborg - 74 hk, 2 cyl, 2-t, 290 x 340 mm, 340 vpm, tillverkad 1925
Messina - 100 hk , 2 cyl, 2-t, 340 x 480 mm, 300 vpm, tillverkad 1924
Jag återkommer till Heimdals motor, när/om jag får tillgång till rätt BV-register. LR/Sv Skl anger: 95 hk, 2 cyl, 2-t, 280 x 350 mm, ? vpm, tillverkad 1929(?).
Jag har inte tillgång till något BV-register för de åren, då Heimdal hade den här motorn. Norske Veritas registerbok har: 70 hk, 2 cyl, 2-t, 280 x 350 mm, tillverkad 1929.
Re: Dieselmotorn
Tror med säkerhet att det är farsan längst till höger på första bilden.
Vad jag kommer ihåg av hans berättelser från Nobel så var dom inte många som jobbade där. Kan ha varit hela arbetsstyrkan.
Nästan så man gråter när man ser dessa bilder.
Och som jag skrivit någonstans tidigare så var det flera som hade arbetat för bröderna Nobel i Ryssland som fick jobb här.
Dom fick ju även tomter i Huddinge av Bröderna.
Dom tog väldigt bra hand om dessa tidigare svensk-ryssar när dom flytt hit i sambasn med 1:a världskriget.
D
Vad jag kommer ihåg av hans berättelser från Nobel så var dom inte många som jobbade där. Kan ha varit hela arbetsstyrkan.
Nästan så man gråter när man ser dessa bilder.
Och som jag skrivit någonstans tidigare så var det flera som hade arbetat för bröderna Nobel i Ryssland som fick jobb här.
Dom fick ju även tomter i Huddinge av Bröderna.
Dom tog väldigt bra hand om dessa tidigare svensk-ryssar när dom flytt hit i sambasn med 1:a världskriget.
D
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Dieselmotorn
Finns det någon sådan maskin i drift än? ser ju helmysig ut o ha i vardagsrummet! min MD96a bleknar ju..
Re: Dieselmotorn
Har en del ritningar så du kanske kan snickra ihop en , jag hjälper dig
Men du kan inte tänka dig en Edvinrude 67;a 8 hästars jubileumsmodell istället?
Bukar starta efter 31 knyck och 73 satans djävlar.......
D
Men du kan inte tänka dig en Edvinrude 67;a 8 hästars jubileumsmodell istället?
Bukar starta efter 31 knyck och 73 satans djävlar.......
D
Re: Dieselmotorn
Känner du igen några bilder "Zoroaster"?
Vill du ha någon bild i större format kan jag sända dig.
Här kommer några till på denna maskin.
Kommer fler imorgon om intresse finns...
Vill du ha någon bild i större format kan jag sända dig.
Här kommer några till på denna maskin.
Kommer fler imorgon om intresse finns...
Re: Dieselmotorn
Micke - finns det några foton på de mindre motorerna?
Det fanns ytterligare en skuta med en Nobel diesel; 4598 Dagny, då hemmahörande på Koster, senare Nordvik; jag återkommer med detaljer.
Det fanns ytterligare en skuta med en Nobel diesel; 4598 Dagny, då hemmahörande på Koster, senare Nordvik; jag återkommer med detaljer.
Re: Dieselmotorn
Torsten, jag återkommer i tråden med andra motorer.
Först lite bilder till från Zoroaster...
Först lite bilder till från Zoroaster...
Re: Dieselmotorn
Liten dieselmotor?
Jag har inga säkra belägg att det är Nynäshamn, men bildernas kronologi och med den rätta känslan finns denna motorn.
Med risk att bli idiotförklarad - är detta en 2 cyl sak som skulle kunna sättas i en skuta?
Jag har inga säkra belägg att det är Nynäshamn, men bildernas kronologi och med den rätta känslan finns denna motorn.
Med risk att bli idiotförklarad - är detta en 2 cyl sak som skulle kunna sättas i en skuta?