Skutor
Re: Skutor
Tremastskonaren Ethel 8356 råkade segla på en rutten dykdalb i Schulups hamn den 28 augusti 1944. Jag vet att de gjorde många resor till Tyskland under kriget och det låter kanske tyskt men var ligger denna hamn? De gjorde även resor till England men för mig låter det mera tyskt. Någon som är bra på att hitta? Kanske det är felstavat?
Re: Skutor
Felstavat - Schlutup skall det vara, en stadsdel i Lübeck.
Re: Skutor
Tack för det Torsten. Tänk vad viktigt det är att bokstäverna kommer på rätt plats.
Re: Skutor
På resa mellan Västervik och Stockholm den 22 september 1946 med galeasen Folke 6238 blev man tvungna att sätta henne på land vid Hästskär på grund av att hon sprungit läck. Om man söker på Hästskär får man många förslag i Finland och några få på Sveriges ostkust. Det som jag fastnat för ligger vid den inre farleden, ca 9 distansminuter NV om Landsort. Att man gick långt där inne på land kan ha berott på flera orsaker (väderleken inte minst). Det är avsevärt mycket längre såvitt jag kan se. Är jag helt ute och cyklar med val av detta Hästskär?
Re: Skutor
Du har hittat rätt Hästskär. Det var inte ovanligt, att småskutorna gick den här inre vägen. Särskilt om det var västliga vindar, så var det klokt att gå här.
Re: Skutor
Liten kan man verkligen säga att Folke var. 19,29 enligt 1923 års skeppslista. Och märkligt nog står det om henne att hon riggades om till galeas 1886. Bilbrevet är från oktober 1885. Det måste väl då innebära att hon byggdes som skonare. Jag tycker att det är dålig plats för en stormast på bilderna men främre masten har i så fall flyttats. Alternativt att honbyggdes med 1 mast. Hon var ju liten. Ovanligt liten för att vara byggd i Marstal men man kanske hittar flera om man studerar den danska skeppslistan. 1885 var väl byggena över lag mindre.
Last edited by imar on 27 Apr 2016, 02:59, edited 1 time in total.
Re: Skutor
Är det samma båt på båda fotografierna? Röstjärnen stämmer, styrhytten verkar stämma, påmålade flaggor på samma ställe stämmer, färgerna på flaggorna stämmer inte, den undre bilden är suddig så man kan inte vara säker på styrhytten. Det som stör mig mest är att det vackra spring som finns på den undre bilden inte finns på den övre.
Re: Skutor
Det är Fortuna på båda fotona. Det understa, taget på Hjärteröfjorden, om jag inte minns fel, bör vara det tidigaste.
Re: Skutor
Den större bilden verkar vara mycket tidigare men det kan inte skilja så många år med hänsyn till krigsmålningen. Kan det vara en synvilla att springet är så mycket bättre på den stora bilden eller kan det gå så fort utför. Eller är det bara jag som tycker att springet har förändrats mycket på kort tid. Jag tvivlar inte på att det är samma Fortuna, tycker bara det verkar konstigt. Kanske hon blev hårt utnyttjad under kriget i kombination med mindre underhåll. Som mest kan väl skillnaden i tid vara 5 år ca.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Skutor
Jag är totalt okunnig i detta ämne, förändringar i springet och så kallad kattrygg, är det en statisk förändring, eller något som så att säga kan pressas tillbaka?
Jag noterar i alla fall att på den ena bilden är skutan lastad och på den andra olastad.
Det är väl inte möjligt att till exempel en centralt placerad tung last kan påverka skrovets form?
Jag noterar i alla fall att på den ena bilden är skutan lastad och på den andra olastad.
Det är väl inte möjligt att till exempel en centralt placerad tung last kan påverka skrovets form?
Re: Skutor
Jag har varit inne på liknande tankar men inte satt det på pränt som du Knut. Har aldrig hört talas om att det kan vara så.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Skutor
Det är inte bara skrovet hos Fortuna som tycks ha ändrat form, tittar man på masthöjden blir det ännu mera uppenbart att något hänt.
Re: Skutor
Fortuna: det översta fotot är inte bra skannat. Jag har sett samma foto på annat håll, och på det har hon samma spring, som på det undre.
Att masterna inte är samma på de båda fotona, är en synvilla, som kanske också beror på skanningen. Den här riggen med pålmaster kom till i Skärhamn.
Carl Holzerland jr i Barth byggde 4 st 3-mastskonare och 2 st 2-mastskonare; alla 4 3-mastarna och en 2-mastare kom till Sverige. Meta såldes till Stocken på Orust och sedan till Byxelkrok på Öland, Anna-Lisa kom till Skärhamn, och Ellen hamnade på Stora Kornö. 2-m-sk Freden var den sista i Tyskland byggda träskutan - byggd 1926 - och kom till Ulebergshamn.
Att masterna inte är samma på de båda fotona, är en synvilla, som kanske också beror på skanningen. Den här riggen med pålmaster kom till i Skärhamn.
Carl Holzerland jr i Barth byggde 4 st 3-mastskonare och 2 st 2-mastskonare; alla 4 3-mastarna och en 2-mastare kom till Sverige. Meta såldes till Stocken på Orust och sedan till Byxelkrok på Öland, Anna-Lisa kom till Skärhamn, och Ellen hamnade på Stora Kornö. 2-m-sk Freden var den sista i Tyskland byggda träskutan - byggd 1926 - och kom till Ulebergshamn.
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Skutor
Ja, dåligt underhåll och dålig skanning kan förstöra det vackraste skrov...
Re: Skutor
Kan Anni 6308 möjligen vara byggd på Holzerlands varv? Hon är känd som galeas så hon ryms inte i din uppräkning Torsten (om hon inte var omriggad) men juniors far med samma namn byggde ju också båtar där på samma ställe och även hans farfar. Jag hittar ingen närmare beskrivning på byggställe för Anni än Tyskland. Först kända namn som jag sett var Galathea.