Är det här sista spiken i skärgårdstrafiken.
Liknar Amerikansk juridik där ett getingbett ombord i en båt kan utlösa millionskadestånd.
http://www.sjofartstidningen.se/okat-an ... b-49571545
Utökat person ansvar för skador.
- Janne Duczynski
- Posts: 108
- Joined: 03 Jan 2006, 18:31
- Location: Falun
Re: Utökat person ansvar för skador.
Är .väl bra med ansvar men nu går det väl till överdrift
Slog i huvudet förra året på en W-båt, kanske skall lämna in anmälan. Båten bör helt klart byggas om samt ett skadestånd till mig för lidande, sveda värk och kanske följder.
Visserligen, Janne du känner ju mig, så var det ju ingen vital kroppsdel som blev skadad
Douglas
Lite off men blev skadad på sjukhus 2003 och där finns detta inte för dom tycker att lite bör man tåla trots att det lätt till ständig värk, sjukpensionering och en satans massa skit med följder efter medicineringar.
ds
Slog i huvudet förra året på en W-båt, kanske skall lämna in anmälan. Båten bör helt klart byggas om samt ett skadestånd till mig för lidande, sveda värk och kanske följder.
Visserligen, Janne du känner ju mig, så var det ju ingen vital kroppsdel som blev skadad
Douglas
Lite off men blev skadad på sjukhus 2003 och där finns detta inte för dom tycker att lite bör man tåla trots att det lätt till ständig värk, sjukpensionering och en satans massa skit med följder efter medicineringar.
ds
Re: Utökat person ansvar för skador.
USA skadestånden är sinnessjukan medan vi i Sverige är nästan åt andra hållet, ett mellanting vore kanske mer lämpligt. Dock så är ju rederiet försäkrat i sitt bolag men på sikt leder väl detta till högre premier om skadestånden växer till antal och volym.
Det nya nu är ju den sk Nairobi konventionen som träder i kraft i april. Den reglerar ansvar bla kring bortforsling och sanering av vrak. Där har ju rederiet också fullt ansvar och måste ha försäkring för att ens få lämna kaj. Gäller alla tom fritidsbåtar över GT20 i internationell trafik. Sverige har som vanligt inte ratificerat konventionen så svenska fartyg får fixa sina cert i tex Danmark som har ratificierat.
En sak är klar kostnaderna för att bedriva sjöfart växer ständigt.
Det nya nu är ju den sk Nairobi konventionen som träder i kraft i april. Den reglerar ansvar bla kring bortforsling och sanering av vrak. Där har ju rederiet också fullt ansvar och måste ha försäkring för att ens få lämna kaj. Gäller alla tom fritidsbåtar över GT20 i internationell trafik. Sverige har som vanligt inte ratificerat konventionen så svenska fartyg får fixa sina cert i tex Danmark som har ratificierat.
En sak är klar kostnaderna för att bedriva sjöfart växer ständigt.
Fredrik Ahlman