Hjulångaren Eric Nordevall II
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Svårigheterna kan också bli sådana som man gör dem. En skillnad mellan nu och då är att man 2011 gav sig iväg med replikan mot Stockholm utan att egentligen ha provkört båten. Dopet i Stockholm brådskade. Därav många och påtagliga svårigheter att ta sig genom Göta kanal mot Stockholm. Likaså bjöd resan mot Göteborg 2012 på svårigheter då man fick upp skovelhjulen på kanalbankarna, inte kunde klara svängar utan att påta med långa trästänger i kanalbankarna och grundstötningar i kanalbanken.
På den tiden det begav sig tränade man sina besättningar innan man satte båtarna i trafik. De dåtida hjulångarna gjorde ofta inledningsvis s.k. lustresor för personer som ville betala för att resa med nymodigheten hjulångare. Detta företogs då i farvatten som sjöar där man hade lite mera manöverutrymme att träna inom.
Det har meddelats att replikan ska göra turer i Vättern och Bottensjön under återstoden av sommaren 2012. Turer som borde ha gjorts innan man gav sig i kast med det svårare farvattnet Göta kanal.
På den tiden det begav sig tränade man sina besättningar innan man satte båtarna i trafik. De dåtida hjulångarna gjorde ofta inledningsvis s.k. lustresor för personer som ville betala för att resa med nymodigheten hjulångare. Detta företogs då i farvatten som sjöar där man hade lite mera manöverutrymme att träna inom.
Det har meddelats att replikan ska göra turer i Vättern och Bottensjön under återstoden av sommaren 2012. Turer som borde ha gjorts innan man gav sig i kast med det svårare farvattnet Göta kanal.
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Naturligtvis borde hon provkörts som du säger. Vi får hoppas att den träning besättningen får nu av lustresor ger dem tillräckligt med färdigheter för framtiden. Göta Kanal som på sina ställen kan bli trång för en sådan här båt var väl sannerligen ingen optimal upplärningsplats. Sväng radien borde väl vara stor kan man tro.
Fredrik Ahlman
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Jag mötte upp nordevall i spetsnäskanalen strax innan Forsvik i min jolle med kameran. resan från Sjötorp var det ombytta roller då Patrik stod utkik på bryggan och Peter (fd ägare till Ceres kanalbåt) stod vid rodret. någon "kapten" som på ner resan tog det lite väl försiktigt utan styrfart och hjälp av stöttor o tampar såg jag inte till?
Peter manuvrerade skeppet som en dans genom sjön Vikens grynnor, spetsnäset och billströmmens 2-3 knops medström utan tampar iland eller landkänning. han höll god fart och lång framförhållning på styrandet. god komunikation med Patrik och maskinpersonalen var ett mycket vinnande koncept! inga som helst problem att framföra en hjulångare bara man klarar att göra god styrfart.
Detta var glädjande att se, om erfaren besättning hanterar fartyget är det inga svårigheter att lyckas.
Billströmmens "krök" togs på spring i farten som alla tidigare lastfartyg gjort.
Peter manuvrerade skeppet som en dans genom sjön Vikens grynnor, spetsnäset och billströmmens 2-3 knops medström utan tampar iland eller landkänning. han höll god fart och lång framförhållning på styrandet. god komunikation med Patrik och maskinpersonalen var ett mycket vinnande koncept! inga som helst problem att framföra en hjulångare bara man klarar att göra god styrfart.
Detta var glädjande att se, om erfaren besättning hanterar fartyget är det inga svårigheter att lyckas.
Billströmmens "krök" togs på spring i farten som alla tidigare lastfartyg gjort.
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Av bilderna framgår att fartyget var på väg tillbaka till Forsvik vid det tillfälle som beskrivs. Att besättningen, så som beskrivs, mot slutet av resan tycks ha haft ett bra grepp om fartyget känns bra. De bilder som tagits under utresan mot Göteborg där fartyget i stor utsträckning manövrerats med tampar och bärlingar ("stöttorna" kallades så då sådana en gång var i bruk i kanaltrafiken) gav ju knappast något förtroende för besättningens förmåga att manövrera fartyget. Men resan har ju varit ett tillfälle att närmare lära känna fartyget.m/s munter wrote:Jag mötte upp nordevall i spetsnäskanalen strax innan Forsvik i min jolle med kameran.
Not. Då bärlingar användes i kanaltrafiken var det inte för att manövrera fartygen genom krökar och trånga passager. Det var för att hålla fartygen stilla vid kanalkanten då man väntade vid sluss eller bro.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
har en båtologen där en av willebåtarna fullastad använder sig av en av pollarna för att ta den skarpa kröken i billströmmen.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Ska försöka mig på att lägga in en länk till ett videoklipp på Wilhelm Tham som passerar de trånga passagerna. Gångjärn skulle underlätta
Lyckades inte bädda in den så här kommer en länk istället:
http://www.youtube.com/watch?v=xJPJq5EXpP8
Hittade även Tugtrafik:s snutt på Nordevall:
http://www.youtube.com/watch?v=aw0KC9Yb80c
Lyckades inte bädda in den så här kommer en länk istället:
http://www.youtube.com/watch?v=xJPJq5EXpP8
Hittade även Tugtrafik:s snutt på Nordevall:
http://www.youtube.com/watch?v=aw0KC9Yb80c
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Ett strålande sommarväder för dagens hellyckade utflykt med Hjulångaren.
Avgång kl 13 från varvets brygga. 2,5 timmars resa runt Storön i Bottensjön.
50 passagerare njöt fullt ut av den historiska resan.
Avgång kl 13 från varvets brygga. 2,5 timmars resa runt Storön i Bottensjön.
50 passagerare njöt fullt ut av den historiska resan.
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Ser ut att vara ganska trångt ombord redan med 50 pax. Hur kommer det att se ut med de 120 pax ombord som man talat om i Forsvik?
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Idag söndag 29 juli är det fullbokat på Hjulångarens populära söndagsresa igen. Fint väder väntas.
http://www.paddlesteamer.se/
http://www.paddlesteamer.se/
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Kul att det går bra för dem trots den sommar som varit, fullbokat är ju kanonbra.
Fredrik Ahlman
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Nu är Hjulångaren ute och far igen...
Hjo => Visingsö => Jönköping => Gränna => Forsvik
http://www.paddlesteamer.se/
Hjo
Jönköping
Hjo => Visingsö => Jönköping => Gränna => Forsvik
http://www.paddlesteamer.se/
Hjo
Jönköping
-
- Posts: 11
- Joined: 25 Apr 2012, 18:01
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Trevlig hamnmiljö med "skärgårdsböndernas" småbåtar och med hjulångaren i bakgrunden.
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Hjulångaren lämnade Jönköping den 8 september och gick till Gränna
http://youtu.be/93jCmBAhzfo
http://youtu.be/q_42LdjsDuI
http://youtu.be/93jCmBAhzfo
http://youtu.be/q_42LdjsDuI
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Sår på Båttokig på SVT i fredags, och vilka fina bilder från E Nordevalls resa. Trevlig maskinist som levde sig in i vedeldningen.
Verkligen fint att se.
Hoppas jag får se fartyget i verkligheten.
D
Verkligen fint att se.
Hoppas jag får se fartyget i verkligheten.
D
Re: Hjulångaren Eric Nordevall II
Inte sår utan såg skall det vara sorry boys and girls
D
D