Stora tändkulor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Jag undrar hur mycket endast motorn skulle kosta om man skulle köpa lös den.
Men det är klart, det praktiska att flytta 8-10 ton är väl inte så lätt.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

RUBENS

Post by tugtrafik »

Kanske något för RUBENs maskinhistoriska?
http://www.rubens.se
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Låter trist för Vinga.
Hur mycket får man för henne vid upphugning?

Att man inte får hamnplats vet jag. Jag försökte få hamnplats får Laine när jag funderade på att köpa henne men det visade sig i det närmaste omöjligt så jag gav upp.

Jag förstår varför Sea Side ligger "olagligt" vid Ekerö. de får säkert inte hamnplats för henne.
Det är synd att vårt marina kulturarv behandlas så illa.

Någonstans måste man väl kunna lägga båtar i väntan på renovering. Fast det är klart ingen vill ha båtar som sjunker.
//Mattias
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Motor utan båt

Post by tugtrafik »

Den här bilden av en trecylindrig Skandia (tyvärr utan båt) finns på Tändkulans vänners hemsida: http://www.tandkulan.com/
Image
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

SEFFLE

Post by tugtrafik »

Den här tvåcylindriga SEFFLE motorn finns vanligtvis i Lidköping.
Också den utan båt men fullt körbar
Attachments
lid.JPG
lid.JPG (70.32 KiB) Viewed 14543 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

VALBORG

Post by tugtrafik »

Den här SEFFLEn finns i Sjötorp.
Det är VALBORGS gamla maskin som körs bl.a. under Sjötorpsdagarna i början av juni.
VALBORG skrotades nyligen.
Attachments
valborgsmaskin.JPG
valborgsmaskin.JPG (53.2 KiB) Viewed 14534 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Tändkulans dag

Post by tugtrafik »

Den här SKANDIAn brukar visa upp sig på tändkulans dag i Lysekil.
Den är tyvärr ockå utan båt.
Attachments
skandia.JPG
skandia.JPG (44.51 KiB) Viewed 14528 times
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Det är ingen här som vet om nån 150hk 2cyl Skandia med backslag. Söker en till min King.
Det sitter en i "Byggaren" men om den skall sitta kvar vet man ju inte , men den har förmodligen inget backslag. Arne
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Kula till King

Post by tugtrafik »

Kolla med gubbarna i Lysekil:
http://www.llaurin.se/
eller Kent Olsson i Säffle:
http://www.marinmotormuseum.se/
Rubens maskinhistoriska i Götene vet mycket om gamla maskiner.
http://www.rubens.se/
Testa också länkarna på http://semidiesel.se/
Attachments
king.JPG
king.JPG (45.81 KiB) Viewed 14401 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Munktell museét

Post by tugtrafik »

Dessa två maskiner finns på Munktell-museét i Eskilstuna.
Vet inte om de använts i några båtar?
Attachments
munktell2.JPG
munktell2.JPG (57.73 KiB) Viewed 14212 times
munktell1.JPG
munktell1.JPG (56.12 KiB) Viewed 14215 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

VINGAs maskin

Post by tugtrafik »

Är det någon som vet om det går att rädda fyrskeppet VINGAs härliga Bolinder-maskin?
Vilket fantastiskt dragplåster att dra igång den på någon marknad eller på något museum!
Eller varför inte i ett fartyg!!!!
Attachments
vingasmaskinliten.JPG
vingasmaskinliten.JPG (52.06 KiB) Viewed 13911 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: VALBORG

Post by Skepparättling »

tugtrafik wrote:Den här SEFFLEn finns i Sjötorp.
Det är VALBORGS gamla maskin som körs bl.a. under Sjötorpsdagarna i början av juni.
VALBORG skrotades nyligen.
Här har ni resten av Valborgs framdrivning. Det som fanns kvar en maj dag tidigare i år.
Attachments
Valborg propeller.jpg
Valborg propeller.jpg (296.79 KiB) Viewed 13771 times
Valborg akterparti tvärsnitt.jpg
Valborg akterparti tvärsnitt.jpg (340.51 KiB) Viewed 13770 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: VINGAs maskin

Post by Skepparättling »

tugtrafik wrote:Är det någon som vet om det går att rädda fyrskeppet VINGAs härliga Bolinder-maskin?
Vilket fantastiskt dragplåster att dra igång den på någon marknad eller på något museum!
Eller varför inte i ett fartyg!!!!
:idea:
Borde inte detta fyrskepp ligga Göteborgarna varmt om hjärtat ?

Eller är jag ute och cyklar. :?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

FAXEN

Post by tugtrafik »

Här finns lite godis om M/K FAXSEN från Norge med en 50 hk Wichmann.
http://www.faxsen.com/
http://www.youtube.com/watch?v=RnV1odHZLBc
Bilden visar en större Wichmann-maskin
Attachments
wichman2.JPG
wichman2.JPG (254.42 KiB) Viewed 13033 times
Last edited by tugtrafik on 20 Jan 2008, 16:44, edited 1 time in total.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Mysko det här! Det nästan dräller av tändkulor men ingen 150 hk Skandia (285c)som jag behöver :cry:
Post Reply