falska papper

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Flunkbuster
Posts: 25
Joined: 31 Jan 2005, 10:08
Location: Djurö/Värmdö & Eckerö/Åland

falska papper

Post by Flunkbuster »

Tänkte delge er en historia om vad som hände en skeppare som seglade utan behörighet.
När jag var matros på Minitrans (som avhandlas i detta forum på annan plats) hände det en kväll att vi skulle skifta till en annan kaj. Vi lade ut och vår skeppare drog på för fullt för det var bråttom som vanligt. Minitrans styrde snällt ut i farleden på väg mot den andra lastnings-kajen som var ca 5-10 minuter bort. Nu bar det sig inte bättre än att vår kapten, som f ö var en äldre herre, född och uppväxt i Stor-Tyskland, lyckades köra på fel sida om prickarna vilket fick till följd att det "studsade" rätt friskt ombord när "transingen" for över berg och stenar. Nåväl, vi kom fram till kajen och skepparen var nöjd med att ha hittat fram till denna kaj som låg lite avsides i Uleåborgs stora hamnområde. Lite försynt frågade jag honom om han hade märkt att vi körde på fel sida om prickarna och att vi hade haft bottenkänning. "Nej vetty- jak ärr kapten ock vet nock mintsann hyr man tjörr båt, blev hans svar på äkta tyskfinsk dialekt.
Nu bar det sig inte bättre än att Finska sjöfartsverket fick "nys" om denna grundkänning och ytterligare flera andra tillbud. Att denne skeppare inte hade sina behörigheter i skick var också ett rykte som florerade.
Vid en direkt förfrågan från sjöfartsverket om han kunde visa upp sina papper blev svaret; nej-ni har redan alla papper.
Då frågade man istället om han kunde tala om var han hade läst till kapten. Jodå det kunde han - (i en tysk stad som jag glömt namnet på) 1945 blev svaret. Sjöfartsverket kontrollerade uppgifterna omgående. Efter kontroll konstaterades att det aldrig funnits någon sjöbefälsskola i den stad han nämnde och att den staden f ö var i det närmaste jämnad med marken av flygbombningarna 1944-45. Så slutade denne mans sjömansbana, sjöfartsverket såg till att det blev hastig avmönstring och seglingsförbud på stört. Då hade han varit till sjöss under drygt 40 år varav många år som styrman/kapten med falska papper. En riktig bedrift att klara sig så länge.
Han var under sina sista år innan pensionen verksam som målare på Wärtsilä i Åbo. Där var det iaf ingen som frågade efter behörigheter.
Post Reply