Motorfartyget IRMA nr:5261

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by Klas Andersson »

IRMA (ex PUCK) sjönk i Vänern 30 November 1916, Hon anges vad jag vet till 92 Bruttoton .och hade 5 mans besättning ,

tror jag lagt frågan tidigare ?? men provar igen !

söker bild på henne ?
Motorfabrikat och storlek ?
längd ?

Jag har sjöförklaringen ,och där anges att hon var lastad med 120 Ton Tackjärn ! !!!
är det verkligen möjligt ??
vidare att hon hade 810 st !!! tomma fotogenfat i lasten ,varav en del (450 )som däckslast till 2 meters höjd !

ett "Fotogenfat" är för mig ett vanligt 200 liters "oljefat"
men här måste det väl varit några mindre fat....?
Mvh Klas
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by Lervik »

Hej Klas
Jag tror dom här galvade faten med järnringen är mindre volym/liter i !

M.v.h. Sven
Attachments
5081334325.jpg
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by m/s munter »

Med bra skrotpris är det bara o bärga!! Lancashiresmedjan i Karmansbo behöver äldre tackjärn till sina smidestester! De tar nog emot ett gäng för provsmide. O betalar...
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by Torsten H »

Motor nr 2, som sattes in sommaren 1916 var en 36 hk Bergsund.
Tidigare motorn från 1913 angavs till 70 hk, men den var tydligen urtagen.
Jag är 'på landet', så jag kommer inte åt mina skeppslistor på några veckor, men när jag kommer hem igen, skall du få dimensionerna, men jag gissar på 25 meter +/- 1 meter. Hon mätte 92 brt och 74.55 nrt, när hon sjönk, så hon borde ha lastat ca 140 ton last, och 800 st tomfat à 20 kilo(?) + 120 ton tackjärn låter rimligt.
Men hade hon verkligen lastat tackjärnet i Stockholm?
Det anges i haverirapporten, att hon var på resa Stockholm - Göteborg, när hon förliste.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by kapstans »

Ett fat förr var 157 liter medan dagens fat är 208 liter som fylls till 200.
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by Klas Andersson »

Hej
ja ungefär de mått jag inbillat mig ochså ,

Jo hon hade faktist lastat 120 ton tackjärn vid Värtan i Stockholm !!

även om ett dåtida fat var på bara 157 liter ....? Hur såg dom ut ??
de på bilden med järnringar har väl samma storlek som en modern plåttunna ?=208 liter ?

810 st blir ett jätteberg !!!!
men ok hon hade 2 meter hög däckslast , men förlorade 45 st av den vid Bokö-Oxelösund på grund av hårt väder !
sen hade dom full storm när de kom till vänern och låg i lä vid Onsö och inväntade lugnare väder ,
men gav sig sen ut trots hård vind ........... borde varit cirka 700 fat som flöt loss och drev runt på Vänern efter detta !
jag förutsätter att luckorna bröts loss och de flesta av dom i rummet flöt upp!!
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by Torsten H »

Flöt dom?? De var ju rätt tunga. Jag hade mycket att göra med sådana fat i min ungdom, jag hjälpte handlar'n att sälja bensin, men provade ju aldrig, om de flöt som tomma.
Jag kan tänka mig, att de rymde en US barrel = knappt 159 liter. Den mesta oljan kom från USA vid den här tiden.
Jag har just pratat med en pensionerad oljehandlare, som säger, att de faten, som syns på fotot, rymmer 195 liter, och då minns jag rätt. Men om de här faten fanns 1916, det vet jag inte.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by kapstans »

Jag blandade visst ihop handelsmåttet och därtill 2 liter fel. Så sant US Barrel 159 liter.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Motorfartyget IRMA nr:5261

Post by Torsten H »

Vi får hoppas, att du hittar båten och kan få upp tackor. Var de alltid stämplade med respektive bruks stämpel?
Post Reply