Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ek och fur som byggnadsmaterial:
man kan inte på något sätt avgöra vilket träslag ett fartyg är byggt av genom att se i skeppslistan! Inte i Bureau Veritas registerböcker heller - det står bara vilka träslag, som använts, inte proportionerna. Det enda klassällskap, som mera utförligt anger detta, är Germanischer Lloyd.
Annars får du använda tumregeln, som han hade, som under kriget gjorde lärkpastej. Han använde hälften av varje - en lärka och en häst.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

En variant av pastejhistorien är han som gjorde kycklingpastej. Han hade också 50% kyckling i pastejen. En kyckling och en häst.

I de allra flesta fall när ek och fur använts vid byggnationen står det EF men i några fall står det FE. Vad jag undrade över var om det funnits någon tanke med att inte skriva på samma sätt varje gång när samma träslag använts. Kanske inget att fundera över.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fartygsregistret lade sig knappast i/var inte intresserade av, vad anmälaren skrev om vilket/vilka byggnadsmaterial, som hade använts.
I svenska skutbyggen var kanske stävarna och pallposter till ankarspelet plus lite småplock av ek - inte mycket mera.
Och som sagt, Bureau Veritas, som klassade nästan alla svensk/svenskbyggda träfartyg, anger aldrig vilket träslag, som har använts var.
Men det gjorde Germanischer Lloyd. Om vi tar Antares II >Jan-Sture som exempel, så ser vi: E-eb-b = spant av ek, bordläggning av ek ock bok (under barlastvattenlinjen), köl av bok. De två bultarna med skallar talar om att hon var 'Eisenfest' - bultad med galvad järnbult både under och ovan vattnet. Hon skulle inte till tropiska vatten. Sedan ny stråkköl och driven/kalfatrad i botten i mars 1923.
Attachments
Antares II  JPVR GL 1929.jpg
Antares II JPVR GL 1929.jpg (34.27 KiB) Viewed 14486 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten! Som vanligt är tyskarna mycket noggrannare än alla andra.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor

Post by johanmmolin »

Image
Foto från Sjöhysteriska.

Motorfartyget Neptun. b 1915 Sjötorp.

Reg.nr 5722
Rederi/ägare Emil T Karlsson
Byggår 1915
Varv Sjötorps varv
Längd över allt 19,94 meter
Bredd över allt 6,30 meter

Återfinns i passagelistor Norsholm 1915:
maj 7
okt 17

Sedan kan jag inte hitta henne (honom!) mera. Vad var detta för farkost?
(Ursäkta om detta är gränsfall för att passa in under begreppet "skutor"!)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Neptun byggdes för 3 bröder Karlsson i Häggeby mellan Sigtuna och Uppsala, så det var troligen bara på leveransresan från Sjötorp, plus en resa till, som den passerade genom Göta kanal. Fartområdet senare bör ha varit Mälaren och övriga vatten runt Stockholm.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Johanmmolin, det tycker jag passar alldeles utmärkt här. Men jag stötte på ett litet problem idag som kanske någon kan hjälpa mig med.

Galeasen Alma 3499 byggdes i Kungsviken på Orust 1899 för en H J Christiansson i Hunnebostrand enligt uppgifter jag sett. När jag försöker verifiera den personen så hittar jag honom inte. Däremot hittar jag en Johan Henrik Kristensson som var född den 9 november 1844. Han var både fiskare och skeppare och var född i Tossene men hade adress i Hunnebostrand. Jag såg även någon annan som kan kandidera men det stod inget om skeppare.

Som kuriosa kan jag nämna följande. Två bröder från Skärhamn, Bernhard och Johan, köpte galeasen 1906. Båda bröderna var då ogifta. Bernhard gifte sig 1908 och kan ni gissa vad bruden hade för namn? Hon hette Alma.

Kan det vara så slumpartat eller valde han en flicka med samma namn som skutan eller blev skutan namnändrad efter bruden? Det kan ju vara fel i kyrkboken också.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Av någon anledning vände jag på initialerna beträffande Almas ägare i mitt förra inlägg. Där jag skrev H J Christiansson skall stå J H Christiansson. Värmen?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var Johan Henrik Christiansson (ibland benämnd Christensson) i Hunnebostrand som lät bygga Alma vid Kungsviken Orust 1906. Galeasen döptes efter Christianssons dotter Alma som var född 1879. Galeasen blev sedan hemmahörande i Skärhamn och därefter Stockevik innan hon strandade och blev vrak 1932 eller 1933. Jag är ännu inte säker på årtalet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

3499 Alma förliste den 1 februari 1932 i Isefjorden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det Torsten. Jag förmodar att det finns med i danska söulykker som jag inte har tillgång till just nu. Igår stötte jag på något underligt. I en sjöbod på Hovenäset hade jag tillfälle att gå igenom några album med foton av skutor. Jag blev mycket förvånad när jag fick se ett foto i ungefär vykortsformat som uppe i vänstra hörnet hade texten "Leni". Det var en exakt kopia av det kortet som jag började denna tråden med. Beträffande mitt kort fick jag för några år sedan från en av delägarna i Fride uppgiften att det var "Fride". Var de så lika så de har blivit förväxlade. Kortet är med den gamla styrhytten. Ny styrhytt byggdes vintern 1957. Sådana här fel kan hålla på i evigheter så det gäller att vara försiktig innan man sätter namn på bilderna. Jag skall försöka hitta en annan bild på "Leni" så jag kan jämföra.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nu har jag tittat på de bilder som finns av Leni här på tråden och efter det och Torstens kommentar att Leni aldrig hade pålmaster så är det klart för min del. Det är inte Leni utan det är Fride som vi kommit fram till tidigare. Jag skall underrätta sjöbodägaren i Hovenäset så han kan ändra texten på kortet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I Damberts "Skutepoken" finns 5959 "En Avant" som vid en försäljning 1959 skulle ha fått namnet "Berit 1". Om man tittar i Sveriges skeppslista 1963 så är 5959 upptagen som "Berit". Jag har inte för tillfället tillgång till skeppslistan före 1963 och undrar därför om det kan vara så att namnet ändrats från "Berit 1" till "Berit" före 1963.

Kan det finnas någon annan förklaring? En tänkbar möjlighet är naturligtvis att det är fel i antingen Sveriges skeppslista 1963 eller i "Skutepoken".

Någon som vet?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Namnet - Berit I - är korrekt infört i 1963 års skeppslista.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ok Torsten. Det är riskabelt att titta genom andra när man inte är på plats själv. Tack för att du rättade detta.
Post Reply