Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten! Säkkijärvi, Det kan vara förklaringen till att aktern inte har samma utformning som de svenska eller danska klipperskonarna. Det kan kanske även bidraga till förklaringen varför avståndet mellan masterna är som det är. Vem vet?

Säkkijärvi på Karelen, numera Ryssland, har jag en gång åkt igenom med buss på väg till Leningrad. Förfallet när jag jämförde med bebyggelsen på finska sidan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

På en hemsida påstås bifogade tremastskonare vara Fride när hon ligger i Strömsund och lastar. Kan det vara riktigt med de masterna? Jag har med åren fått lära mig att Fride hade s.k. pålmaster. Jämför med första bilden i den här tråden.
Attachments
I Strömsund.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ingen av alla de tremastskonare, som byggdes som rena segelfartyg hade mig veterligt pålmaster från början, så skutan på fotot är Fride, men röstjärnen stämmer inte med senare riggning. På fotot har hon fortfarande taljerep och inte vantskruvar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är nog alldeles riktigt Torsten. Jag har heller aldrig hört talas om att man byggde segelfartyg, skonare, utan toppstänger. Skulle tro att de blev modifierade i samband med att man installerade motor. Tittar man noga på den sista bilden så ser man att den är fotograferad ur samma vinkel som Saga från Säkkijärvi med samma resultat. Det är alltså en ren synvilla att avståndet mellan fock och stormast är större. Ägaren till fotot säger att det fanns en notering i albumet att det är Fride.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fast ingen regel utan undantag. Det fanns en 3-mastskonare, som troligen var byggd med pålmaster från början - den hörde länge hemma på Tjörn.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

imar wrote:Det är nog alldeles riktigt Torsten. Jag har heller aldrig hört talas om att man byggde segelfartyg, skonare, utan toppstänger. Skulle tro att de blev modifierade i samband med att man installerade motor. Tittar man noga på den sista bilden så ser man att den är fotograferad ur samma vinkel som Saga från Säkkijärvi med samma resultat. Det är alltså en ren synvilla att avståndet mellan fock och stormast är större. Ägaren till fotot säger att det fanns en notering i albumet att det är Fride.
Är det denna Fride vi pratar om? isf hade hon dessutom ett rår från bärjan.
5324 SLIM Fride av Höganäs b 1912 Viken.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja det är den vi talar om. Här har hon verkligen ståtliga stänger och det var nog behövligt när man saknade motor. På din bild saknar hon både styrhytt och motor. På förra bilden har hon första styrhytten men jag är osäker på om hon hade motor. Hon hade nog det. På den första bilden på den här tråden hade hon sin andra styrhytt. Tredje styrhytten byggdes 1957.

Torsten, det måste väl ha varit ett svenskbygge då. Vad jag minns så hade danskarna kvar sina toppstänger längre och skulle kanske inte ha kommit på idén att bygga skonare utan toppstänger. Har du någon bild?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Nej, den med pålmaster från början var danskbyggd, hörde bl a hemma i Skärhamn.
Frides signal var: SILM.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Om jag skall gissa så säger jag Toftö, ex Anna, byggd i Svendborg 1923 och från början försedd med motor om jag inte har fel. Jag har dock inget foto som nybyggd och Donsö som hemort. Jag har bara sett två bilder och där finns inga stänger. Men det är en gissning.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det fanns flera 3-mastskonare med pålmaster och motor som nybyggda; men både Anna/Toftö och Magda hade stänger på alla masterna som nya. Den här, som jag tänker på var liten - bara 117 tom last. Hörde hemma på två orter på Tjörn.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Orion m.fl. från Pukavik ligger väl bra till för att ingå i gruppen utan stänger. Jag såg ett foto på Tullan från 50-talet utan stänger. Men då är vi ju inne i en helt annan tid då stängerna inte alls behövdes. Jag får fundera vidare på den lilla skutan som var byggd i Danmark och bara lastade 117 ton.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ja, men Orion hörde till de 3-msk, som var motoriserade från början - sådana fanns det flera, som jag sagt tidigare. Det är de som är byggda som segelfartyg utan motor med pålmaster från början, som är intressanta. Ett foto den lilla 3-mastskonaren, när den hörde hemma i Skärhamn.
Attachments
3-msk på slip i Vasseröd.jpg
3-msk på slip i Vasseröd.jpg (48.28 KiB) Viewed 12066 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Sonja såklart!
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ex Eros. Namnet Sonja fick hon i Skärhamn. Köparen hade en dotter som var fem år och hette Sonja. Det var nog så båten fick namnet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Sonja - Bingo!!
Här kommer ett foto på Fride, där man kan räkna röstjärn och kolla deras placering att jämföra med Strömsundsfotot. Jag tror, att Karl Ögård tyckte om vita skutor.
Attachments
5324  Fride WWII.jpg
5324 Fride WWII.jpg (37.29 KiB) Viewed 12048 times
Post Reply