Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ingen förväxling med Gunell 6158 verkar det som. Men vad är det för en Gundel som avregistrerats 1958? Fanns det två Gundel? Eller är det felskrivet i Riksarkivets sammanställning över avregistrerade fartyg? Det är många frågetecken som skulle underlättas en del om jag viste numret på Gundel som seglade till Amerika med flyktingar.

Man kan läsa i dagstidningen The Day den 6 september 1961, med anledning av att hon överfördes till Mystic museum, att hon hade köpts av Patrick T Jackson 1949 och att han ägde Gundel tills hon överfördes till museet 1961. Det verkar som det var Jackson som köpte Gundel 1949 när lantbrukaren Carl Einar Andersson fått tillstånd om en sådan försäljning i oktober 1949.

Om jag inte minns fel från tidigare inlägg här av Torsten så var det två svenskar med och då kanske Carl Einar Andersson var den ene. Det verkar inte otroligt att han var med eftersom han säljer skutan först året därpå.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

9526 Gundel ex Nordanvik var en ångbåt på 3000 tdw, byggd 1954. I 1915 års svenska skeppslista finns 32 stycken fartyg med namnet Anna, så det är inte märkligt, att det finns flera fartyg med samma namn.
6352 Gundel seglades till USA av balter, och C E Andersson har nog bara varit ombud. Han hade förmodligen ingen aning om hur och var och när man anmälde försäljningar, så Fartygsregistret har efter ett tag frågat var båten blev av och då fått ett besked. Det var flera av de här flyktingbåtarna, där svenskar stod om bulvaner. Glöm inte, att de sovjetiska myndigheterna hela tiden hade bevakning av de här flyktingarna och pressade på, att de skulle flytta tillbaka till det paradis, som Sovjet hade skapat i Baltikum. Lantbrukaren var säkerligen inte med, om han nu inte var lagd åt det äventyrliga hållet, och befälhavaren var som redan skrivits en 63 år gammal lettländare. Jag tror, att de flesta balterna sålde båtarna, när de kom fram; de ville ha pengar till att börja ett nytt liv, och de flesta ombord var passagerare, som hade betalt en summa till båtägarna för att få följa med - de var inga sjömän.
Last edited by Torsten H on 21 Feb 2014, 18:15, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten! Det låter troligt, det är nog som du säger beträffande ägandet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Sommaren 1956 såg jag i Kalmarsund en skuta på sydgående med segel uppe. Jag vill minnas att det var en tremastare man jag kan minnas fel. Enligt skepparen på vår båt så hette den mötande båten Arne. Hon gick mycket sakta. Det skulle vara roligt att få se en bild på henne och att få veta vem hon var. Det är knapphändiga uppgifter men Arne kanske inte var så vanligt namn.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

I boken Utflaggad av Valter Nilsson finns uppgifter om en ARNE som bör vara den du såg byggd 1939 i Estland vid krigsutbrottet ägd av
M.Turi,LTuri, V.Avik och J.Eistrand i Tallin i mitten av 1950-talet låg 3-mast. ARNE upplagd i Halmstad med hemmahamn Panama ägd
av Bernard Engso, avgick sedermera till Hobro och bytte namn till ALAR.
Henry.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Är det 8845 Arne du menar. Den avregistrerades 1950 enligt Riksarkivet.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

8845 ARNE var en motorfartyg på 720 ton. 3-mast ARNE var tydligen aldrig registrerad i Sverige i Länspumpen 1991:2 finns en
artikel om Den statslösa handelsflottan av Lennart Pettersson med lite andra uppgifter om ALAR troligen byggd som Alar togs i beslag
av tyskarna 1941 omdöpt till KURLAND återfick namnet Alar efter kriget ungefär 1950 lämnades fartyget tillbaka till förre kaptenen
Marksson runt 1960 blev Bernhard Engso redare och vid ungefär samma tid omdöpt till ARNE någongång på 1960-talet låg hon i Halmstad som Arne från Puerto Limon hon lastade 280 ton. fanns kvar i Hobro 1991 då har Krister Bång fotograferat skutan. lite olika uppgifter från
olika källor.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Vår skeppare kallade henne för Arne 1956. Om jag inte minns fel so hade hon klipperstäv.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Som du ser i sista inlägget är årtalen svävande på K.Bångs foto från 1991 har skutan klipperstäv.
Henry.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var nog den jag såg för nästan 58 år sedan.
Här kommer något helt annat, en stämningsbild från Göteborgs hamn 1953, 61 år sedan nu i dagarna.
Det ser kallt ut men vi hade en del kalla vintrar då och på 60-talet. Skutan ligger vid Packhuskajen något söder om tullhuset, eller är det kanske vid Skeppsbron.
Attachments
Bild nr 174.jpg
Bild nr 174.jpg (89.37 KiB) Viewed 11873 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hon ligger vid Skeppsbron.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag gjorde en förfrågan angående Sveriges skeppslistor på Landsarkivet och fick nedanstående svar:

Vi har mottagit din förfrågan om Sveriges skeppslista ca 1900-1960. Landsarkivet förvarar Sveriges skeppslista följande år under perioden; 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935, 1945, 1947, 1949, 1951, 1953, 1955, 1957, 1958-1967, 1969.

Man skulle gärna önskat att det funnits fler före 1920. Man bör dock kunna hitta de flesta av våra skutor. Är det någon som vet när skeppslistorna kommer på nätet?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag hittade den här bilden i en bok "Storgöteborg" från 1948. Under bilden står 3-m motorskonaren Saga. Det måste väl vara den som förliste den 22 oktober 1922 vid Jyllands västkust. Dansk Söulykke statistik 1922-1923. nr 250. Jag bifogar bilden.
Attachments
Saga.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det är med all säkerhet S P Petterssons SAGA, regnr 6311, 251 brt, byggd 1917 i Säkkijärvi.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Synvilla ?????

Saga på föregående bild är såvitt jag kan begripa en skonare eller skonert. Det innebär väl??? att storseglet sitter på den andra masten förifrån. Om man tittar noggrannt på bilden så verkar det som avståndet mellan masterna är större mellan fock och stormast än mellan stormast och mesan. Det måste ju betyda att storbommen blir kortare än fockbommen vilket i sin tur resulterar i att segelytan blir mindre på storseglet än på focken.

Detta stämmer inte med den teori jag genom åren inhämtat som säger att gaffelstoren skall ha större segelyta än gaffelfocken. Man kan uppnå det resultatet om gaffelstoren har ett längre lik mot masten vilket jag inte tycker att det ser ut att kunna vara här.

Finns det någon som kan hjälpa mig med denna lucka i mina kunskaper??? Kan det möjligen vara så att den regeln inte gäller för skonare/skonerter med mer än 2 master??? Det borde kunna vara så eftersom det inte finns någon annan typ av segelfartyg att förväxla med, till skillnad mot den tvåmastade skonaren som skulle kunna förväxlas med en galeas om storbommen var kortare.
Post Reply