Benli, Santa Maria, Carola, Siljan
Nu ska vi betala kostnaderna för Benlis sjunkning. Varför kan vi inte få hjälp från myndigheterna?
Den 16 februari kl. 14.00 sjönk trålaren Siljan på Söder Mälarstrand. Hon är medlem i Stockholms Skeppsförening men ligger på kaj som tidigare arrenderades av SSF, men som idag sköts av Stockholms hamn.
Santa Maria hänger idag (18 feb) under kranen på Pampas pontonkran. Mycket stroppar + lyftkors, proffsigt gjort.
Carola har sjunkit lite djupare. Ska bärgas efter Santa Maria.
Michel
Benli, Santa Maria, Carola och Siljan
Re: Benli, Santa Maria, Carola och Siljan
besiktiga båtarna bättre innan dom tas in i föreningar kräv lite av båtägarna försäkringar osvTorsten wrote:Benli, Santa Maria, Carola, Siljan
Nu ska vi betala kostnaderna för Benlis sjunkning. Varför kan vi inte få hjälp från myndigheterna?
Den 16 februari kl. 14.00 sjönk trålaren Siljan på Söder Mälarstrand. Hon är medlem i Stockholms Skeppsförening men ligger på kaj som tidigare arrenderades av SSF, men som idag sköts av Stockholms hamn.
Santa Maria hänger idag (18 feb) under kranen på Pampas pontonkran. Mycket stroppar + lyftkors, proffsigt gjort.
Carola har sjunkit lite djupare. Ska bärgas efter Santa Maria.
Michel
Re: Benli, Santa Maria, Carola och Siljan
Men gör man inte det redan, har för mig att man är tvungen att besikta fartyget om man vill komma med i SSF (men jag kan ju ha fel!)
Re: Benli, Santa Maria, Carola och Siljan
Benliaffären avslutad. Kostade SSF ca 800 000 kr. Självklart besiktigas fartygen innan dom tas in i föreningen, men det hjälper inte så mycket när ägare struntar i att sköta fartygen efteråt. Idag finns obligatorisk sjunkförsäkring och krav på GSMlarm.
Vintern snart slut. Fartygsägarna börjar tina efter vintern, presenningarna bort, lacknafta och penslar fram (kanske nålhammare också). Några fler sjunkna vid Stockholms kajer:
Vintern snart slut. Fartygsägarna börjar tina efter vintern, presenningarna bort, lacknafta och penslar fram (kanske nålhammare också). Några fler sjunkna vid Stockholms kajer:
Re: Benli, Santa Maria, Carola och Siljan
Oj oj oj, så tragiskt att se.
Med detta skadas ju alla entusiaster, och tillhörande föreningar får dåligt rykte på kuppen. Detta oavsett vem som är skyldig eller gjort fel...
Med detta skadas ju alla entusiaster, och tillhörande föreningar får dåligt rykte på kuppen. Detta oavsett vem som är skyldig eller gjort fel...
-
- Posts: 91
- Joined: 22 Sep 2011, 06:43
Re: Benli, Santa Maria, Carola och Siljan
Ett försäkringsbolag kräver följande för att försäkringen skall gälla vinterliggare:
De villkor som skall vara uppfyllda är:
- båten ligger i öppet vatten - isfri hamn
- är uppvärmd invändigt över fryspunkten
- alla skrovgenomföringar är fyllda med antifrysmedel
- att båten är utrustad med automatisk länspump med nivåvakt
- all elektrisk utrustning ansluten till landström skall vara korrekt installerad och försedd
med jordfelsbrytare avsedd ock klassificerad för utomhusbruk.
- landströmsförsörjningen är försedd med aktiverat avbrottslarm som skall kunna mottas
24 timmar per dygn. Vid larm skall båten omgående ses till och felet åtgärdas.
Dom två första punkterna tycker jag inte är helt nödvändiga om det är ett kraftigt skrov av järn eller plast.
på träbåtar kan isen dra ut drevet så där är det bra om det är öppet vatten omkring.
De andra punkterna är väl minikrav för att man skall vara säker på att inget händer.
De villkor som skall vara uppfyllda är:
- båten ligger i öppet vatten - isfri hamn
- är uppvärmd invändigt över fryspunkten
- alla skrovgenomföringar är fyllda med antifrysmedel
- att båten är utrustad med automatisk länspump med nivåvakt
- all elektrisk utrustning ansluten till landström skall vara korrekt installerad och försedd
med jordfelsbrytare avsedd ock klassificerad för utomhusbruk.
- landströmsförsörjningen är försedd med aktiverat avbrottslarm som skall kunna mottas
24 timmar per dygn. Vid larm skall båten omgående ses till och felet åtgärdas.
Dom två första punkterna tycker jag inte är helt nödvändiga om det är ett kraftigt skrov av järn eller plast.
på träbåtar kan isen dra ut drevet så där är det bra om det är öppet vatten omkring.
De andra punkterna är väl minikrav för att man skall vara säker på att inget händer.