Dessa Wettern kan ju få vem som helst att bli gråhårig...johanmmolin wrote:Nu har jag gått på pumpen ordentligt, och behöver hjälp för att kunna reda ut ett par nystan:
Askersunds Ångfartygs AB.
Hela tiden från 1896 och framåt nämns i passagelistor från Forsvik och Sjötorp olika ångare med namnen Wettern I och Wettern II.
1896 års Wettern I torde väl vara 2443 byggd 1870 på Motala Verkstad som Wettern, och rimligen ersatt av nybygge med samma namn 1914.
Men Wettern II?
Det finns en Wettern (2365) byggd i Sjötorp 1886 men tydligen för Johan F Olofsson i Motala. Enligt mina uppgifter såld till Brantevik 1899.
Har jag förstått det rätt har denna farkost inget med Askersundsbolaget att göra.
Jag hittar ingen annan kandidat! Nästa Wettern II (4331) byggdes 1904. Just år 1904 nämns två båtar, den ena bokförd som Wettern II, den andra som Wettern 2. Den ena har inga turer bokförda alls under sommaren, den andra fullt sommarprogram. Frågan är vilken som är vilken.
Under åren 1896 — 1903 finns således en Wettern II som undanglidigt mina blickar! Det borde vara denna "doldis" som gjorde att ovannämnda Wettern (2443) omdöptes till Wettern I.
Det finns en Wettern byggd vid Rå (Närke) år 1853 för Askersunds nybildade rederibolag, benämns som Ångskornert. Jag tror att denna så småningom hamnade i Arvika som Anders Knape, men har aldrig hittat några regnr eller signalbokstäver.
Denna Wettern ersattes troligen av Sjötorpsbygget 2443 och senare av 5604.
Från en helt annan tid finns även 8471 Wettern.
Och skonaren Wettern 2365 var ett otursförföljt fartyg: Senare förliste det även har jag för mig.