Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Idag på morgonen kom det en bjässe igen. Ling tanker Gaslog Gibraltar med IMO 9707510. Hon för Bermudaflagg och kommer närmast från Point Fortin på Trinidad och Tobago. Hon gick därifrån den 4 oktober så det har tagit henne 13 dygn att komma hit. Hon väntar på order. Hon är 291 meter lång och 45 bred så hon är bland de större som kommer hit. Hon är byggd förra året och lastar 87981 tdw. Det syns att hon är ny. Eftersom det var på morgonen kunde det bli en bild från balkongen. Hon är tillsammans med två andra det största som rederiet har och tar in 174.000 cbm. De två andra lika stora levererades också 2016. Samsung i Korea levererade dem. Gaslog Glaskow var här för 10 dagar sedan.
Re: Mesinian Bay, Gr
Trevligt fortsätt posta bilder från din ort. Din utsikt från balkongen är då inte fy skam.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
För omväxlings skull kom det ett mindre fartyg idag. En tanker med samma namn var här tidigare i höst med olja. Den här båten som skall lasta med egen grips har ett S efter namnet. Snarlikt är det i alla fall. Namnet har anknytning till kyrkan så det förekommer även på gator i många städer. Här i Kalamata heter huvudgatan Taxiarchon. Taxiarchis S har IMO 6913340, grekisk flagg, och lastar 1464 tdw. Hon är byggd 1969 så hon har några år på nacken. Bogpropellern har hon nog fått senare, eller? Hon gjorde en fin tilläggning tycker jag och började med att lägga ut SB ankare i god tid. Jag tycker att man använder oftare än i Skandinavien ankare här, även när man ligger till kaj. Få se om det blir skrot eller olivavfall. Något annat kan jag inte tänka mig.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja men där har vi ju en gammal goding, finns inte många kvar av 60-talarna i drift. Ser ut att ha varit norsk. Visst är det troligt att hon fått en bogpropeller i ett senare skede så att hon kan fickparkera. Kanske att hon bara haft något kraftroder innan och att man önskat bättre förmåga att manövrera. Hon har säkert haft lastbommar från början men senare fått en självlossare. Den skapar ju möjligheten att få ekonomin att balansera. Det var kul att se.
Fredrik Ahlman
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Mesinian Bay, Gr
Sietasbygge från 1969. Varit svensk som Gerd av Falkenberg och Nordgard av Värmdö.
Re: Mesinian Bay, Gr
En livestock carrier kan jag inte påminna mig om att jag har sett här tidigare. Nu ligger i alla fall en sådan för ankar på vår redd. Det är IMO 7113624 Mariona med flagg från Tanzania. Hon är på 3180 tdw och kommer från Mersin i Turkiet och skall till Koper i Slovenien. Hon är byggd 1971. Bland de äldre alltså. Hon förekommer på bilder med en överbyggnad som går från fören till bryggan medan andra bilder är utan denna överbyggnad. Jag antar att hon byggts för något annat än livestock men senare fått detta användningsområde. Hon är byggd i Holland och på en bild från 2010 heter hon AZEZA MOON med Sierra Leone flagg och ett rent cargo fartyg utan den stora däcksöverbyggnaden.
Jag fick se henne nu ikväll i mörkret så jag har inte kunnat se hur hon ser ut men jag antar att utseendet är som på bifogad bild.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... id=2828194
Jag fick se henne nu ikväll i mörkret så jag har inte kunnat se hur hon ser ut men jag antar att utseendet är som på bifogad bild.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... id=2828194
Re: Mesinian Bay, Gr
Man kan väl säga att ofta är det på sluttampen i ett fartygs liv som hon konverteras till livestock carrier. Sedan går hon att nyttja en tid ytterligare. Vanligen rör det sig om äldre fartyg. Dock har det på senare tid byggts nya fartyg just för ändamålet så att djuren kan resa första klass.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Idag på morgonen kunde jag konstatera att Livestock carriern hade samma utseende som på bilden. Jag antar att de har kreaturen på flera däck i den överbyggnad som har kommit till extra ovan däck, kanske under också ett par däck. I så fall kan det bli många djur tror jag. Nu har det regnat så hon syns inte längre men enligt Marine Traffic så ligger hon kvar.
Det gör däremot inte Glovis Passion (bilbåten). Hon är ute och rör på sig igen sedan i morse och ligger just nu längre ute i Messinian Bay och kör med 1,2 knop, Provkörning efter kolvbytet förmodar jag. Hoppas verkligen att det blivit lyckat. Den 11 oktober hade hon fått kolven när hon låg i hamnen. Hon har alltså haft 12 dygn på sig för kolvbytet. Det är ju ingen liten mopedmotor så jag antar att det tar tid. Det kan ju också hängt upp sig när man börjat plocka isär. Pengar har det i alla fall kostat. Chifen är från Ukraina och har varit en omgång tidigare på fartyget. Han har erfarenhet från samma motorer även från andra fartyg. Vi håller tummarna att jag får se henne med en riktig destination i 16-17 knop i morgon.
Det gör däremot inte Glovis Passion (bilbåten). Hon är ute och rör på sig igen sedan i morse och ligger just nu längre ute i Messinian Bay och kör med 1,2 knop, Provkörning efter kolvbytet förmodar jag. Hoppas verkligen att det blivit lyckat. Den 11 oktober hade hon fått kolven när hon låg i hamnen. Hon har alltså haft 12 dygn på sig för kolvbytet. Det är ju ingen liten mopedmotor så jag antar att det tar tid. Det kan ju också hängt upp sig när man börjat plocka isär. Pengar har det i alla fall kostat. Chifen är från Ukraina och har varit en omgång tidigare på fartyget. Han har erfarenhet från samma motorer även från andra fartyg. Vi håller tummarna att jag får se henne med en riktig destination i 16-17 knop i morgon.
Re: Mesinian Bay, Gr
Glovis Passion fortsätter att med knappt styrfart (1,5 knop) ligga längre ute i Messinian Bay och köra.
Istället har en liberiaflaggad bulk carrier letat sig in i mörkret. Hon har IMO 9146003 och heter Stella T med 48 tusen i tdw. Hon är snart inne och går med 5,2 knopnära min balkong. Synd att det inte är dagsljus. Hon kommer från Samsun på Svartahavskusten i Turkiet och är på lätten.
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... LA_T#first
Istället har en liberiaflaggad bulk carrier letat sig in i mörkret. Hon har IMO 9146003 och heter Stella T med 48 tusen i tdw. Hon är snart inne och går med 5,2 knopnära min balkong. Synd att det inte är dagsljus. Hon kommer från Samsun på Svartahavskusten i Turkiet och är på lätten.
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... LA_T#first
Re: Mesinian Bay, Gr
Gaslog Gibraltar lättade just ankar och håller en sydlig kurs. Hon har ännu inte fått någon ny destination. 0,9 knop just nu.
Re: Mesinian Bay, Gr
Nej hon bara ankrade om lite längre från farleden. Och det kan man nästan förstå när en så stor pjäs kommer så nära henne. Stella T ligger precis i farleden till hamnen med stopp i maskin drygt 1000meter SO om nocken på hamnpiren. Hon väntar nog på något. Det kan inte vara rätt plats att ligga någon längre tid. Hon har vänt och ligger nu med fören utåt med en liten båt från hamnen långsides vid aktern om BB. Hon kommer nog att gå om en stund.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det blev bara några timmar för Stella T utanför piren i Kalamata. Nu är hon istället på väg till Oran i Algeriet.
Re: Mesinian Bay, Gr
Gaslog Gibraltar ligger kvar efter omankringen igår kväll. Hon saknar troligen kontrakt. Vi har haft regn idag och igår, inte så mycket men det var välkommet. Jag skickar med en morgonbild på hur det såg ut då mot väster från vår balkong.