Hästholmen vid Vättern
Re: Hästholmen vid Vättern
Hej.
Her et skib mere som måske kan være interesant i denne tråd, det er den gamle kompesit bygget med dobbelt lag fyrretræsklædning bygget sjötorp varv i
1936 måske 37 (jeg er ikke helt sikker) med 2 cyl JM ca 100 hk.
Jeg kender kun historien på skibet i den tid den har været i Danmark.
Den kom ind til København efter en kollision i Øresund i ca. 1974 med Finsk besætning, og har været bobåd siden, de 3 stk. foto er fra en salgsannonce i en tidning.
I den tid den har været i Danmark har den heddet laila eller lai-lai. ( er næsten sikker på at Laila er det svenske navn )
Hilsen Niels Stummann
Her et skib mere som måske kan være interesant i denne tråd, det er den gamle kompesit bygget med dobbelt lag fyrretræsklædning bygget sjötorp varv i
1936 måske 37 (jeg er ikke helt sikker) med 2 cyl JM ca 100 hk.
Jeg kender kun historien på skibet i den tid den har været i Danmark.
Den kom ind til København efter en kollision i Øresund i ca. 1974 med Finsk besætning, og har været bobåd siden, de 3 stk. foto er fra en salgsannonce i en tidning.
I den tid den har været i Danmark har den heddet laila eller lai-lai. ( er næsten sikker på at Laila er det svenske navn )
Hilsen Niels Stummann
- Attachments
-
- leila 3.jpg (36.23 KiB) Viewed 26635 times
-
- leila 2.jpg (50.53 KiB) Viewed 26635 times
-
- leila 1.jpg (53.76 KiB) Viewed 26635 times
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Spännande, och trevliga bilder!
Jag kan dock inte hitta henne i min (mycket ofullständiga) lista över fartyg som trafikerat Vättern, och inte heller i de fragmentariska stickprov på hamnliggare jag hämtat från Hästholmen. Det är väl märk selekterade årgångar och enbart tre månader per årgång, så det kan fortfarande finnas en skatt begravd här!
Något att forska vidare i, och bland alla duktiga forummedlemmar här kanske redan någon finns som har facit om just henne?
Jag kan dock inte hitta henne i min (mycket ofullständiga) lista över fartyg som trafikerat Vättern, och inte heller i de fragmentariska stickprov på hamnliggare jag hämtat från Hästholmen. Det är väl märk selekterade årgångar och enbart tre månader per årgång, så det kan fortfarande finnas en skatt begravd här!
Något att forska vidare i, och bland alla duktiga forummedlemmar här kanske redan någon finns som har facit om just henne?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Johan förekom mig men min starka misstanke är denna:
Kul dock att se hur skutorna, de få som finns kvar, ser ut idag.
Och så får vi se ifall Johan kan hitta Tidan bland Hästholmen besökarna. Systerfartyget Lidan bör ju som Osbybåt angjort Hästholmen på "senare" år.
Herre jösses vad man kan vända till en skuta.....Kul dock att se hur skutorna, de få som finns kvar, ser ut idag.
Och så får vi se ifall Johan kan hitta Tidan bland Hästholmen besökarna. Systerfartyget Lidan bör ju som Osbybåt angjort Hästholmen på "senare" år.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Lidan återkommer jag till, jodå hon förekommer framöver som "riktig" fraktskuta. Tidan har jag dock inte sett...
Tyvärr är 1968 sista året man har dokument från hamnen, och här är inga anlöp alls noterade. Så eventuella osbybåtar har nog tyvärr försvunnit upp i dokumentens himmel, dit vi inte når.
Apropå "Skepparättlings" anor kan noteras att Vitö finns nämnd en enda gång i mina hamnlistor. Men som sagt, jag återkommer till det. Förutom kraftprovet att dechiffrera skriften från den nisse som skrev så svårtytt 1953 återstår så småningom spänningen att identifiera 1894 års farkoster. Denna dokumentation har jag dock inte fått ännu.
Tyvärr är 1968 sista året man har dokument från hamnen, och här är inga anlöp alls noterade. Så eventuella osbybåtar har nog tyvärr försvunnit upp i dokumentens himmel, dit vi inte når.
Apropå "Skepparättlings" anor kan noteras att Vitö finns nämnd en enda gång i mina hamnlistor. Men som sagt, jag återkommer till det. Förutom kraftprovet att dechiffrera skriften från den nisse som skrev så svårtytt 1953 återstår så småningom spänningen att identifiera 1894 års farkoster. Denna dokumentation har jag dock inte fått ännu.
Re: Hästholmen vid Vättern
I er dyktige til at finde foto og oplysninger. Skepparättlings foto ser helt riktig ud, det er den båd, ser man på rækværket agter og daviderne er der ingen tvivl.
Jeg var ombord engang i 80 tallet og mindes en bronceplade på skottet med bygge nr. og årgang som jeg huskede som 1936-37 Tak for hurtig insats.
Hilsen Niels stummann
Jeg var ombord engang i 80 tallet og mindes en bronceplade på skottet med bygge nr. og årgang som jeg huskede som 1936-37 Tak for hurtig insats.
Hilsen Niels stummann
Re: Hästholmen vid Vättern
Lite historik och ett foto.
- Attachments
-
- 8239 Laila I, Donsö.jpg
- (90.66 KiB) Not downloaded yet
-
- 8239 TIDAN WISMA LAILA I.doc
- (30 KiB) Downloaded 943 times
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Bara utifall att någon undrar: Jag är bara jätteglad om mina papperexcersiser kan få igång en diskussion om och bildvisning av gamla skutor, även om "slightly off topic". Så jag hoppas ingen känner sig begränsad av just det. Jag ska nog tvinga tråden tillbaka till min urpsrungsidé framöver. Just nu lutar jag mig bara behagfullt tillbaka med ett glas italienskt rödvin och njuter av all ny kunskap som strömmar in...
Kan jag sedan bara få svar eller lite ökad kunskap om några få av de frågor jag ställer blir jag jätteglad. Är redan mer än nöjd med hur "min" tråd utvecklat sig...
Kan jag sedan bara få svar eller lite ökad kunskap om några få av de frågor jag ställer blir jag jätteglad. Är redan mer än nöjd med hur "min" tråd utvecklat sig...
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Hästholmen vid Vättern
Betr. 8239 TIDAN har jag för mig att den legendariske skepparen Harry Persson (sedermera redare för Rederi AB Igeln i Jönköping med RAN, RANIA, RANIE m.fl.) förlorade ena benet vid en olycka på 50-talet i Hästholmens hamn ombord i TIDAN. Han kallades därefter för Harry Träben. Harry var för övrigt ett stort stöd för mig personligen då jag också blev begåvad med träben efter en olycka 1990 ombord i SVANEFJORD.
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Hästholmen vid Vättern
Rättelse: Det var nog snarare 1947 eller strax innan som olyckan med TIDAN inträffade i Hästholmens hamn (då hon fortfarande tillhörde Thunbolaget).
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Mer info...
I Skeppslista 1935 anges:johanmmolin wrote:Först 1937, och Elsa:
"86 tons" - skeppare Hessle.
Så till 1943:
Gunnaren "70 tons" - skeppare Berggren
Vernadia "51 tons" - skeppare J Andersson
Barbro "71 tons" - skeppare Andersson
Vet inte om dessa ledtrådar kan bidra till att nagla fast respektive farkost?
Det finns mycket mer som kommer framöver...
2746 ELSA ha skeppare O. Hassle hemort Otterbäcken redare Emil Allstrin
Och av någon outgrundlig anledning har jag lyckas komma över skeppslisan 1943:
Till Gunnaren behöves den egentligen ju inte för Berggren är en skeppar släkt från Kållandsö, och där hörde 7967 Gunnaren hemma. Kanske Torsten har mer om henne (det är ju inte fint att tigga men men)
Skeppslistan 1943:
7967 GUNNAREN skeppare K V Berggren skutan hemmahörande i Kållandsö redare Johannes Andersson
8347 VERNADIA Skeppare J A A Andersson hemort Fortuna (Malmö) redare August Verner Andersson (tack Johan hade tidigare inte en aning om att den skutan trafikerat Vätterhamnar)
7641 BARBRO skeppare F V Andersson hemort Skärhamn (den missade vi i Skärhamnstråden) redare Johan Patrik Andersson
Undrade just var Janne S var, men nu är han med på tråden..
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Det är m.a.o. bara att buga och tacka. Rätt ELSA, rätt VERNADIA och rätt BARBRO. Tre rätt av tre försök. Nu gäller det bara att hitta fartygshistoriker om dessa tre. Hittar i varje fall inte VERNADIA i boken "På Råå-seglarnas tid", men Fortuna ligger ju en liten bit söder därom...
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Åter till GUNNAREN. Den Gunnaren vi diskuterar här tycks ju vara en annan Gunnaren än den som tidigare dryftats för flera år sedan (2005) av Kent Olsson:
Är båda lika anonyma, eller finns det något samband mellan de två?
Ser nu att bildlänkarna inte fungerar längre. Det finns säkert forummedlemmar som minns dessa bilder, dock.Hej, har nyligen hittat detta intressanta forum.
Har ett par bilder på Osby-båten här med namnet "Gunnaren, Göteborg.
...
Här är länkar till bilderna.
http://web.telia.com/~u53308181/gunnarena.jpg
http://web.telia.com/~u53308181/gunnarenb.jpg
Är båda lika anonyma, eller finns det något samband mellan de två?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Det är samma, har av någon outgrundlig anledning inte lånat Kents bilder. Men jag har för mig att GUNNAREN på Kents bilder fått en större mer framflyttad styrhytt än den jag tidigare postade. Varför styrhytten först monterades så långt akterut till en början vet jag inte. Men även 7130, som numera är "Snäckbåten" ODEN i Askersund, hade även den en liten styrhytt längst akterut tidigare. Kanske var det samme upphovsmakare, då 7130 också hörde hemma på Kållandsö vid tillfället.johanmmolin wrote:Åter till GUNNAREN. Den Gunnaren vi diskuterar här tycks ju vara en annan Gunnaren än den som tidigare dryftats för flera år sedan (2005) av Kent Olsson:
Ser nu att bildlänkarna inte fungerar längre. Det finns säkert forummedlemmar som minns dessa bilder, dock.Hej, har nyligen hittat detta intressanta forum.
Har ett par bilder på Osby-båten här med namnet "Gunnaren, Göteborg.
...
Här är länkar till bilderna.
http://web.telia.com/~u53308181/gunnarena.jpg
http://web.telia.com/~u53308181/gunnarenb.jpg
Är båda lika anonyma, eller finns det något samband mellan de två?
Redigerat 17.20: Det man någon gång kastat ut på WWW snurrar tydligen där i all evinnerligt, även efter att länkar slutat fungera. Här är Kents GUNNAREN bilder som jag snubblade över via Google: och
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Hästholmen vid Vättern
Jag hör faktiskt till dem som laddade ned dessa bilder i fullskala en gång i världen för mitt eget bruk.
Då inställer sig givetvis den intressanta frågan: När och var skedde denna för mig metamorfotiska ombyggnad av Gunnaren? Är det ens någon som vet?
Avvaktar ett tag till att presentera år 1948... ))
Då inställer sig givetvis den intressanta frågan: När och var skedde denna för mig metamorfotiska ombyggnad av Gunnaren? Är det ens någon som vet?
Avvaktar ett tag till att presentera år 1948... ))
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Hästholmen vid Vättern
Eftersom jag inte har något mer att tillägga om Gunnaren just nu.
Återgår jag till Johans första inlägg i tråden och skutan Fridhem med skeppare Stenberg.
Vad sägs om denna?:
5193 FRIDHEM av Hjo ex PEDER LUND
Jakt av kuttertyp byggd 1889 i Vestnäs Norge. 22 hkr Avancemotor 16,98x5,50m och 2,03m djup.
Inköpt till Hjo 1936 av skeppare Sven Stenberg.
Fartyget törnade vid Pilbådan (Nynäshamn) med last av bränd kalk i juli 1938 och blev totalförstörd.
Tidigare hemort bla 1911 Hamburgsund.
Johan kan väl svara på om Stenberg med FRIDHEM visade sig efter 1938 i Hästholmen. För om inte bör det väl vara denna skuta.
Bilder på denna skuta skulle vara intressant. Om den fanns till 1938 så bör det väl inte vara en omöjlighet
Återgår jag till Johans första inlägg i tråden och skutan Fridhem med skeppare Stenberg.
Vad sägs om denna?:
5193 FRIDHEM av Hjo ex PEDER LUND
Jakt av kuttertyp byggd 1889 i Vestnäs Norge. 22 hkr Avancemotor 16,98x5,50m och 2,03m djup.
Inköpt till Hjo 1936 av skeppare Sven Stenberg.
Fartyget törnade vid Pilbådan (Nynäshamn) med last av bränd kalk i juli 1938 och blev totalförstörd.
Tidigare hemort bla 1911 Hamburgsund.
Johan kan väl svara på om Stenberg med FRIDHEM visade sig efter 1938 i Hästholmen. För om inte bör det väl vara denna skuta.
Bilder på denna skuta skulle vara intressant. Om den fanns till 1938 så bör det väl inte vara en omöjlighet
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge