ja det var alltid ! nära katastrof ! när hon närmade sig kaj !
jag var ju med på hemresan genom kanalen en gång !
vi backade-bromsade aldrig på väg in i en sluss !
utan ur med kopplingen i god tid !!
,sen fort som fan !! upp på sluss kanten och få en rejäl tamp om en pollare !! medan den som var kvar på båten virade tampen några varv om relingen och försökte bromsa !!
Vi var aldrig i mot nån slussport ,men relingen blev sej aldrig lik igen !
det brakade och gnisslade rejält innan det blev stopp
anledningen var att den "automatiska backen" var luftmanövrerad !
man bara drog i spaken , då skulle först motorn stoppa i rätt läge -regulatorn ställa om -och sedan skulle luft in i cylindern och starta den baklänges .
detta krävde bra tryck i startluft tankarna ! vilket Skandian inte klarade av att få upp !
det blev för det mesta bara några pysanden ... den startade inte bakåt !
Det tog nog en ...20 minuter att få upp tryck efter en backning !
igensotade ,otäta ventiler var väl största felet ,
varje morgon så tog det en halvtimme att ta ur och sota -rengöra glödspiralerna ! lufta bränslet ,och sen köra upp trycket från en lös luft tub !
när den väl startat så fick den gå ända till kvällen .......