Borgholm wrote:Nej jag fick inte heller ihop det med Vänervik, saken är den att jag började snoka efter fartyg från Lidköping
då jag såg att Sydkust (som jag har tjatat om i andra trådar! ) ex Viskan regnr 8195 hörde hemma där på 70-talet med Stig Valter Nilsson som redare.
från vilket år samt hur länge hon fanns där vet jag dock inte ?
Dock inget samröre med skutan på bilden...!
Här är en annan bild som skall vara Vänervik ex Lidan 8558 är det samma skuta ?
Visst är din senaste bild samma skuta som din första 8558.
Men som revision b alt c. Samma revision återfinns i tråden om Båt för skeppsmäklare: http://fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t ... ilit=lidan
På din senste bild har styrhytten kommit upp en bit. Se bifogad där front fönstren är precis ovan kajut taket. (Och de runda aktre syns tydligt)
Det foto på Vänervik foto som startade 8558 jakten är väl ytterligare en senaste revision i fraktfart.
MEN det kort jag postade tidigare är jag starkt tvivlande till att det ska vara 8558...
Attachments
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Ok då hänger jag med! (tror jag )
På denna bild från Statens Maritima säger bildtexten VÄNERVIK Reg.Nr 3718 Rederi/ägare Nils Gunnar Gunnarsson
Byggår 1900 Varv Lödöse varv vilket ju är helt fel, men har det funnits någon sådan ?
Den förra skutan 8558 Vänervik är ju bygd på Sjötorps varv.
Den senaste 3718 är byggd på Lödöse 1900 som SS Karin senare Lidköping och sist Vänervik.
Under lång tid hemmahörande i Lidköping senare såldes hon till Sibbo Finland.
Är bilden från 1958 stämmer redare uppgifterna.
Tycker det ser ut som om fotot på 3718 är från Trellevarvet Kållandsö.
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H wrote:Den vita skutan på C G Nyström-fotot är 4834 BERTHA, Björkenäs.
Ytterligare ett frågetecken uträtat, tack Torsten.
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
1973 gick fortfarande 10 fartyg med last på Göta Kanals Västgötadel. Sydkust var en av dem. Vänervik en annan. Sydkust såldes strax därefter till Libanon.
Någon som vet vilka fartyg som är med på detta vykort från Lidköping ?
Lidköping Lidan Vykort.jpg
Skutan längst bort är NOG 3143 Gertrud b 1898 Södra Garn.
Övriga är jag lika nyfiken på som du
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H wrote:Barken på Skepparättlings foton från 1 november 2009 är med all säkerhet HANNA, regnr 2513, byggd 1866 i Quebec, 371 brt.
Jag tackar och det gör med all säkerhet Hr Olsson också, vars foto det egentligen är...
Försöker hålla mig till de som har färre master än 3...
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Betr. HANNA 2513. Om man söker i Google på "Barkskepp byggda i Quebec" så finner man vid första träffen "Med döden i kölvattnet" en bild på HANNA samt hennes historia.
På den övre bilden ligger 5706 3-msk Fanny på utsidan av 6667 Josef Bergendorff till vänster, och en gråmålad Brodin-båt ligger på andra sidan.
På det mellersta ligger samma Fanny närmast och i bakgrunden ser man en skonare på utsidan av Josef Bergendorff. Fanny hade en sådan liten konstig styrhytt, innan hon fick en större, som syns på ett annat foto.
Kan du läsa några bokstäver i namnet på Brodinaren?