Från Aftonbladet.
Sex personer saknas sedan ett isländskt lastfartyg sjunkit utanför Färöarna.
Besättningen på lastfartyget Jökufelli slog larm vid 22-tiden i går kväll.
Fartyget låg på sidan när räddningsfartyget Brimil och sjöräddningens helikopter kom till haveriplatsen 60 sjömil nordost om Färöarna.
Fartyget sjönk
Fem personer kunde räddas. Sökandet efter de sex övriga i besättningen pågick under natten. Vid ettiden sjönk fartyget.
Jökufelli, chartrat av det isländska rederiet Samskip, var på väg till Reykjavik med 2000 ton stål. Besättningen bestod av letter och ryssar. Fartyget, som var på 3200 ton, byggdes i Danmark 1989.
Vinden var relativt måttlig – 15 meter per sekund – och vågorna sex meter höga när Jökufelli råkade i nöd. Haveriet tros ha orsakats av en förskjutning i lasten.
Jökufelli
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Småbåtar med tunga laster är farliga grejor. Det här fallet luktar klassisk lastförskjutning lång väg. Det har inte varit något väder som skulle sätta fartyget i fara. Dessutom en relativt ny båt. Det kan ju också vara något annat men det får vi väl höra med tiden.
2000 ton stål är ju ingenting volymmässigt. Det blir bara några bitar som ligger i botten av lastrummet. Däremot är det ganska besvärligt att stämpla. Om man slarvar blir det lätt farligt. Antagligen är det profiler eller plåtar. Och sådana är det lockande att ställa i en hög i centerlinjen rätt under luckan. Kommer det sedan på driven är det inget man kan göra. Kätting är en annan komplicerad stållast. Det blir ofta en pyramid rätt under luckan - och inte något som håller emot om det börjar att rasa.
Är det någon som vet varifrån de kom? Mo i Rana eller Baltikum eller ???
2000 ton stål är ju ingenting volymmässigt. Det blir bara några bitar som ligger i botten av lastrummet. Däremot är det ganska besvärligt att stämpla. Om man slarvar blir det lätt farligt. Antagligen är det profiler eller plåtar. Och sådana är det lockande att ställa i en hög i centerlinjen rätt under luckan. Kommer det sedan på driven är det inget man kan göra. Kätting är en annan komplicerad stållast. Det blir ofta en pyramid rätt under luckan - och inte något som håller emot om det börjar att rasa.
Är det någon som vet varifrån de kom? Mo i Rana eller Baltikum eller ???
-
- Posts: 65
- Joined: 14 Feb 2005, 21:03
Dom hade lastat i Baltikum ja.
Kört coils och räls till Medelhavshamnar här uppifrån med 3000-tonnare.
Det är inte kul alls.
Då var man glad om det var is så länge det gick för när man kom ut i öppet hav så börja det rulla och höll sen så på ända till man var förtöjd.
Med en 10-11 knop så är det långt till Medelhavet.
Surra fick vi göra själva dessutom.Ju yngre och mindre kunniga matroser ju bättre var det ansåg rederiet.
Vi låg ju i lägsta löneklassen då och dessutom protesterade vi inte utan bara jobbade.
Jag var 19-20 och äldst av matroserna...
Kul en stund men nu är det skönt att slippa såna saker.
Kört coils och räls till Medelhavshamnar här uppifrån med 3000-tonnare.
Det är inte kul alls.
Då var man glad om det var is så länge det gick för när man kom ut i öppet hav så börja det rulla och höll sen så på ända till man var förtöjd.
Med en 10-11 knop så är det långt till Medelhavet.
Surra fick vi göra själva dessutom.Ju yngre och mindre kunniga matroser ju bättre var det ansåg rederiet.
Vi låg ju i lägsta löneklassen då och dessutom protesterade vi inte utan bara jobbade.
Jag var 19-20 och äldst av matroserna...
Kul en stund men nu är det skönt att slippa såna saker.