Vägg på fallrepet?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
GS
Posts: 19
Joined: 08 Dec 2005, 20:29
Location: Västkusten

Vägg på fallrepet?

Post by GS »

Vi gick uppför Göta älv i somras (i segelbåt) och såg då denna yttervägg som helt klart ser påkörd ut! Och troligen av ett fartyg. Bilden är tagen i Älvängen och magasinet ligger på älvens östra sida. (Bakom repslageriet).
Påkörd yttervägg i Älvängen.
Påkörd yttervägg i Älvängen.
Ryktet säger att det är någon av Vänershuttlarna som kört på. M/S Shuttle Karlstad, eller M/S Shuttle Göteborg alltså.

Men hur ligger det till egentligen?

mvh Göran S
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Vägg på fallrepet?

Post by Skepparättling »

267 visningar och ingen har en aning.... kom igen nu då, nyfiken så jag kan dö.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Vägg på fallrepet?

Post by Åke S »

Där stod tidigare en byggnad som kallades för "Skyttelskjulet". Namnet fick det efter att Shuttle Karlstad hade fått en blackout och rammat detsamma. Ägarna till det f.d. skjulet gjorde anspråk på skadestånd gentemot rederiet. Men efter att det hade visat sig att byggnaden var ett svartbygge föll anspråket. Varifrån tipset om svartbygget kom underlåter jag att nämna.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Vägg på fallrepet?

Post by kapstans »

När i tiden hände detta? Det måste ju finnas en "rapport om sjöolycka" för den här incidenten som skulle vara mycket intressant att ta del av. Någon som vet något om detta? :mrgreen:
Fredrik Ahlman
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Vägg på fallrepet?

Post by Åke S »

Det är svårt med årtal - när man kommit en bit upp i åren. Själv seglade jag i skyttlarna 1994 - 2002. D.v.s. till "the bitter end" - ett av de bättre jobben jag haft. Detta skedde före min tid, jag tror att det var i början av skyttlarnas entre, innan man hade fått riktigt ordning på allt det tekniska.
Jag skall kontakta en del f.d. kollegor och se om det är någon som minns. Troligtvis var det någon gång i slutet av 80-talet.
Shuttle Karlstad ligger ju numera upplagd här i Karlstad som West Wind - undrar om det finns några skeppsdagböcker kvar ombord - skall kolla.
En matros, som var med redan när den första skytteln bara var en stålbalk på marken i den holländska naturen, ringde mig så sent som idag. En man yngre än mig och förhoppningsvis med bättre minne.
Får se om jag kan få fram något.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Vägg på fallrepet?

Post by Klas Andersson »

När frågan kom upp så frågade jag den person som berättat för mej att en Skyttel brakat på där när vi seglat förbi !
nämligen Owe Gullbergh från Sjötorrp .

han hade ingen koll på datum ,men berättade att samma blackout även skulle hänt i Trollhättan ?
den gången skall en jolle i småbåtshamnen fått sätta livet till !!

Skyttlarna hade ju ett antal ? motorer på däck i "containrar" som derv hydrauliskt.
och från bryggan kunde man välja hur många ,eller vilka som skulle vara inkopplade .
tydligen var det ,det systemet som i början inte funkade riktigt bra !!
Mvh Klas
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Vägg på fallrepet?

Post by Åke S »

Har kollat nu, det var 1992 som Karlstad körde på skjulet vid Carlmarks. Men det var inte någon kärra som trippade vid det tillfället, utan styrningen till en av thrustrarna som pajade vilket resulterade i att den ställde sig tvärs.
Däremot - när "Göteborgarn" 1989 körde in i småbåtshamnen i Trollhättan så var det p.g.a att en kärra trippade och resulterade i en blackout. Det problemet kom man senare tillrätta med.
GS
Posts: 19
Joined: 08 Dec 2005, 20:29
Location: Västkusten

Re: Vägg på fallrepet?

Post by GS »

Många tack Åke och Klas. Och Skepparättlingen också för att ha pushat frågan.

Imponerande.

mvh Göran S
Post Reply