Hvordan praktiseres reglene i Sverige for størrelse på fritidsbåt når skipperen har D5L sertifikat...
Er man helt opphengt i nøyaktig maks båt på 50Brt.? eller er man "litt snill" når man skal føre en eldre bogserbåt som fritidsbåt? kanskje opp til 55-60Brt?
Jeg ser at der man har tatt ut en stor maskin og satt inn en nyere som er mye mindre har man gjerne fått god plass i maskinrommet... da har man laget seg en messe til å kunne sitte og spise eller slappe av under fart.... men da har den plutselig fått en større Brt....
Jeg har hatt 2 svenske bogserbåter jeg skulle reise og se på for å kanskje ha som fritidsbåt, men de er litt over 50Brt., selvfølgelig......
Regler for føring av fritidsbåt med D5L
Re: Regler for føring av fritidsbåt med D5L
Kan og opplyse at her i norge får man og problemer med denne CE merkingen hvis man kjøper en fhv. bogserbåt (eller andre yrkesfartøy) i utlandet og importerer for å bruke den som fritidsfartøy. Eneste er hvis den er bygget før 1950, da slipper man.....
Er det slik i Sverige og?
Er det slik i Sverige og?
-
- Posts: 37
- Joined: 17 Oct 2005, 13:52
- Contact:
Re: Regler for føring av fritidsbåt med D5L
finns ingen gräns i sverige för hur stor en fritidsbåt får vara. om det var det som frågan gällde..
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Regler for føring av fritidsbåt med D5L
I Sverige ger Kustskepparexamen behörighet att framföra fritidsfartyg oavsett storlek. Är fartygets brutto över 100 GT krävs Fartcertifikat med allt vad det innebär.
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Regler for føring av fritidsbåt med D5L
Samma sak gäller även i hela EU. Yrkesfartyg byggda efter 1950, mellan 2,5-24 meter, som omvandlas eller säljs som fritidsbåtar måste CE-märkas. Det finns enstaka undantag, googla 'Recreational Craft Directive' för mer information.steyr wrote:Kan og opplyse at her i norge får man og problemer med denne CE merkingen hvis man kjøper en fhv. bogserbåt (eller andre yrkesfartøy) i utlandet og importerer for å bruke den som fritidsfartøy. Eneste er hvis den er bygget før 1950, da slipper man.....
Er det slik i Sverige og?
Re: Regler for føring av fritidsbåt med D5L
Løfter denne igjen....
I det norske bladet Båtmagasinet nr. 06/2009 som kom i posten denne uken kan vi blant annet lese på lederplass hva redaktøren Hans Due skriver:
"Alle båter over 15 meter skal tonnasjeberegnes for å kunne sertifiseres i Norge. Dette er en særnorsk bestemmelse som er ment for helt andre fartøy enn en fritidsbåt. (og se her:) Svenskene opererer ned en vannlinjelengde på 24 meter som øvre grense for D5L-sertifikatet. Norske myndigheter burde snarest samordne seg med andre lands sjøfartsmyndigheter på dette punktet." sitat slutt.....
D5L er og godt kjent som et sertifikat som en viss stor norsk finansmann som det ble stilt spørsmål ved om han virkelig hadde tatt teorien og avlagt eksamener..... var endel om dette i både norske og svenske aviser for noen år siden.....
Her i Norge heter det Fritidsskippersertifikat.
D5 er som kjent Kystskippersertifikat og gir rett til å føre mye større yrkesfartøy.
Hvis norske sjøfartsmyndigheter hadde klart å samordne sine krav på størrelse av tonnasje for føring av fritidsbåter slik dere har i Sverige skulle jeg ikke brukt mange dagene på å reist til Sverige for å kjøpt meg en bogserbåt som ble bygget før 1950..... Finnes en god del av de hos dere som er i bra stand...
Men er redd før myndigheten gjør det så må mange politikere presse de til å gjøre det....
I det norske bladet Båtmagasinet nr. 06/2009 som kom i posten denne uken kan vi blant annet lese på lederplass hva redaktøren Hans Due skriver:
"Alle båter over 15 meter skal tonnasjeberegnes for å kunne sertifiseres i Norge. Dette er en særnorsk bestemmelse som er ment for helt andre fartøy enn en fritidsbåt. (og se her:) Svenskene opererer ned en vannlinjelengde på 24 meter som øvre grense for D5L-sertifikatet. Norske myndigheter burde snarest samordne seg med andre lands sjøfartsmyndigheter på dette punktet." sitat slutt.....
D5L er og godt kjent som et sertifikat som en viss stor norsk finansmann som det ble stilt spørsmål ved om han virkelig hadde tatt teorien og avlagt eksamener..... var endel om dette i både norske og svenske aviser for noen år siden.....
Her i Norge heter det Fritidsskippersertifikat.
D5 er som kjent Kystskippersertifikat og gir rett til å føre mye større yrkesfartøy.
Hvis norske sjøfartsmyndigheter hadde klart å samordne sine krav på størrelse av tonnasje for føring av fritidsbåter slik dere har i Sverige skulle jeg ikke brukt mange dagene på å reist til Sverige for å kjøpt meg en bogserbåt som ble bygget før 1950..... Finnes en god del av de hos dere som er i bra stand...
Men er redd før myndigheten gjør det så må mange politikere presse de til å gjøre det....